Origineel geplaatst door plieuw
ja sorry voor deze vraag maar volgens jouw patatmet, heeft het dus simpelweg te maken met de snr?
Ja. Mits de conversie van analoog naar digitaal en weer terug perfect is, en daar is waar het vaak aan schort.
Origineel geplaatst door plieuw
dan vraag ik mij nu dus ook af waarom mijn 16bits sampler van mijn atari beter sampelde(cleaner) dan mijn toenmalige pc geluidskaart welke een hogere snr ratio had en 24 bits was, is dit alleen te weiten aan de ad conversie?
Een van de grootste problemen bij digitale systeemen is dat de quantisatie intervallen niet even groot zijn. Een goede 16bit converter kan dus beter klinken dan een slechte 24bit converter. En dat heeft niets met de snr te maken.
Deze vervorming noemt men differential non-linearity.
Voorbeeldje: Om de grote van de puls naar het reconstructie filter te bepalen worden de spanningen van de quantisatie intervallen bij elkaar opgeteld. Als deze niet even groot zijn dan ontstaat er vervorming.
Nog een speciaal geval: 01111111 (127 in decimaal) en 10000000 (128 in decimaal)
Bij 127 zijn alle 7 laagste bits actief. Deze spanningen worden bij elkaar opgeteld.
Bij 128 is alleen de 8 ste bit actief. Als de quantisatie stappen niet even groot zijn dan is het mogelijk dat 128 minder groot is dan 127. En er zal vervorming optreden. Dit speciale geval van differential non-linearity noemt men non-monotonicity.
Verder moeten digitale systemen natuurlijk linear zijn anders ontstaat er harmonische vervorming (die dan wel weer lekker klinkt, maar geen goede weergave van het input signaal geeft)
Verder moeten de pulsen ook even ver van elkaar verwijderd zijn. Is dit niet het geval dan ontstaat er weer vervorming. Dit noemt men jitter. Klok jitter is een vorm van frequentie modulatie met een kleine modulatie index (weinig modulatie). Is de modulatie van de klok een sinus of bv. het audio signaal zelf, dan ontstaan er zijbanden die hoorbaar kunnen zijn. Is de modulate alleen ruis, dan word alleen de snr afstand kleiner. (Dit proefje kan je nadoen met elke modulaire synth.)
Ook is het belangrijk dat er voldoende RF afscherming is, anders veroorzaakt dit ook vervorming. Dit is vaak een probleem bij geluidskaarten die binnen in de pc zitten.
Kortom er zijn nog al wat dingen die fout kunnen gaan in digitale systemen.