Compressed drums; hoe neem je het op.

pjeut

Ouwe rot
Hallo allemaal, ik weet niet of dit een "unieke" vraag is, en voor electrische, sequenced drum speelt het ook helemaal niet. Maar als je drums akoestisch moet opnemen, maar het ook wil nabewerken (fx en compression) wat is dan de beste methode?
Om drums op te nemen heb ik in ieder geval minstens 5 mono-tracks nodig. Daarnaast heb ik één compressor die ik graag wil gebruiken om in ieder geval de snare en de kick flink te gaan compressen om die "eindelijk" 'ns nadrukkelijk in de mix te krijgen. Wat is dan het beste; de snare-track en de kick-track afzonderlijk door de compressor halen en dan vervolgens beiden op elk weer een afzonderlijke track zetten?
Het punt is namelijk dat ik het hardware opneem, en ik heb dus in totaal 10 audio tracks beschikbaar. Dus ik moet wel wat spaarzaam met m'n tracks te werk gaan. Wat ik ook meestal doe, is de drums middels een klein mixertje op een stereo-track opnemen, maar dat kan dus echt niet meer.

Met andere woorden; meer audio-anbities dan tracks; wat is dan een slimme werkwijze?

Wie weet raad, wie kent dit bijltje?

Groeten,
Pjeut.

Je kan gewoon je 5 drum tracks opnemen en dan je snare en kick afzonderlijk door je compressor heen gooien.
Daarna alle drum tracks bouncen, dan heb je toch nog 8 tracks over.
Snap het probleem niet zo.

Daarnaast heb ik één compressor die ik graag wil gebruiken om in ieder geval de snare en de kick flink te gaan compressen om die "eindelijk" 'ns nadrukkelijk in de mix te krijgen.

Vraag me uberhaupt af of compressie het probleem oplost.
Het is natuurlijk wel leuk om een keer te proberen.

Geen probleem...

Geen probleem...

...wel mijn instelling om zo lang mogelijk alles nog open te houden. Dus niet al drumtracks onderling vastleggen door deze te bouncen naar stereo. Dan kun je bij de uiteindelijk mix niet meer de afzonderlijke drumtracks onderling regelen.

Maar misschien is dat ook wel wat teveel van het goede. Het mooiste zou zijn alle audiotracks (drums, bas, gitaar, zang, keyboards evt. gesequenced, dus geen audio-tracks nodig) onbewerkt beschikbaar houden, alle tracks naar hartelust en apart Fx en compressie megeven (indien nodig) en vervolgens alles naar een stereomix toemixen. Maar ja, dan heb je een grote mixer met veel groepen, en een hele batterij fx en compressors nodig, en die heb ik niet.

Vandaar.

...wel mijn instelling om zo lang mogelijk alles nog open te houden. Dus niet al drumtracks onderling vastleggen door deze te bouncen naar stereo. Dan kun je bij de uiteindelijk mix niet meer de afzonderlijke drumtracks onderling regelen.

Dat snap ik maar omdat je geen grote mixer hebt moet je wel.
Dus bounce die drums gewoon, en kijk of het in de mix werkt.
Werkt het niet, begin je overnieuw.
Je moet gewoon duidelijk van te voren weten wat je wilt.

Je kan natuurlijk ook overwegen om het op de Computer te doen.
Meer flexibiliteit en tracks.

Succes

Computer, weet ik....

Computer, weet ik....

...maar die heb ik niet, en ik ben ook niet in de gelegenheid om die aan te schaffen.

Even een stomme vraag,

Wat gebruik je om op te nemen?

Niks houd je tegen om de verschillende track's achteraf in je computer te laden en zo verder te bewerken en daar in de computer af te mixen.

Ik ga er dan van uit dat je een computer met cubase of iets dergelijk hebt.

Zeker belangrijk is dat je de verschillende track's 'opschoont' voor je ze verder gaat bewerken,

Zeer belangrijk is dat je de snare/bassdrum/hihat gaat gaten zodat er niet te veel andere geluiden in zitten, ook je plaatsing van de microfoon's is zeer belangrijk.

Mmm ben bang dan je dan wel moet bouncen.
En sparen voor n grotere mixer of computer.

Nee, geen computer met Cubase.

Nee, geen computer met Cubase.

Ik lig in scheiding, en de main-computer is naar m'n vrouw gegaan. Ik heb nu een oude pentium II en een nog oudere Celeron staan, zodat m'n kinderen als ze bij mij zijn tegelijk kunnen computeren; kunnen MSN-en en zo.

Zelf neem ik op op twee hard-disk-recorders; één van 4 sporen en één van zes sporen. Vervolgens mix ik naar een DCC-recorder ( de Philips-variant van DAT). Vervolgens kan ik nu alleen nog maar van die DCC naar zo'n luizige computer via zo'n mini-jack ingang. dus dat is analoog, naar digitaal naar analoog naar digitaal !!!!
Dus vooralsnog spaar ik me de moeite van masteren maar uit. Als ik echt kwaliteit wil, dan neem ik die DCC onder m'n arm en ga naar een kameraad die wel een kwaliteits digitale ingang heeft.

Back