[Roland] JV-1010, Grand Piano...(wijsheid?)

Raymond

Stamgast
Hi
effies weggeweest. Gestudeerd op midi.
Vraagje:
voor JV1010 --> wave expansion board SR-JV80-03 of
SR-JV80-09. Wat is beter voor een sublieme grandpiano klank?
Ik ben niet geinteresseerd in al die electrische pianoklanken, die ook in de JV80-03 zitten. Dus wat is nu wijsheid!

Zeg nou niet dat ik die JV1010 moet wegdoen :-)

Raymond

Uhm was die 09 niet "Session", en zaten (sommige van) deze sounds niet al standaard in de 1010?

Ik was zelf altijd wild van piano 2 van Session. Dat was op een gegeven moment de enige patch die ik nog van m'n 1080 met 4 (!) uitbreidingen gebruikte en kwam de tijd om hem te verkopen. Natuurlijk wel deze piano even uitvoerig gesampled :)

Ja, die "09" is de Session. Mogelijk dat sommige van die Sounds in de JV1010 zitten, maar ik heb ze dan nog niet gevonden, of ze bevallen mij niet (kan dus ook).

Iemand antwoordde: de RD150. Jammer maar mijn handen willen niet meer, ik heb vorig jaar mijn vleugel moeten verkopen omdat hij er alleen maar bijstond als een mogelijke reuze plantenbak. Soms heb je artrose. Jammer maar waar.

Dus... iik moet het alleen hebben van te componeren muziek (ik had al een ruim aantal klassiek aandoende composities liggen) en in een notatieprogramma invoeren. Dan midi ervan maken, via de JV afspelen naar analoog-out. Wavefiletje frutselen met CoolEdit en dan eens kijken hoe het een en ander klinkt. Ben dus nog in de experimenteer-fase!

BTW ik doe diemidi-wijzigingen op dit moment met Jazz++. Niet echt lekker. Hebben jullie een adviesje voor een beter programma? Ik hoef nu niet meteen allerlei fratsen uit te halen, gewoon wat reverb, attack, pan, chorus, volume, etc.

Het moet alleen maar een (ik geloof dat het zo heet) sequencer zijn. Notatiesoftware heb ik dus al. Mogelijk ook een beter alternatief voor Cooledit, die soms rare dingen doet met Echo, Delay etc.

Raymond

Volgens mij haal je audio en MIDI door elkaar of ik lees bovenstaande niet goed. Het is jammer dat je Music Studio niet lekker wil draaien op je PC want op zich kun je hier goed mee sequencen en eventueel in de audio studio nog diverse audiobewerkingen doen. Misschien moet je eens kijken naar de Cubasis producten of de goedkopere versies van Cakewalk. Ik zou gezien de problemen die je met het installeren van Music Studio had wel eerst even kijken hoe de demo versies van deze programma's zich op je PC gedragen voordat je geld gaat uitgeven om erachter te komen dat het op jouw computer toch niet helemaal lekker wil draaien.

Hi Mike
ik haal Midi en Audio niet door elkaar. Ik maak Midifiles met een notatieprogramma. Speel die af via de Roland JV1010, die een analoge output heeft, naar mijn systeem. Daar wordt het omgezet naar een wave-file met behulp van CoolEdit.

In deze hele keten gebruik ik de AudioPhile 2496 geluidskaart.
Het resultaat als Wav-file is redelijk zachtjes. Ik mis ergens een input-gain, die de boel dus versterkt. Nu moet ik dat doen met CoolEdit. Alleen: het eindresultaat is niet een Steinway-vleugel of iets in die richting.

Vandaar dus mijn vraag of de expansion-card iets toevoegt aan de geluidskwaliteit. Daarna komt pas een goed programma om er (dus vanaf de analoge output van de Roland, dat weer input is voor de AudioPhile) een lekker klinkend wav-bestandje van te maken.

Jij had het over Cakewalk. Ga ik eens opzoeken en een demo downloaden. Overigens moet ik je teleurstellen mbt Magix. Ik heb demo's gehad van Harmony Assistant, heb Winamp gedraaid, Cubase (of was het Cubasis) en nog een paar. Zij liepen geen van allen vast.

Alleen, en daar kom ik maar niet achter, er zitten zoveel toeters en bellen aan veel van die programma's, die ik mogelijk niet nodig heb. Ik ga nooit live, ik ben dus een kamercomponist.

Raymond

de SJRV09 die standaard in de JV1010 zit bevat al uitstekende piano klanken SRJV03 Piano zal geen extra sounds hierop toevoegen. Het lijkt me beter dat je uitwijkt naar een Sample CD met Piano klanken als je meer zoekt.

Raymond, als ik zo je berichten doorlees dan heb je nog e.e.a. aan stof tot je te nemen voor wat betreft het fenomeen muziek maken met de computer. Als je het geluid van je 1010 al niet eens fatsoenlijk de Audiophile inkrijgt dan heeft het echt geen zin je 1010 uit te breiden met een expansioncard. Als het belabberd binnenkomt kun je het in je computer nog opkrikken, maar dit zal er zeker niet mooier op worden. Pak je probleem dus bij de wortel aan: ga na waarom je je 1010 niet goed binnenkrijgt op je geluidskaart.

heb Winamp gedraaid

Dat haalt inderdaad wel het onderste uit de kan uit je PC ja :erm:. WinAmp doet ook zoveel met ASIO en MIDI ;). Dus als WinAmp draait op je computer, en Music Studio niet dan is Music Studio de boosdoener. Laat ik hier nou een computer hebben die WinAmp draait en wel met Music Studio overweg kan. Denk nou even na, als er een probleem in de software zelf zou zitten dan zou iedereen die dit pakket koopt tegen hetzelfde probleem aan moeten lopen. Zelfs al zou dit het geval zijn (want dat is dus niet zo), dan zou dit natuurlijk opgelost worden met een patch. Kortom, als je PC spontaan opnieuw opstart tijdens de installatie (ik vermoed tijdens de installatie van DirectX) dan zit er waarschijnlijk iets scheef in de stuurprogramma's van beeldkaart en/of geluidskaart.....

