Welke Drum VST...?

MaBeCo

Nieuwkomer
Hallo, ben sinds enige weken aktief bezig met mijn Cubase RX3. Ik maak mijn nummers in MIDI in Band in a Box, deze lees ik dan in in Cubase. Mijn geluiden komen uit een Roland XV-2020. Ik ben echter helemaal niet tevreden met de drumgeluiden uit deze Roland en zit dus te denken om een ander prorgamma daarvoor te kopen. Ik heb jullie forum reeds meerdere gelezen en kom uit bij EZdrummer van DFH of bij FXPansion van BFD. Mijn vraag is misschien dom maar toch... kan ik zo'n software drumpakket selecteren vanuit Cubase met mijn MIDI drumfiles uit Band in a Box? Ik hoef en wil helemaal niet editten aan die drums, gewoon een lekkere drumkit uitzoeken en deze aansturen met mijn MIDI file.
Jillie hulp is zeer welkom! Martin

Da's geen enkel probleem, je zult wellicht wel je juiste mapping moeten maken (de juiste noot bij het juiste drumgeluid), maar dat is dan ook alles. Succes!

Dat is snel, bedankt! Heb je toevallig ook nog info over de beide programma's, ik neig steeds meer naar EZdrummer omdat dat zo lekker eenvoudig lijkt te zijn.

Sorry, daar kan ik je niet mee helpen. Zelf gebruik ik battery 2 & 3 en soms nog liever uTonic, heerlijke drumsynth. Mijn soort muziek is dan meer de electronische richting (house, techno, minimal).

Toch bedankt, ff kijken of er nog andere reacties aangaande de proramma's zelf binnen komen!

BFD is een vreselijk goed klinkende drummodule voor algemeen gebruik, maar houd rekening met 2 zaken:
- het is geen general midi, je zult zeker wat moeten mappen om eruit te halen wat erin zit.
- zwaar pakket qua geheugengebruik. Als je niet zo'n nieuwe snelle machine hebt mischien eerst wat eenvoudigers zoeken dat ook goed klinkt.

Ik heb zojuist ff de Addictive Drums demo gedownload en hetzelfde "probleem" had ik ook al met de demoversie van Battery 3, het probleem is: de midi drum file uit Band in a Box klopt niet met de instrumenten uit beide demos, is dat wat jullie bedoelen met "je zult wellicht wel je juiste mapping moeten maken...". een klap op de snare uit Band in a Box geeft bijv. bij Addictive Drums een klap op een bekken. Is het uit te leggen hoe ik dit doe?

Je zult daarvoor in de matrix editor of zoiets moeten gaan, of piano roll editor, ligt aan hoe de sequencer het noemt.
Daar moet je de kicks, snares, hihats. toms en bekkens die in de BIAB drumfile zitten opzoeken. Dat zal wel voldoen aan de GM norm, (Kick=C, snare=E, hihat=F# etc) maar dat weet ik niet zeker. Dan moet je kijken welke noten de drummodule nodig heeft voor deze durminstrumenten. Als je ze hebt gevonden dan sleep je als het ware de events naar de juiste noot toe zodat de kick die BIAB bedoelde ook klinkt als een kick in je nieuwe drummodule.
Dit is ongeveer het procede. Misschien kan een Cubase gebruiker het beter uitleggen met de juiste terminologie.

Je kan je band i a box midi files in EZ drummer importeren via het groove menu of gewoon rechtstreeks drag & drop in je sequencer op het kanaal waar EZ zit.

Als ik me niet vergis zat er bij dat band in a box ook het nodige aan drummaps, ook dat kan je weer in SX importeren :)

EZdrummer is de beste drumcomp ever voor analoge drums, relatief compact, makkelijk te programmeren en klinkt super! Zeker die Vintage Rock add-on :luv: Ik heb er nog geen spijt van in ieder geval:okdan:

GURU VAN FXPansion

soort super MPC, maar dan virtueel :halleluja

heerlijk om mee te werken, je sleept je gemaakte patterns zo je sequencer in en idd, misschien zal je, indien je een ander proggie gebruikt, enkele instrumenten in de "pianoroll" moeten verslepen om ze op het goede soundje te krijgen ...
dat is niet zo moeilijk, als je alles tegelijk selecteert, kan je de hele mik oppakken en verslepen ! (ik praat hier over Cubase)

suc6!

:mega:

Dat is snel, bedankt! Heb je toevallig ook nog info over de beide programma's, ik neig steeds meer naar EZdrummer omdat dat zo lekker eenvoudig lijkt te zijn.

EZdrummer is dan je thing to go, ik heb hem zelf ook incl de Vintage kit addon (:halleluja).

Je kan in EZdrummer een verwijzing maken naar je mapjes met midi files, deze kan je dan previewen in EZ zelf, met de gewenste drumkit. Werkt als een zonnetje, klinkt als een klokje en kost je dus geen rib uit je lijf.

De vergelijking met Guru heb ik zelf ook gedaan en zeker als je realistische drums wil is Guru dus ruk, ik vond het programma sowieso een slechte workflow hebben, was er eigenlijk na 2 uur testen wel klaar mee :)

Vind het meer een tool voor het electronische genre en dan zijn er vele betere manieren om hetzelfde te bereiken.

Back