mic/preamp testen (in winkel) n hele klus.

boeklanoei

Ouwe rot
Nu ben ik van plan in een winkel preamps + (studio) mic te testen. Dit is misschien wel het moeilijks van alle aankopen die in een gemiddelde (home) studio gebeuren. Omdat er zoveel kruisingen mogelijk zijn. Om helemaal gek te worden, zien te voorkomen, wil ik graag jullie manieren,tips en ''protocollen'' van het testen van preamps met mics. Voor de duidelijkheid ik heb er weinig verstand van en ben nog niet in het bezit van een van de twee (dat zou dingen stuk makkelijk maken)
Ik wil een aantal mics in de categorie 500-900 euro's testen en preamps (2 channel mic,line in) in 500-900 euro's categorie. De preamps zullen onderling meer verschil maken dan dat het geval bij de mics is.

Wanneer mic A ( van 900 euro's) slechter is dan mic B van (675 euro's) valt ie dan definitef af, of kan een andere preamp weer veel verschil maken?
Daarom graag: hoe kan ik het beste in bepaalde stijl,volgorde te werk gaan.
Een geluk: Ik kan ze naar het lijkt uittesten op de mackies H824 (die ik thuis ook ga hebben)

Ik wilde eigelijk in 1 luistersessie in ieder geval voor dik 75 % wijzer worden. ( bij voorkeur)Al dan niet 1 mic + preamp iets overhouden.

Re: mic/preamp testen (in winkel) n hele klus.

Origineel geplaatst door boeklanoei
Wanneer mic A ( van 900 euro's) slechter is dan mic B van (675 euro's) valt ie dan definitef af, of kan een andere preamp weer veel verschil maken?

ja dat kan... pff je haalt je heel wat op je hals zeg :P

Anyway, er zijn zoals je zegt veel verschillende combi's te maken.

Daarnaast, wie ga je met je combi opnemen? Jezelf? Dan kan je wel enigszins goede vergelijkingen maken. Maar als iemand anders gaat zingen, kan het zijn dat die mic/pre combi niet voor die bepaalde stem werkt. Dat geldt dan vooral voor de mic.

Het lijkt me allemaal een beetje onbegonnen werk eerlijk gezegd...

De volgende mag het zeggen!

Re: mic/preamp testen (in winkel) n hele klus.

Origineel geplaatst door boeklanoei
Nu ben ik van plan in een winkel preamps + (studio) mic te testen. Dit is misschien wel het moeilijks van alle aankopen die in een gemiddelde (home) studio gebeuren. Omdat er zoveel kruisingen mogelijk zijn. Om helemaal gek te worden, zien te voorkomen, wil ik graag jullie manieren,tips en ''protocollen'' van het testen van preamps met mics. Voor de duidelijkheid ik heb er weinig verstand van en ben nog niet in het bezit van een van de twee (dat zou dingen stuk makkelijk maken)
Ik wil een aantal mics in de categorie 500-900 euro's testen en preamps (2 channel mic,line in) in 500-900 euro's categorie. De preamps zullen onderling meer verschil maken dan dat het geval bij de mics is.

Daarom graag: hoe kan ik het beste in bepaalde stijl,volgorde te werk gaan.
Een geluk: Ik kan ze naar het lijkt uittesten op de mackies H824 (die ik thuis ook ga hebben)

Ik wilde eigelijk in 1 luistersessie in ieder geval voor dik 75 % wijzer worden. ( bij voorkeur)Al dan niet 1 mic + preamp iets overhouden.

Heb je niet een persoon die je mee kan nemen, die bekent is met een groot aantal mics en pre,s ? . Dan heb je in elk geval een zekerder gevoel dat je niet dingen vergeet, en lijkt me meer te vertrouwen dan een kweilende verkoper. De keuze maak je dan altijd nog met je eige oren.

Zelf mics en ook nog preamps uitproberen voor de eerste keer zonder referentie lijkt me dwijlen met de kraan open.

Re: Re: mic/preamp testen (in winkel) n hele klus.

Re: Re: mic/preamp testen (in winkel) n hele klus.

Origineel geplaatst door anoniempje

Zelf mics en ook nog preamps uitproberen voor de eerste keer zonder referentie lijkt me dwijlen met de kraan open.

Dit is inderdaad waar:halleluja

Iemand met ervaring zou je daar idd bij kunnen helpen, voordat je over een maand denkt dat de mic toch niet zo ok was.

Waarom kijk je niet wat de mensen in je omgeving gebruiken??? Ik heb bij mijn eerste keer gewoon gekeken naar wat een maat van me had, en gekeken of dat de sound meebracht die ik wilde. Daarna ben ik gaan kijken wat andere gebruikte, en ben ik uitgekomen op een mindprint met een Rode NT1000. Dit was voor een gering budget een leuke combi. Een half jaar later ben ik (aangezien ik echt topkwaliteit wilde) verder gaan kijken, en heb toen een Daking mic-pre eq en een Neuman U87 gekocht.

Ik zou afgaan op het oordeel van een goed tijdschrift zoals soundonsound, die geven ook een indruk van "hoe" de preamp dan wel mikrofoon klinkt, en dan 3 preamps en 3 microfoons voor je eigen test uitzoeken, en als referentie wat goedkoops.

