Kan een VST ook midi data uitsturen?

Hoi!

Ben nog een beetje nieuw in de wereld van VST

Nu vind ik de gate van de vanguard wel prettig. Is het mogelijk dat deze data omgezet kan worden in midi data, zodat ik ook bijv. een hardware synth daarmee kan aansturen. Zelfde geldt voor data van een arpeggio van een software synth.
Kort gezegd " ik speel akkoorden af op kanaal 1. Ik selecteer een arpeggio van een VSt en wil dit opnemen op spoor 2"

Ik werk met Sonar en heb een Emagic AMT8 midi interface

Groet Erik

Wacht, ik denk niet dat dat de VST's die MIDI uitzenden dat ook naar een MIDI output kunnen doen. Dus dat denk ik eigenlijk ook niet.

Origineel geplaatst door bikkel
Wacht, ik denk niet dat dat de VST's die MIDI uitzenden dat ook naar een MIDI output kunnen doen. Dus dat denk ik eigenlijk ook niet.

in cubase kan dat wel , als je bijvoorbeeld groove agent van steinberg pakt die kan midi noten versturen op basis van de drums, je kan je wel afvragen hoe zinvol dit is in dit geval.

Aan de andere kant kun je ook arpeggiators pakken die noten uitsturen en die doorlossen in cubase naar een midi out. Daarvoor maak je 2 kanalen aan. 1 kanaal zet je de input naar je masterkeyboard en als output naar je arpeggiator.
het 2e kanaal zet je als input de output van de arpeggiator en als output kanaal het midi kanaal van je hardware synth.
beide kanalen moeten. op het 2e kanaal zet je de luistermode (luidsprekertje) aan. en als je nu op het kanaal van de arpeggiator je noten speelt dan wordt dit volautomatisch doorgelust naar je hardware.

helemaal feest wordt het als je midi modifiers op je 2e kanaal gaat gooien, zoals swing factors, of de random positiewisselingen en velocity wisselingen die je in cubase per kanaal kan instellen.
Dan krijg je ongelooflijk funky arppatronen uit je hardware synth die geen normale hardware arpeggiator kan benaderen.

In dit soort gevallen is eigenlijk alleen je eigen creativiteit de beperking, want er kan extreem veel op dat vlak ;)

Origineel geplaatst door quifster
in cubase kan dat wel , als je bijvoorbeeld groove agent van steinberg pakt die kan midi noten versturen op basis van de drums, je kan je wel afvragen hoe zinvol dit is in dit geval.

Aan de andere kant kun je ook arpeggiators pakken die noten uitsturen en die doorlossen in cubase naar een midi out. Daarvoor maak je 2 kanalen aan. 1 kanaal zet je de input naar je masterkeyboard en als output naar je arpeggiator.
het 2e kanaal zet je als input de output van de arpeggiator en als output kanaal het midi kanaal van je hardware synth.
beide kanalen moeten. op het 2e kanaal zet je de luistermode (luidsprekertje) aan. en als je nu op het kanaal van de arpeggiator je noten speelt dan wordt dit volautomatisch doorgelust naar je hardware.

helemaal feest wordt het als je midi modifiers op je 2e kanaal gaat gooien, zoals swing factors, of de random positiewisselingen en velocity wisselingen die je in cubase per kanaal kan instellen.
Dan krijg je ongelooflijk funky arppatronen uit je hardware synth die geen normale hardware arpeggiator kan benaderen.

In dit soort gevallen is eigenlijk alleen je eigen creativiteit de beperking, want er kan extreem veel op dat vlak ;)

Quifster,

Bedankt voor deze info. Heel nuttig. Ik had de truc met Groove Agent al eens uitgeprobeerd. Groove Agent een groove laten spelen en met behulp van midi in naar een andere vst uitgestuurd. Soms gaat dit niet helemaal goed. Dan lijken de samples van een andere vst niet helemaal afgestemd op de groove maar in de meeste gevallen klonk het geweldig.

De truc om het naar een hardware synth uit te sturen ga ik zeker toepassen.

