Bouw kwaliteit elect producten, anno 2006/2007

anoniempje

hobby knooier
Oke topic lijkt me wel duidelijk wat vinden jullie hiervan ?

Om een voorbeeld te noemen, toen ik 13 was (10 jaar geleden) kreeg ik mijn eerste mobieltje (een motorola maar het leek meer op een portofoon) , er gingen nog 4 penlite batterijen in, en dat ding was zo geweldig zwaar en lomp gebouwd, je kon er een hele groep mee neer meppen, en daarna nog vrolijk ermee bellen. Ik heb dat ding nog steeds liggen en lijkt nog steeds bijna nieuw.

Tegenwoordig heb ik gemiddeld 3 tot 5 wegwerp mobieltjes per jaar en de een gaat nog sneller kapot als de ander, en de ene kraakt nog meer, ook doe ik altijd de twist test, mobieltje tussen 2 handen doen en dan ronddraaien, kraak!!!. displays die met een paar maandjes lijnen vertonen, knoppen die naar de kloten gaan, microfoontjes en speakertjes die er mee op houden, het lijkt me toch niet dat ik zo,n ben ik nou zo,n extreme gebruiker ?

Aan de andere kant, er worden zoveel mobieltjes ontworpen, de fabrikanten zouden wel gek zijn als ze hun mobieltjes zo maakte dat ze 5 jaar meegingen, want dan heeft natuurlijk niemand een mobieltje nodig.

En het ergste is nog we slikken het allemaal, nog een voorbeeldje, de sony psp, toch een 300 euro, ik heb er nou in een jaar al 3 versleten, knoppen gaan naar de klote, geheugen loopt te kutten, als het buiten koud is, laad hij voor geen meter van de umd, etc

Gelukkig is dit allemaal NOG niet zo erg met audio apparatuur, maar toch zie ik het wel steeds meer de gang van zaken worden. En op de een of andere manier krijg ik een enorme afkeer tegen consumenten troep zoals ik het dan maar noem.

de twist test?
vind je het gek dat je 3 tot 5 telefoontjes per jaar verslijt!?

maar even zonder dollen, de dure telefoons gaan ook veel minder lang mee dan de goedkope...

JA EN!?

Moog maakt geen mobieltjes dusse.........

Nee, want als moog dat wel deed zat dr een analoge interface op.

Een draaischijf dus...

-C-

en je moest even doorgepatched worden met je gesprekspartner ;)

Persoonlijk heb ik niet echt veel negatieve ervaring met bouwkwaliteit. Misschien dat sommige moderne apparatuur of toepassingen wat gevoeliger zijn dan de wat oudere. Of was jouw psp van 10 jaar geleden ook een stuk robuuster :D ;)

Misschien heeft het er ook te maken dat mensen graag een combi willen van fototoestel, tv, videorecorder, telefoon, pc koelkast en frituurpan in het formaat van een luciferdoosje willen.

En daar moet je dan ook mee kunnen voetballen, knikkeren, onder de douche en mee het zwembad in.

Dat het dan wat minder lang meegaat nemen we op de koop toe.

Origineel geplaatst door elektrovolt
liever niet zeg, met beeldbuis !

Nooit van een sega game gear gehoord?

btw de 10 jaar oude controllers van de sega master system waren destijds ook brol, de knopcontacten gaan steeds stuk.

Verder hangt het er tegenwoordig van af wat je koopt, natuurlijk. Er wordt nog wel degelijk spul gemaakt. Het valt ook niet altijd goed te voorspellen. Draaiknopjes op een moderne korg lijken niet zo sterk, maar misschien gaan ze zonder probleem 30 jaar mee, dat kan je nu nog niet weten. Andere dingen lijken dan weer op een bunker en houden er snel mee op. En vroeger was het ook zo dat je brol en kwaliteit had. Aan de ene kant had je lichtmetalen en al wat kunststof audiobakken 20 jaar geleden, die het nu al lang opgegeven hebben wat knoppen enzo betreft. Dan had je ook beter spul, met frontplaten tot een centimeter dik metaal! Die werken nog als dag 1 (iets minder extreem spul ook nog hoor :)). En bovenop alle (al dan niet aanwezige) kwaliteit zijn er ook nog ontwerpfouten, dat is van alle tijden. Soms gaat er steevast iets stuk, ook al was het nog zo stevig of duurzaam bedoeld.

Over 1 ding kunnen we het eens zijn: als de hele wereld plat ligt, dan werkt de Kawai K1M nog steeds :D.

In twintig jaar tijd is er op het terrein van industrieel design en productie veel innovatie geweest. Nu geeft marketing de opdracht iets te maken dat x jaar (of x maanden) meegaat, en dat kan de fabriek dan ook precies zo maken. Er zijn veel producten die op die manier op de markt worden gegooid en deze overleven dus ook zelden de geplande levensduur.
Ja, de Aristona platenspeler van vader doet het nog, maar who cares?

Maar ik vind de bouwkwaliteit van pro muziekapparaten door de bank genomen gewoon goed. Het is wel zo dat ik niet echt aan de onderkant loop te shoppen, want daar is het altijd oppassen geblazen. Was vroeger ook zo.

En als we het dan toch over mobieltjes hebben, de types met dikke knoppen, duidelijke letters en cijfers en goede verlichting van de knoppen lijken zo'n beetje uitgestorven. Dat vind ik nou een probleem van 2007!
Of zoals een vriend van mij het uitdrukt: Wat moet ik gvd nou met zo'n mobieltje dat in je reet past? Ik wil kunnen bellen!

Back