Rm1x DRAAD waarom nemen en niet !

Is de RS7000 echt weer een stapje omhoog t.o.v. de RM1x?

Ja, ik heb jaren met RM1x + A5000 / Micro Q gewerkt en heb nu een RS7000. De RS kan o.a editen terwijl de sequencer loopt, je hoort andere tracks in grid edit en er zitten meer kleine fixes in.

Verder is de sound engine beter, meer filters, effecten, master effecten etc.. (als je em alleen voor de midi sequencer gebruikt zou ik voor een rm1x gaan ipv een RS7000)

Heb trouwens nog een RM1x staan die te koop is, voor 199 euro. Ik gebruik em niet meer sinds ik de RS7000 heb.

Druid

Ik heb al jaren zo'n ding (nieuw gekocht vlak na release volgens mij), en het is een integraal onderdeel van mijn setup, voornamelijk vanwege zijn sequencer-capaciteiten.

Goed:
- Uitstekende sequencer en door zijn knoppen ook heel goed bruikbaar als realtime MIDI-controller.
- Geweldige realtime controls door combinatie van sections te kiezen, tracks te muten en in real time effecten en filters te bedienen.
- Sommige geluiden zijn heel goed, vooral bepaalde bass/lead/effecten/percussiesamples (in combinatie met delay/reverbs/filters). Ook zeer bruikbaar voor mooie arplijntjes.
- Fijne onboard effecten.
- De MIDI delay! Fantastisch op de juiste arps of percussie!
- De ultieme scratchpad. Je hebt binnen de kortste keren een idee 'staan' waar je op verder kunt.
- Voor mijn manier van werken maakt het PC software/sequencers grotendeels overbodig. En aangezien ik niet graag met PC sequencers werk is dat een uitkomst.
- Zeer royaal en uitgebreid display met alle informatie die je nodig hebt
- Bijzonder gebruikersvriendelijk. Zelfs na een aantal maanden/jaren ( :( ) 'sabbatical' hoefde ik niet terug te grijpen naar de handleiding om er mee aan de slag te gaan. Bijna alles wijst zichtzelf.
- Als de bom valt, loopt de RM1x gewoon door.

Slecht:
- Meeste geluiden zijn erg matig en alleen bruikbaar in combinatie met HEEL veel (extern) effect. Voor mooie pads hoef je hier al helemaal niet te zijn.
- Drums zijn zwak en missen punch.
- Geen individuele outputs, en bij multitimbraal gebruik slibt je mix zo dicht.
- Het is niet mogelijk meerdere tracks aan dezelfde MIDI out te koppelen.
- Bugs. Bij het kopieeren en verplaatsen van patterns en stijlen gebeurt het soms dat ook het origineel meeverandert als je de kopie wijzigt.
- Iets te goed geheugen. Als je een user program verknalt, kun je niet terug naar het origineel. Een edit-buffer in combinatie met een store of revert-functie zou beter geweest zijn.
- Bij stapelen van meerdere noten in de editmodus is het alleen mogelijk ze allemaal tegelijk te verwijderen. Ook is niet te zien hoeveel noten er op 1 step ingesteld zijn.
- Ik begrijp niet goed waarom er niet een 909 stijl real-time sequencertje is (noot aan/uit). De 16 knopjes zitten er. De LEDjes zitten er. Er is eigenlijk geen excuus.

Al met al een fijn apparaat, en ik zou zonder twijfel een nieuwe kopen als hij de geest mocht geven. Ik zie dat 'ie tegenwoordig zo'n 200 euro op moet brengen, en dat geld is 'ie dubbel en dwars waard.

Origineel geplaatst door Napole0n
- Het is niet mogelijk meerdere tracks aan dezelfde MIDI out te koppelen.
- Bugs. Bij het kopieeren en verplaatsen van patterns en stijlen gebeurt het soms dat ook het origineel meeverandert als je de kopie wijzigt.
- Iets te goed geheugen. Als je een user program verknalt, kun je niet terug naar het origineel. Een edit-buffer in combinatie met een store of revert-functie zou beter geweest zijn.
- Bij stapelen van meerdere noten in de editmodus is het alleen mogelijk ze allemaal tegelijk te verwijderen. Ook is niet te zien hoeveel noten er op 1 step ingesteld zijn.
- Ik begrijp niet goed waarom er niet een 909 stijl real-time sequencertje is (noot aan/uit). De 16 knopjes zitten er. De LEDjes zitten er. Er is eigenlijk geen excuus.

