Wat is dat toch met die DI boxen.

Ataxia

Nieuwkomer
Nee, geen vraag over wat een DI-box is.. Ik snap echter een enkel ding niet. Waarom willen de geluidsmensen bij optredens altijd dat mijn stagepiano via DI-boxen op de mengtafel aangesloten wordt? Ik bedoel, er zit standaard al TRS gebalanceerde uitgangen op dus dat kan het toch niet zijn?

pad switch = 0, 10 of 20 dB verzwakker, die soms handig is als de output van je bron veel te luid en je dan op de mixer met de gain knop zo beetje helemaal linksom zit.

groundlift = instelling waarbij het signaal niet geaard wordt overgebracht van bron naar mixer; het signaal zweeft. In eerste instantie moet je altijd de ground wel gebruiken, maar heb je brom, dan mag je de groundlift aanzetten.

Ander voordeel van sommige DI's je kunt 1 uitgang gebruiken voor naar de mixer, en een andere voor naar een (gitaar/bas) amp op het podium.

Verteld vanuit een geluidsman zijn visie :)

Laatst gewijzigd:
Als laatste hebben we nog de mogelijke verzekeringsclaims van TRS stekkers waar perongeluk 48 volt phantom voeding op staat... maar let niet op mij want de echte belangrijke punten zij door mijn voorganger beantwoord.

Het is ook makkelijker voor de technicus, omdat een DI altijd goed is. Lang niet alle synths en stage piano's hebben gebalanceerd TRS uit. En bij snel even iets ompluggen is het niet echt handig als je dan eerst weer moet bedenken of 't nu wel of niet gebalanceerd was wat uit die synth komt. Bovendien scheelt het weer prutsen met verloopkabeltjes op het podium.

Back