S/P OIF -> optical COAXIAL

De een is via stroompje en de ander via licht. Maar gaat dezelfde informatie doorheen. En licht heeft geen last van storingen.

SPDIF staat voor Sony Philips Digital InterFace
Dus een analoge en optische versie hiervan En is stereo.

Adat is ook optisch maar kan 8 kanalen per glasvezel aan. (4x op 96Khz)

Verschil:

Verschil:

Is hierboven al vaker aangegeven.

Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor coax, met goede afschermende kabels (van den hul the second om maar is een goede te noemen)
Hoewel glas(vezel) in principe minder gevoelig is voor storing is er wel een stuk grotere last van Jitter. Jitter is het zeg maar uit sync lopen van je digitale signaal. Dit komt mede doordat het licht zich niet in een rechte lijn beweegt van apparaat naar apparaat. Als je het helemaal goed wil doen neem je natuurlijk AES/EBU 110ohm gebalanceerde verbindingen, maar die moet je dan wel hebben.

Persoonlijk vind ik coax, mits goede kabels uiteraard ook ietsjes mooier klinken. ik mis iets op glas.

Maar ga het vooral ook zelf luisteren ;)

Re: Verschil:

Re: Verschil:

Origineel geplaatst door ><i
Hoewel glas(vezel) in principe minder gevoelig is voor storing is er wel een stuk grotere last van Jitter. ................
.............. Dit komt mede doordat het licht zich niet in een rechte lijn beweegt van apparaat naar apparaat.

Persoonlijk vind ik coax, mits goede kabels uiteraard ook ietsjes mooier klinken. ik mis iets op glas.

....................

Het maakt niet uit welke interface je gebruikt voor S/P DIF zolang je je maar aan de regels houdt. Je kunt optisch tot 10 meter gaan zonder jitter. Of de kabel nu in een bocht ligt of niet.
Gebruik je de coaxiale verbinding dan moet je een kabel van 75 Ohm gebruiken. Maximale lengte ben ik niet zeker van, ik dacht eveneens 10 meter.

Jongen, zou jij niet eens stoppen met het slikken van die roze pilletjes? :D

zoals in de hifi blaadjes van de UK e.a., deze spidif-kabel heeft een gedetailleerder hoog-midden dan die andere, en deze......:D:D

Digitaal is gewoon; ofwel heb je verbinding of wel niet, maar een weg tussenin is er niet zoals met gewoon audiosignalen die wel onderheving zijn aan verlies

Of Xi de boel loopt te fokken weet ik niet maar weet wel dat digitaal niet zo toppie is als men algemeen beweerd.

Ook al heb je een sync error een keer per uur (noem maar wat op) als je die glitch op een kritiek stuk om je oren krijgt kan het k*t klinken. Niet voor niets dat RME daar op blijft hammeren (hoe kom ik erop!) dat hun software drivers superstabiel zijn.

En ook weet je niet altijd of er een bepaald soort dithering in de hardware zit.

En er zit ook geen error correctie op die digitale audio signalen dus kun je nooit hard maken dat het precies is wat er aan de andere kant van het lijntje van over blijft.
Niet voor niets dat ze daar diverse hardware oplossingen voor hebben om dit soort fouten op te vangen. (google maar eens naar die oplossingen)

Maw digitaal is goed maar niet zaligmakend.

S/PDIF

S/PDIF (Sony/Philips Digital Interface) is a standard audio transfer file format. It is usually found on digital audio equipment such as a DAT machine or audio processing device. It allows the transfer of audio from one file to another without the conversion to and from an analog format, which could degrade the signal quality.
The most common connector used with an S/PDIF interface is the RCA connector, the same one used for consumer audio products. An optical connector is also sometimes used.

Er zit geen error correctie op de digitale verbindingen dus het zou niet uit mogen maken of dat signaal nou door een glasvezeltje gaat of door een normale coax.. De kans op jitter is even groot..

Arv

Waarom zit er eigenlijk geen error correctie op?

Sony en Philips zijn niet dom. Maar zal wel weer met kosten te maken hebben. Maar denk dat bijv CRC op realtime ook geen zin heeft omdat het streaming data is . Maar parity lijkt me wel enigzins zinnig.

Doe mij dan maar mLan of zo, daar zit wel die controle op.

Back