In jouw budgetrange kun je bijvoorbeeld de twee Univeral Audio Solo's testen, die met de buizen en de cleane, en dan bijvoorbeeld de SPL goldchannel (wordt veel verkocht) en dan een ART of behringer of wat dan ook. Voor de referentie. Dan kies je een setje mics die ook 'industry standard' zijn, AudioTechnica ATx0x0, Neumann blabla,..., en als referentie bv de goedkope Rode NT1A

je kunt sowieso geen ultieme keuze maken als je niet met mics en preamps hebt gewerkt, dus een keer verkopen en iets nieuws kopen zul je in elk geval moeten. Kies in elk geval een bekende mic en pre!

ook iets om op te letten: een preamp is 1, maar je moet het geluid dan ook verder krijgen. te overwegen is dan een preamp met digitaal uit, zodat je alles direct in je computer kan mikken.

8 a 9 van de 10 x, ben ik het die iets in de microfoon: scatt,rapt,spreekt,zingt e.a. 1,2 x een zangeres,sample,bron of wat dan ook.

zo erg is het niet... luister naar wat je het mooiste vindt klinken

Zo denk ik er aanvankelijk ook over. Klinkt erg voor de hand liggend.

je kunt sowieso geen ultieme keuze maken als je niet met mics en preamps hebt gewerkt, dus een keer verkopen en iets nieuws kopen zul je in elk geval moeten. Kies in elk geval een bekende mic en pre!

Dit wil ik zoveel mogelijk zien te voorkomen!

ook iets om op te letten: een preamp is 1, maar je moet het geluid dan ook verder krijgen. te overwegen is dan een preamp met digitaal uit, zodat je alles direct in je computer kan mikken.

Heb ik inderdaad naar gekeken, is inderdaad een goed iets. Wil hem vrijwel zekers regstreeks op m'n Eventide aansluiten.
Nogmaals Ik ga er van uit, dat m'n Eventide zeer veel kan oppoetsen,verdoezelen,opfleuren ed.

Origineel geplaatst door Stage73
Ik zou afgaan op het oordeel van een goed tijdschrift zoals soundonsound, die geven ook een indruk van "hoe" de preamp dan wel mikrofoon klinkt, en dan 3 preamps en 3 microfoons voor je eigen test uitzoeken, en als referentie wat goedkoops.

Ik zou echt NOOIT direct op een review van een blad afgaan, om maar direct producten te kopen. Veel muziekbladen verdoezelen de min-punten van een produkt. En ALLE producten zijn goed, volgens een muziek blad. Niet één review die zegt: 'niet kopen'. Dan ben je lekker in de aap gelogeerd, zeg!

In jouw budgetrange kun je bijvoorbeeld de twee Univeral Audio Solo's testen, die met de buizen en de cleane, en dan bijvoorbeeld de SPL goldchannel (wordt veel verkocht) en dan een ART of behringer of wat dan ook. Voor de referentie.

boeklanoei beschrijf in zijn andere tread dat hij graag een niet gekleurde sound wilt. Daarom zou ik ook geen Universal Audio of iets van buizen (SPL GC) adviseren.

Kies in elk geval een bekende mic en pre!

FMR Pre en SCA pre's zijn minder bekend, maar maakt ze daarom niet minder in kwaliteit.

tsja, dan zou je een behringer moeten kopen omdat dat bekend is :D

ik heb de FMR preamp getest en die vond ik erg fijn, heel clean, strak. echt een no-nonsense preamp.
en niet al te duur.

FMR; Ik vind het zo'n wazig merk. hebben ze niet gewoon plaatjes,foto's van hun producten? Is het soms een software matig iets?
Lijkt (gezien de site) alsof het merk een beetje in de kinderschoentjes staat.

een microfoon of mic-pre voor een stem uitzoeken heeft al helemaal geen zin want dan blijf je aan de gang, als je de persoon z'n of haar stem goed kent mag het geen probleem zijn om een goeie combi uit te zoeken, je hebt namelijk ook met de kleuing van een stem te maken, een lelijke stem is een lelijke stem, DUS...neem een goeie stem mee:))

Het is toch behoorlijk positieve revieuw inderdaad in SOS.

Ik ga eens wat meer topics lezen over mic preamps.

Nouveau, daarom bedoel ik ook, gebruik die tijdschriftreviews (en dan met name relatief gezaghebbende zoals SOS) om een initieel groepje samen te stellen. Luisteren en iets goed vinden doe je natuurlijk zelf. En, afgaan op wat "standaards" zijn lijkt me ook niet onhandig als je niet echt weet waar je moet beginnen. Standaards zijn niet voor niks standaards geworden, tenslotte.

Wat ik ook nog wilde zeggen> koop gewoon iets van goede kwaliteit, en werk met de sound, natuurlijk wil je graag een setup die flexibel is en goed klinkt met veel mensen, maar er is niks mis met dat de studio uiteindelijk "naar iets klinkt", da's tenslotte -jouw- sound!

de niet-buizen UAD Solo is toch apeclean? ik stelde het voor om een idee te geven hoe verschillend de sounds kunne zijn die uit de apparaten komen, da's misschien ook belangrijk.

Back