Origineel geplaatst door bobaphat
Wel interessant dat hele technisch mathematische, alleen wil ik wel dat thet zo toepasbaar is dat mn muziek er beter van gaat klinken
op 96 khz in the box muziek maken is voor veel pc's te zwaar. Maar dacht je van het volgende:
Stel ik record eerst mn geluiden op 96khz 24bit. Daarna doe ik daar offline (om cpu te sparen) er effecten over ook op 96khz 24. Deze file convert ik weer naar 44.1 of 48 en open dit in mn daw....
Gaan deze files beter klinken dan wanneer ik alles op 44.1 doe??? De processing van effecten heeft immers op 96khz plaats gevonden.
En dan nog dit:
Hier wordt heel veel over downsampelen en recording gesproken. Maar wat doet de sample rate met het intere processing in een DAW???. Wat voor verbetering van geluidskwaliteit kan ik verwachten wanneer je helemaal digitaal werkt op 96khz ten opzichte van 44.1???
Vraag 1:
Recorden op 96 KHz is vrijwel niet beter dan 44,1. de stap van 16 bit naar 24 bit is VEEEEEL belangrijker geweest dan al die hogere samplerates. Bij een hogere bitrate wordt de resolutie van je bewerking veel hoger. Bij een hogere samplerate gaat je audio beter klinken op frequenties die onze speakers niet weer kunnen geven, en we niet kunnen horen. Daarbij zegt 96 KHz natuurlijk ook niet alles. Ik heb liever een Lavry (
) converter die maar tot 48 KHz gaat dan een RME converter die 192 KHz aankan bijvoorbeeld. Daarbij willen al die bedrijven ons natuurlijk doen geloven dat 96 KHz beter is, puur omdat we dan weer iets nieuws gaan kopen. Ik moet overigens wel zeggen dat er vast wel toepassingen denkbaar zijn waarbij 96 KHz zinvol is. Maar voor 99999 van 100000 forumleden hier is het enkel meer processor belasting voor een verwaarloosbaar betere geluidskwaliteit. Als je voor 44,1 produceert, en je pc kan het aan. Gebruik dan gerust 88,2 of 176,4 voor dat miniscule beetje extra. Verwacht er echter geen wonderen van.
Vraag 2:
Als je DAW op 96 KHz werkt, werken ook al je plugs op 96 KHz. Ik heb het nooit geprobeerd, maar mij is meermaals verteld dat je plugs er beter van gaan klinken. maar nogmaals, verwacht geen wonderen!
Ik werk iig nog lekker op 44,1/24. En pas als ik mijn handen krijg op een octocore Mac Pro
ga ik wellicht over op 88,2.

Vindt deze meneer niet erg