Welke monitor zou jij kiezen <€400,- p/set (of deze gewoon houden?)

Hoi,

ik sta op het punt nieuwe monitor speakers te kopen en heb mij ogen laten vallen op deze 3:

Alesis m1 active 620 €200,- set
Alesis m1 active 630 €345,- set
KRK RP5 €400,- set

(musicstore koln)

Ik ga ze gebruiken in een kleine home studio (4x5m) voor het produceren van oa trance, breakbeat en techno.
Op dit moment gebruik ik passieve Tannoy Reveal (rode)

Tips? Advies? Ervaringen?
BEDANKT!

Ik heb tijd terug voor 300 eu een setje Alesis M1 active MK2 gekocht, en zou ze iedereen aanraden.
Succes

Re: Welke monitor zou jij kiezen <€400,- p/set (of deze gewoon houden?)

Origineel geplaatst door erol
Hoi,

ik sta op het punt nieuwe monitor speakers te kopen en heb mij ogen laten vallen op deze 3:

Alesis m1 active 620 €200,- set
Alesis m1 active 630 €345,- set
KRK RP5 €400,- set

(musicstore koln)

Ik ga ze gebruiken in een kleine home studio (4x5m) voor het produceren van oa trance, breakbeat en techno.
Op dit moment gebruik ik passieve Tannoy Reveal (rode)

Tips? Advies? Ervaringen?
BEDANKT!

In dat geval zou ik voor de KRK's gaan. Maar beste is gewoon ff gaan luisteren en je eigen speakers meenemen want die zijn niet veel slechter of beter dan in iedergeval de Alesis speakers.

Zoals in bovenstaande thread al gezegd...

Rond de prijsklasse die jij aanhaalt zou ik zeker de volgende eens gaan beluisteren:

Alesis M1 Aktive MkII 333€ (Is een klassieker die hard & accuraat.)
50Hz-20kHz(±2dB), 6.5"(75W)+1"(25W), 118dB (SPL@1m)
Review in SOS

Event ALP5 300€ (Deze maand de hemel ingeprijsd in de SOS.)
53Hz-20kHz(±3dB), 5.25"(50W)+1"(30W), 105dB (SPL@1m)
Review in SOS (op dit moment helaas nog betalend).

KRK RP5 400€ (Je zou al minstens een RP6 moeten hebben om mee te kunnen
met de concurentie hier maar dan zit je al snel aan zo'n 600€. Dus matige prijs/kwaliteit.)
53Hz-20kHz(±2dB), 5"(30W)+1"(15W), ?db (SPL@1m)
Review in SOS

Samson Rubicon R5a 350€ (voor 400€ heb je de R6a (met extra power))
R6a: 57Hz-27kHz(±3dB) 6.5"(75W)+2"ribbon(25W), >100?db (SPL@1m)
R5a: 58Hz-27kHz(±3dB) 5"(50W)+2"ribbon(25W), <100?db (SPL@1m)
Review in SOS

M-Audio BX5A 246€ (Staat hier vooral omdat hij binnen jouw budget valt :-)
voor de rest: geen specs of reviews. M-Audio is helaas niet echt mijn favoriet merk.)

Conclusie: Persoonlijk zou mijn top 3 binnen jouw budget er als volgt uitzien:
1) Alesis M1 Aktive MkII (333€)
2) Event ALP5 (300€)
3) Samson Rubicon R6a (400€)

Je moet ze in ieder geval wel zelf gaan beluisteren met muziek die jij door en door kent.
Misschien bevalt "de sound" je wel niet. Bvb de Samsons gebruiken ribbons ipv tweaters en
de Alesis gaat wel het hardst en laagst van allemaal maar stopt er dan ook abrupt mee
terwijl andere vaak zachter uitbollen in het lage geluidsspectrum.
Misschien ben je ook wel laaiend over de ALP5?

Zo, ik hoop dat je er wat aan hebt...

Ik zou persoonlijk voor de krk's gaan, of nog even doorsparen voor dynaudio's bijvoorbeeld.

Ik heb zelf al zo'n 7 jaar op alesis gemixt (de nieuwe serie heb ik nog niet gehoord).
Prima speakers hoor, alleen bij het mixen van dance / trance moet je wel zorgen dat je speakers gecontrolleerd laag weergeven en dat is een punt van kritiek bij alesis.

De krk's heb ik al vaker gehoord en vind ik verbazend goed voor dat geld!

Maar één tip!!! Ga zelf luisteren in de winkel... JIJ zult erop moeten gaan werken!

super!
bedankt voor alle reacties.jullie hebben mij echt geholpen!
ik laat mijn bevindingen snel weten.

Ik vrag me serieus af of de hier genoemde modellen heel veel beter gaan zijn dan degene die je al hebt... één stapje duurder: goedkopere mackies, dynaudios, genelecs, KRK v-serie, enz. gaat denk ik een veel zinnigere investering zijn.