Al met al een fijn apparaat, en ik zou zonder twijfel een nieuwe kopen als hij de geest mocht geven. Ik zie dat 'ie tegenwoordig zo'n 200 euro op moet brengen, en dat geld is 'ie dubbel en dwars waard.
Inderdaad, vette bak. Maar eeh... en paar van de nadelen die je noemt zijn niet waar.
-meerdere tracks naar dezelfde midi out: drie keer op setup drukken: daar kun je alle tracks naar aan andere MIDI tracks toewijzen.
-Er is een heeeeeele kleine editbuffer: via shift+job heb je een undo. Eentje, maar goed, beter dan niets.
-Het is wel mogelijk een enkele noot in de stepmodus weg te halen: shift+note. Owke, de visuele weergave is niet echt fantastisch in de stepmodus. Iets meer richting een cubase achtig schermpje was wel leuk geweest.
909 style editing: de grid modus is 909 style. Veel meer dan dat zelfs.

En ja, de meeste geluiden zijn vrij ruk, zeker als je het probeert te mixen met een paar leuke synths.

Hmm, misschien moest ik dan toch die handleiding eens lezen :okdan:

-edit- Krijg nou tieten, je hebt nog gelijk ook. Dus de RM1x is nog fijner dan ik dacht. Leuk om na 8 jaar er nog eens achter te komen dat er toch een grid sequence geval in zit :)

Hardware sequencers...altijd interresant...

Heb paar weken terug eindelijk m'n mam sq-16 (na 2-3 jaar:o: ) uit de doos gehaald....werkt ook erg prettig!
Heb/gebruik tevens een doepfer maq16 en ben dus ook voorstander van analoog feeling draai-knoppen werk.
Wil eigenlijk een P3 maar ..zijn dr mee gestopt?
Dus vandaar nu mijn vraag: die pots... kan je deze toewijzen aan de pitch...dus step programming x0x style en toonhoogte programmeren met een draaiknop met de rm1x?

Pitch bend kan sowieso (zit op een draaiknop) en volgens mij is iedere andere 'normale' MIDI control change ook te assignen. Dus dat zou moeten kunnen lijkt mij.

Hey..thanks!

Ja iedere midi controler had ik wel begrepen, maar zou me dan weer niks verbasen dat pitch daar niet bij zou horen !
Tja...is dan misschien weer het overwegen waard dan....

ho...pitch bend? nee ik bedoel note number..oftewel gewoon de noot per step die je via een knop kan instellen.

Ik heb 'm al tijdje niet meer in m'n bezit maar ik kan zweren dat dat er wel op zit. Probleem was dat je in die mode niet de andere tracks kon horen daarom deed ik alles in grid (of step? terminologie vergeten) wat in principe ook op hetzelfde neerkomt.

rm1x

rm1x

Vette sequenser, gebruik hem al 7 jaar in de studio nog steeds als master sequenser en ik heb geen computer in de
studio staan werkt perfect, alhoewel die nu wel na 7 jaar intensief gebruik (zowel in als uit de studio) ,begint af te takelen maar dat is logish, de play knop ligt er helemaal uit... maar werkt nog steeds , mischien binnenkort een rs7000 aanschaffen alhoewel dat gezeik met die smartmedia lijkt mij niks

Origineel geplaatst door MARCO2
ho...pitch bend? nee ik bedoel note number..oftewel gewoon de noot per step die je via een knop kan instellen.
eerst nootjes in voeren in de grid modus; vervolgens kun je met grid groove realtime note number, velocity, timing en nootlengte aanpassen. Dat is erg lekker arpeggio's programmeren.

-omslachtig inladen van wave/

Ik zou niet weten wat hier omslachtig aan is bij de rs7000

gewoon knopje; 'load"
dan "sample"

En dan staat de wav-sample in de rs..........

Origineel geplaatst door Mans
Ik heb 'm al tijdje niet meer in m'n bezit maar ik kan zweren dat dat er wel op zit. Probleem was dat je in die mode niet de andere tracks kon horen daarom deed ik alles in grid (of step? terminologie vergeten) wat in principe ook op hetzelfde neerkomt.

Ja, dat klopt. Ik heb die optie ooit eens gezien maar nooit echt begrepen (het is iets minder voor de hand liggend dan de standaard 909 sequencer zoals die in bijvoorbeeld Rebirth zit) en het afgeschreven als soort editor om 'swing' in de beats te krijgen. Sindsdien nooit meer naar gekeken totdat ProtoHuman zijn reply postte.

Snap het nog steeds niet helemaal, maar ik ga zometeen even de handleiding erbij pakken en kijken hoe dat ding precies werkt.

Ja, dat klopt. Ik heb die optie ooit eens gezien maar nooit echt begrepen (het is iets minder voor de hand liggend dan de standaard 909 sequencer zoals die in bijvoorbeeld Rebirth zit) en het afgeschreven als soort editor om 'swing' in de beats te krijgen. Sindsdien nooit meer naar gekeken totdat ProtoHuman zijn reply postte.