:stupid

Oops... zit ik weer te werken in m'n vrije tijd. Daar moet ik echt eens mee op gaan houden...

Het probleem zal niet in MAgix software zitten maar in de installatie ervan. Want ik kom niet eens verder dan die witte schermpjes waarop staat dat er het een en ander wordt binnengehaald. Ik meen dat de boosdoener was, iets van loading/getting hupsakee-buttons (oid). En toen was het uit met de installatie.

En over dat werken in vrije tijd....Dat doe ik al jaren en het betaalt nog steeds redelijk goed!
Overigens hartelijk dank voor de adviezen. Hoef even geen reply hierop, ga ermee aan het werk.

Raymond

Helaas, ik kan dit niet indienen als overwerk :)

Maar wat me wel ineens te binnenschiet (ach, ik ben nou toch bezig nietwaar? ;)) ; dit is gewoon een Macromedia Director intro-tje. Heel vreemd als dit vastslaat. :confused:

Om dit te omzeilen zou je je 'auto insert notification/bericht bij automatisch invoegen' kunnen uitschakelen in Windows apparaatbeheer bij de eigenschappen voor de CD-ROM speler.

Vervolgens kun je met de rechter muisknop op je CD-ROM speler in de verkenner klikken en kiezen voor 'openen'. Op de CD vind je de directory INSTALL en hierin de directory PROGRAM. Als je hier de SETUP.EXE uitvoert krijg je een 'normale' Wise-installer (die overigens normaal gesproken dus gestart wordt vanuit die MacroMedia intro).

Even nog over de klanken van de JV-1010:
ik heb zelf ook al jaren een JV-1010, en mijn favoriete pianoklank (meest natuurgetrouwe) is patch 230: Demo Piano1 van de Sessionexpansion (die dus al ingebouwd zit).
In de category-search is het patch 5 van de piano/keyboard cat.
Ik vind deze patch erg goed, beter dan de meeste synthesizers (behalve de JV/XP/XV serie uiteraard). Hij haalt het niet helemaal bij de RD piano's, maar dat is logisch...

Btw, lijkt me heel erg klote met die artrose. Ik kan het me als pianist niet voorstellen hoe het is om niet meer te kunnen spelen)

Ik heb nog even gekeken naar wat er allemaal in die JV1010 zit. Dus die expansion nummer 9 zit er al in. Helemaal vergeten.
Ik ga eens kijken of nummer 03 iets is. Wie weet kan ik die ergens beluisteren.

Raymond

Die truuk bedacht ik zelf ook. Alleen het gekke was, dat ik toch niet het gevoel kreeg dat alles geladen was. Sommige schermen wilden niet opstarten, kreeg er gekken fouten op. Kan mij helaas niet meer herinneren welke.

Zullen wij de discussie sluiten? Ik heb Matrix toch niet meer.
Wij gaan Cakewalken of Cubasen... weet ik nog niet zeker, maar dit proces duurt toch al weken en weken en het kan geen kwaad nog wat onderzoek te plegen voordat ik mij stort in sloten Euro-uitgaven.

De demo's zijn bijna altijd 'crippled', jammer, want dan krijg je toch niet een echt beeld van de mogelijkheden.

Raymond, die 100 jaar wil worden en dus tijd genoeg heeft om het een en ander uit te zoeken.

nou, kijk.. de XV-2020 is net zo'n klein bakkie, en daar past ook een SRX-piano uitbreiding in. de jv/xp piano-uitbreiding word door velen gezien als een bittere teleurstelling. ik zou me dan liever daar op gaan richten, want die van de SRX is echt stukken beter.

Bedankt voor de tips. Ik ga eerst even mijn Midi- en Audiostromen anders bedraden. In verband met een te laag inputsignaal (Audio uit van de JV1010) op CoolEdit mijn wat oudere mengpaneel onder het stof vandaan gehaald. Kijken wat dat aan resultaat geeft.

Dus... jongens ik ga weer in retraite om te spelen, zoeken, experimenteren en kom dan wel weer eens terug.

Raymond
(met een blokhoofd door uren te luisteren naar muziek met koptelefoon)

Laat ff weten hoe het gaat. Gezien je bovenstaande berichten maak ik me grote zorgen ;)

Hoezo zorgen maken? Om mijn blokhoofd?
Het werkt overigens wel, dat oudere mengpaneel. Inputsignaal is redelijk hoog. En voor zover ik totnutoe heb kunnen constateren ruisarm. Alleen die koptelefoonuitgang ruist (en niet alleen in het struikgewas). Buurman is een electronicus, die kan er hopenlijk een ruisarme uitgang van maken. Maar voorlopig verveel ik mij niet.

Ik werk nog, weet je. Alleen de ochtenden en in de late avonden (cursussen verzorgen voor ouderen).

Raymond

Back