Low-budget Opname hokje

Bizon

Nieuwkomer
Ik heb pas mijn slaapkamer/studio veranderd. Daardoor is er 1 stukkie in mijn kamer van 1x1 bij de muur, het schuine dak en de kast. Daar wil ik mijn mic ophangen maar het resoneert daar natuurlijk als de pest. Hoe kan ik het daar low-budget toch goed stil maken.

Zo'n Japans 3 luikje aanschaffen en daar bijv. een deken overheen of van die confetti schuimplaten (bij de bouwmarkt) op vastmaken. Gebruik een dynamische mikrofoon (die pakt minder omgevings lawaai op)of een condensator waar in ieder geval een nier of beter supernier opzit.
Stil maak je het door kieren te dichten en voorzetwanden te plaatsen, maar dat is niet jouw insteek vermoed ik.

Met stil bedoel ik gewoon dat er zo min mogelijk resoneert.

Mic heb ik trouwens een Rode Nt 1000

Resonantie heeft te maken met de stijfheid van de muren/vloer/plafond. Hoe stijfer, hoe beter aangezien er meer energie nodig is om het oppervlak in trilling te brengen. Wat goed werkt zijn gipsplaten en het lieft gelaagd overelkaar heen.

Om kamfiltering te voorkomen in dit soort ruimtes moet je zorgen dat de muren NIET loodrecht opelkaar staan gericht. Dit zorgt voor hele korte echo's die je originele signaal uitdoven (= faseverschil). Noppen op 2 muren en dikke gordijnen zorgen voor demping.

Als je dit aanhoud heb je een lekkere droge ruimte waar je prima opnames in kunt maken voor weinig geld.

of een gevulde boekenkast neerzetten, en dan je boeken slecht neerzetten....geen haas

Ik wilde zelf ook zo'n opname hokje maken, maar dan een die je in kan klappen na gebruik / makkelijk kan demonteren na gebruik.

Zelf dacht ik eraan om 3 mdf platen te bekleden met noppenschuim en deze aan elkaar te maken met klap/deurschanieren. Uiteraard kan je in 1 plaat een plexiglas raampje maken...
Zo'n semi zanghokje kan je dan tegen de muur plaatsen waar je ook noppenschuim hebt gemonteerd.

Back