Feedback met een synth/effect?

nick nova

Resonator
Ik vroeg me af of het mogelijk is om in een synth een soort van feedback te genereren met een effect of iets dergelijks. Misschien door iets in een lus te steken ofzo?

Wat zijn zo de meest gangbare methoden?

Alles in welkom van suggesties.

PS: de feedback zou wel liefst controllerbaar moeten zijn en liefst van al realtime door aan een knopje te draaien.

Laatst gewijzigd:
Veel oude analoge synthesizers hebben een external in. Je kunt de output dan weer "terug" laten komen d.m.v. een kabel.

Op de Minimoog werd en wordt dit veel gedaan. De Alesis Andromeda heeft feedback zelfs "ingebouwd".
Hoe een digitale synth op dit fenomeen reageert weet ik niet.
Wie van mijn broeders doet dit wel eens op een V.A?

Volgens mij heb ik iets gezien bij mijn AN1x met feedback...(heb hem pas)

Misschien is wel heel andere feedback hoor :D maar zal eens kijken of dit het is en belangrijker... wat het doet!

als je een inputop je synth hebt is 't wel leuk om doe op een aux van je menger aan te sluiten..kan je d'r vanalles heen sturen, ook zichzelf. zo kan ik op m'n menger m'n 2 virtualizers met zichzelf en elkaar laten feedbacken, en dan ook nog 's met de input van m'n 309 en de input van m'n ES..en dan ook op allerlei manieren te sturen met send levels, eq's, groepen enzo..

an1xtoneblock.gif

an1xflow.gif

niet echt duidelijk maar daar staat het....
En ik heb ff gekeken, en het feedback niveau is real-time te regelen met een knop...

alleen kan je dus geen effect aan het feedback signaal meegeven...:maffia:

ja, feedback is cool... met mijn MicroModular heb ik daar al regelmatig mee zitten spelen... soms krijg je er opeens hele onverwachte dingen uit (vooral als je bijv de output van een filter de cutoff het filter zelf laat moduleren)...

maar weet iemand hoe je dat goed in Logic kan doen?

zodat je bijvoorbeeld zelf met een delay en een pitchshiter een pitchshifting delay kan maken? Ik heb daar wel een tijdje mee zitten pielen met versie 4.8 en dat lukte niet...
ik heb nu 5, maar nog nie geprobeerd

weet iemand een oplossing hiervoor? (bussen naar elkaar laten sturen ofzo, kan dat?)

Timo

Re: Feedback met een synth/effect?

Origineel geplaatst door nick nova
Ik vroeg me af of het mogelijk is om in een synth een soort van feedback te genereren met een effect of iets dergelijks. Misschien door iets in een lus te steken ofzo?

Wat zijn zo de meest gangbare methoden?

Alles in welkom van suggesties.

Ik heb toevallig net deze videoband geleend en daar wordt uitgelegd hoe je een gitaar met feedback kan imiteren met osc sync (gemoduleerd met een envelope geloof ik).

De AN1x heeft idd een feedback, maar deze vond ik niet echt schokkend.

Wat wil je er eingelijk mee gaan doen? Je zou ook een synth/effect met een externe ingang op je mengtafel zo kunnen aansluiten dat je een feedback loop krijgt. Maar of dat slim is? ;)

Bedoeling is om knopjegecontrolleerd, dus midi of analoge signaalprocessing (een kleine hoeveelheid) feedback toe te voegen aan een signaal. Als bij een gitaar-solo. Ik vroeg me af of het ook met synthgeluiden kon, en hoe dan. Zou wel mooie experimentjes kunnen opleveren.

Met de Nord Micro(Modular) kan je inderdaad heel erg goed
met feedback experimenteren.

Mijn nieuwe Evolver heeft ook een feedback circuit (de
digitale oscilators worden pre lowpass filter terug gezonden),
klinkt schokkerend :)

Mvg.

CoolRunning

De Roland JP8080 (en ik dacht de JP8000 ook) heeft een 'Feedback-oscillator' waarmee je op een hele makkelijke manier feedback-achtige geluiden kan kweken.

Als je een beetje gitaar-achtige scheursound wil dan zou je je synth eens door een gitaar-amp simulator moeten jagen :). Bijvoorbeeld een Line-6 POD of een Boss GT-5. Als je hiervoor een sound met een beetje vibrato en een langzame attack gebruikt kun je heel dicht bij de 'feedback' sound van een gitaar komen. Wat ik dan meestal doe is gewoon een stukje 'clean' spelen, een noot aanhouden en dan op een ander spoor door de gitaaramp-sim heen dezelfde sound, dezelfde noot maar met een langzamere attack spelen.

Back