Snap het nog steeds niet helemaal, maar ik ga zometeen even de handleiding erbij pakken en kijken hoe dat ding precies werkt.
Haal grid recording en grid groove niet door elkaar. De record mode is bijna gelijk aan de 909: nootje kiezen met knop 1, noot lengte met knop 2 en velocity met knop 3. In de groove kun je extra swing in je beats krijgen, door nootjes te verschuiven e.d.

Mja, volgens mij is het toch niet helemaal wat ik bedoel.

In Rebirth (en op een echte 909 ook volgens mij) kun je in 'recording mode' die nootjes in realtime aan- of uitzetten. Dus de 16 toetsen worden 4 tellen binnen 4 maten die je aan of uit kunt zetten. Je kiest het instrument (bijvoorbeeld bassdrum) en drukt op knop 1,5,9 en 13 voor een 4 kwarts maat. Eventueel zou je nog een accent toe kunnen voegen.

Ondertussen speelt de beat in realtime mee en wordt de actieve 'tel' aangegeven door de LEDs die langs de 16 knopjes lopen.

Het opnemen zoals jij beschrijft is de manier die ik ook gebruik, maar die is dus anders dan bijvoorbeeld in Rebirth of de drumcomputer in Reason.

Mja, volgens mij is het toch niet helemaal wat ik bedoel.

In Rebirth (en op een echte 909 ook volgens mij) kun je in 'recording mode' die nootjes in realtime aan- of uitzetten. Dus de 16 toetsen worden 4 tellen binnen 4 maten die je aan of uit kunt zetten. Je kiest het instrument (bijvoorbeeld bassdrum) en drukt op knop 1,5,9 en 13 voor een 4 kwarts maat. Eventueel zou je nog een accent toe kunnen voegen.

Ondertussen speelt de beat in realtime mee en wordt de actieve 'tel' aangegeven door de LEDs die langs de 16 knopjes lopen.

Het opnemen zoals jij beschrijft is de manier die ik ook gebruik, maar die is dus anders dan bijvoorbeeld in Rebirth of de drumcomputer in Reason.
Wat jij beschrijft kan nu juist in de grid record mode. Het enige nadeel is dat je de overige tracks niet hoort.

Ja, ik heb hem door ... eerst op REC duwen, dan 'grid' kiezen met knob 2 en gaan. Normaal ga je naar 'STEP' en kom je in dat rare edit ding.

Origineel geplaatst door Arv
NIET!

waarom? Omdat er RS7000 is.. :D

is dit een beetje dezelfde sequencing vorm/ mogelijkheid rm1x/tov rs7000

want ik heb een a4000 fully xpanded ,...; kandr nog meer op qa outs/scsidigi/cdrom mb,z,
dus ik denk dat t lekker gaat werken ,..wel huge amount of time gaat r denk in zitten ,..
:halleluja daar doen we t voor toch man/machine:z:halleluja

na photo humans/napoleon storys,..top denk ik zeker wel dat ie mn oberheim dpx ism mirage [12 bitt ssm sampler]
lekker kan gaan aansturen ,...
track 1 is gecreerd
track 2 en meer naarmn a4000

wat ik me afvraag jullie gbruiken er geen master keyboard by ff snel een noot nr invullen ,..via keys wel toch
dat vindt ik altyd wel handig werken

en maken jullie drums tracks acitige dingen in de rm1x en loopt de rm1x dan midi sync met je pc/ cubase dmv start/stop?
of zit by de meeste geen audio/cubase meer in de studio ,... zoals rombraz
bv voor mn analoge dingen hang ik nu mn regelwerk eraan ,..de aan staande rm1x dus!
combinatie storys graag !

:okdan:

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
Het is een beetje "Take it, or leave it"-verhaal. Zijn al zoveel posts over geweest. Gebruik eens de zoekfunctie :P

ik heb de start post zelfs al keertje geeditted[schrijfjedit?]:D
:stupid kneem comments heus wel serie-eus ,...maar heb soms meer aan fast info

iktype ,...en see soms later pas ,...een dag later mn wirwarr posts
sommige zijn dr dr helemaal aangewend sommige storen zich eraan
en helaas voor die laatste ,..ik post best veel:Z niet bedoeld natuurlijk om te posten [uhhh pesten!
,..tis nou eenmaal best verslavend hier,..de synth info bank
:geslaagd:

ik zal eens een post maken in de grote Xcuses draad naariedereen die "kostbare" tyd kwijt is aan mn posts :halleluja :bekdicht: :biertje: :kont:

rm1x betaald aanstaande week in da house
:luv:

Laatst gewijzigd:
Back