Ik heb al jaren zo'n ding (nieuw gekocht vlak na release volgens mij), en het is een integraal onderdeel van mijn setup, voornamelijk vanwege zijn sequencer-capaciteiten.
Goed:
- Uitstekende sequencer en door zijn knoppen ook heel goed bruikbaar als realtime MIDI-controller.
- Geweldige realtime controls door combinatie van sections te kiezen, tracks te muten en in real time effecten en filters te bedienen.
- Sommige geluiden zijn heel goed, vooral bepaalde bass/lead/effecten/percussiesamples (in combinatie met delay/reverbs/filters). Ook zeer bruikbaar voor mooie arplijntjes.
- Fijne onboard effecten.
- De MIDI delay! Fantastisch op de juiste arps of percussie!
- De ultieme scratchpad. Je hebt binnen de kortste keren een idee 'staan' waar je op verder kunt.
- Voor mijn manier van werken maakt het PC software/sequencers grotendeels overbodig. En aangezien ik niet graag met PC sequencers werk is dat een uitkomst.
- Zeer royaal en uitgebreid display met alle informatie die je nodig hebt
- Bijzonder gebruikersvriendelijk. Zelfs na een aantal maanden/jaren (

) 'sabbatical' hoefde ik niet terug te grijpen naar de handleiding om er mee aan de slag te gaan. Bijna alles wijst zichtzelf.
- Als de bom valt, loopt de RM1x gewoon door.
Slecht:
- Meeste geluiden zijn erg matig en alleen bruikbaar in combinatie met HEEL veel (extern) effect. Voor mooie pads hoef je hier al helemaal niet te zijn.
- Drums zijn zwak en missen punch.
- Geen individuele outputs, en bij multitimbraal gebruik slibt je mix zo dicht.
- Het is niet mogelijk meerdere tracks aan dezelfde MIDI out te koppelen.
- Bugs. Bij het kopieeren en verplaatsen van patterns en stijlen gebeurt het soms dat ook het origineel meeverandert als je de kopie wijzigt.
- Iets te goed geheugen. Als je een user program verknalt, kun je niet terug naar het origineel. Een edit-buffer in combinatie met een store of revert-functie zou beter geweest zijn.
- Bij stapelen van meerdere noten in de editmodus is het alleen mogelijk ze allemaal tegelijk te verwijderen. Ook is niet te zien hoeveel noten er op 1 step ingesteld zijn.
- Ik begrijp niet goed waarom er niet een 909 stijl real-time sequencertje is (noot aan/uit). De 16 knopjes zitten er. De LEDjes zitten er. Er is eigenlijk geen excuus.
Al met al een fijn apparaat, en ik zou zonder twijfel een nieuwe kopen als hij de geest mocht geven. Ik zie dat 'ie tegenwoordig zo'n 200 euro op moet brengen, en dat geld is 'ie dubbel en dwars waard.