Maar het belangrijkste: koop alsjeblieft NIKS over internet zonder dat je geluisterd hebt......!!

vergeet ook niet de Behringer truths....

flooi wat met de dipswitches enz

de luister ruimte in een winkel is vaak ook verre van optimaal

klinken echt wel goed > mijn mening maar monitors zijn persoonlijk dus niemand kan echt voor je bepalen welke goed/slecht zijn

su6 met zoeken !:)

Beb van et weekend een setje Behringer truths gekocht bij feedback.
Ben er echt heel tevreden over, heb naar veel monitoren geluisterd in
de prijsklasse ondere de 400 maar vond eigenlijk de Behringer de beste.
Terwijl ik toch echt geen Behringer fan ben, eigenlijk helemaal niet.

Maja is en blijft persoonlijk suc6

Ik heb na wat luisteren voor de Alesis M-One MKII gekozen,.......vond de Behringers echt niet meedoen in deze klasse om heel eerlijk te zijn. Ze klinken misschien mooier, maar dat is niet de functie van een monitor.

De truths verhullen gewoon veel in mid en laag en dat is voor een hifi speaker prima maar als monitor niet de bedoeling. Verder voor het geld geen superslecht spul, maar er is wel beter in deze prijsklasse naar mijn mening.

de truths heb ik overigens zelf;) (2031a)

zijn erg fijn vind ik....

mooi vol laag goed midden en hoog ook mooi...

het is alleen ff vogelen qua room akoestiek.....

:)

Ik heb vandaag 2 sets beluisterd,
had 2 cds mee, een met hiphop (Rhazel) en een mix cd van Dj Zany (hardstyle):

Alesis M1 Aktive MkII
Ik vond deze speakers veel te veel laag weergeven, het leek net of er steeds meer laag werd weergegeven. Opzich wel leuk om te kijken hoe je track bijv.in een kleine zaalt klinkt maar ik vond ze persoonlijk niet prettig om op af te mixen.
Deze valt voor mij af.

KRK RP5
Ik was zeer verast door deze set! qua formaat een stukje kleiner dan de Alesis M1 Aktive MkII maar prettiger in het laag (niet zo overdreven zeg maar).Beluisterd in een redelijk kleine ruimte waar ze goed tot hun recht kwamen. Persoonlijk vond ik ze erg goed klinken!

oja, een paar hebben het hier over de Behringer truths, dat ze "mooi" klinken.Dit lijkt mij niet echt de bedoeling van een monitor speaker...MAAR ik heb ze zelf nog niet gehoort (ben niet echt fan van Behringer)

TO BE CONTINUED!

persoonlijk vind ik die active MK2 echt ontzettend ruk klinken. veel te dof. daar ga je echt veel te toppie op mixen.

ik zou ietsje doorsparen voordat je er over een jaar achter komt en dan alsnog geld extra uit geeft.

check ook de tannoy active reveal even. het laag is niet superrrvet, maar de rest qua prijs kwaliteit echt een superaankoop.

Origineel geplaatst door AOR
persoonlijk vind ik die active MK2 echt ontzettend ruk klinken. veel te dof. daar ga je echt veel te toppie op mixen.

ik zou ietsje doorsparen voordat je er over een jaar achter komt en dan alsnog geld extra uit geeft.

Het gaat dan ook om de monitors in deze prijsklasse.......

Een oplossing kan zijn 1 of beide bass poorten dichtstoppen. Maar goed, elke monitor heeft zo zijn karakter heb ik gemerkt. Maar "mooi" klinken is nooit een eigenschap van een monitor.....dat is een eigenschap van de afmixer.......

oja, een paar hebben het hier over de Behringer truths, dat ze "mooi" klinken.Dit lijkt mij niet echt de bedoeling van een monitor speaker...MAAR ik heb ze zelf nog niet gehoort (ben niet echt fan van Behringer)

TO BE CONTINUED! [/B]

Dat is dus Misvatting nummer een bij monitoring:

Een speaker moet EERLIJK klinken. De beste productie aller tijden moet ook klinken als de beste productie aller tijden: mooi dus!

Verder is er geen waarheid. Een speaker waar jij fantastisch op kan afmixen kan ik verschrikkelijk vinden. Zet bijvoorbeeld eens een dynaudio en Genelec van, zeg, 2000 euro per stuk naast elkaar. Dit zullen waarschijnlijk allebei speakers zijn die werkelijk fantastisch klinken. Niettemin klinken ze ook allebei compleet verschillend........

gr,
Marc

Overigens is een setje RP6's van KRK ook voor €498,- ipv €600,- te krijgen bij diverse winkels, en als je iets beter zoekt, zelfs nog wel eens goedkoper.

Succes iig

In deze prijsklasse zou ik zeker ook eens naar de Yamaha HS-50m gaan luisteren, die vond ik naast zijn concurrenten best helder en open klinken, alleen miste ie naar mijn idee wat laag, waardoor ik zelf de neiging had ze steeds harder te zetten.

Ik heb zelf voor de KRK's gekozen, met name omdat ik vond dat o.a. de alesis en behringer modellen juist heel veel laag weergaven. Phonics die ze hadden staan klonken heel erg plat, weinig midden, en ook veel laag.
Ook de samson rubicons moesten het voor mij afleggen tegen de krk's, met name in qua openheid, en helderheid in het hoog.
Maar als je ze in de winkel naast elkaar zet met een paar cd's die je goed kent, dan hoor je snel genoeg welke er voor jou afvallen en welke de kanshebbers zijn. Maar dat had je waarschijnlijk al wel gemerkt ;) :biertje:

Back