Origineel geplaatst door quifster

Ja maar ik denk dat het je niet gaat lukken om met de knoppen van een VSTi een hardware synth aan te sturen of de ingebakken arps in een VSTi te misbruiken (of klikken op dat laffe keyboardje onderaan wat blijkbaar bij iedere VSTi moet zitten :D).

Ja maar ik denk dat het je niet gaat lukken om met de knoppen van een VSTi een hardware synth aan te sturen of de ingebakken arps in een VSTi te misbruiken (of klikken op dat laffe keyboardje onderaan wat blijkbaar bij iedere VSTi moet zitten :D).

het kan soms wel een arp misbruiken uit een vsti...dit heeft echt 100% met de maker van de vsti te maken....dus per vsti checken....

dat hangt helemaal van de vst implementatie af. Er zijn toch best een aantal vst's die de arps al uitsturen.
Knoppen van een vst gebruiken om je hardware mee aan te sturen is er op dit moment niet. Ook een beetje onnodig trouwens aangezien je al doodsimpel een vst Gui om je hardware heen kan zetten met full automation mogelijkheden.
Wat trouwens ook kan (hoor ik nooit iemand over hier) is een eigen vst gui over een bestaande vst heen zetten, dat is ongelooflijk handig namelijk. Stel je voor je hebt een leuke FX (bijvoorbeeld ohmboyz delay) en je wilt een vst gui panel in je mixer opnemen om die ohmboyz in je mixer te bedienen (delay, panning , feedback etc.) dan kun je heel simpel een eigen paneltje maken voor dat doeleinde en in je mixer op nemen. Dan zie je dus boven je fader de gui knoppen van je delay (of je vst of welke fx dan ook, zelfs hardware kun je zo integreren).

Kwa arps, zijn er heel veel mogelijkheden tegenwoordig om je hardware aan te sturen, zowel vanuit vst als vanuit ingebouwde pattern arps waarin je je eigen patterns kan definieren. Daarnaast kun je dit uitbreiden via logical rules om je unieke eigen pattern stijl kwa groove standaard uit je eigen arpeggiator te laten komen.
maar goed, dat is weer een hele andere discussie ;)

Origineel geplaatst door plieuw
voor de tarnce gate (vanguard gate) gebruik ik altijd een fx plugin, het is een gimmick met volume of een gimmick met het filter...

hier zijn er een paar http://www.db-audioware.com/cat-creative.htm (filter)
http://scuzzphut.panicnow.net/Articles/plugins.html (amp)

Dank voor iedereen zijn nuttige tips!! Super bedankt

Alleen Plieuw!

Leg eens uit wat je precies bedoelt? Ik vind de gate van de vanguard wel superhandig om van een akkoord een ritme patroon te maken via de gate in het tempo van de midifile.
Als ik jouw reaktie lees, begrijp ik dat je via genoemde programma's alleen een filter en volume kan uitsturen. Wat is dan de invloed op de gate?

Groove agent kan het dus wel. En de VST hierboven!! Zijn er nog meer??

groet Erik

Dit lijkt me ook wel te passen in je zoektocht

http://www.sonicbytes.com/gatr/gatr.htm

Gat'R is a dedicated pattern-based gating effect. Rhythmic patterns are routable to amplitude, multimode-filter and delay modules in different combinations, or even sent outside to external synths and effects via Midi CC. Like all SONICBYTES programs Gat'R supports live performance, and patterns can be triggered or swapped on-the-fly by Midi message. A demo is available.

Origineel geplaatst door TomC
Dit lijkt me ook wel te passen in je zoektocht

http://www.sonicbytes.com/gatr/gatr.htm

Gat'R is a dedicated pattern-based gating effect. Rhythmic patterns are routable to amplitude, multimode-filter and delay modules in different combinations, or even sent outside to external synths and effects via Midi CC. Like all SONICBYTES programs Gat'R supports live performance, and patterns can be triggered or swapped on-the-fly by Midi message. A demo is available.

Dank voor de tip! Deze lijkt nog uitgebreider dan die van Vanguard. Je kan zelfs de attack en release regelen zo te zien

Back