GEM S3 vraagje

Otlen

Lid
Ik heb sinds kort een GEM S3 turbo. Deze kan volgens de handleiding 1,44MB DOS formatted diskettes lezen. Als ik echter een diskette neem (zowel op de S3 als op PC geformatteerd) ik kopieer hier bijvoorbeeld een td0 bestand op, en probeer het in te lezen in de S3, dan zegt ie: wrong format, disk is a msdos formatted disk...
Iemand een idee hoe ik toch de S3 kan "voeden"?

Origineel geplaatst door Digimod
vaag :confused: Probeer eens een andere disk :)

Had ik uiteraard al gedaan. De disk is op de pc wel gewoon leesbaar. Als ik dezelfde disk als S3 formaat formatteer kan ik hem wel gebruiken in de S3, maar dan ook uitsluitend daar. Of is er een manier om 1.6MB geformatteerde disks te lezen in je pc...?

Ok, thx! Wel een archaïsch programma zeg...

volgens mij leest hij ook akai-floppies..

Klopt, Akai S1000 floppen kan ie ook lezen met de sampleconverter. Maar die .td0 bestanden zijn images van GEM floppies, en dat zijn niet alleen waves maar ook programs.

Ik dacht dat hij losse wavs sowieso van ms-dos floppen kon lezen, maar mijn S3 is alweer een half jaar weg, dus dat kan ik niet checken.

Hij kan losse wav inderdaad lezen. Dat wav2akai zal ik eens proberen. Wel een leuke bak zeg die S3. Eindelijk wat meer toetsen dan mijn 61. Moet wel de manual nog afdrukken zodat ik hem wat beter leer kennen.

Origineel geplaatst door klausito
Hij kan losse wav inderdaad lezen.

Is het een soort sample player of zo, of kan je die samples ook (bruut) bewerken;
wat is trouwens de sterkste kant van die s3

Ik heb een tijdje een S3 gehad en had een soort haat liefde verhouding met 'm.
De goede punten zijn:
- Uitstekend klavier. Echt top !!
- Poly aftertouch
- Erg goede midi implementatie, erg goed als masterklavier te gebruiken
- 2x midi in/out
- Speelt ook wav's, dus leuke sample player
- Voor een appel en een ei 2e hands te koop

De negatieve punten:
- Alle settings zijn verloren na uitzetten, inclusief midi setup etc. Moet je steeds inladen vanaf disk. Overigens is er wel iets te koop om dat te voorkomen. Rom disk of zoiets, maar werd toch wat kostbaar.
- Wazige bediening (in ieder geval in mijn optiek)
- Klanken zijn sterk gedateerd en weinig inspirerend (maar da's ook een kwestie van smaak natuurlijk)

Al met al was ie toch niet helemaal mijn ding. Met name het steeds inladen vanaf diskette kwam na een tijdje aardig m'n strot uit en daarom heb ik hem weggedaan.
Ik gebruik nu een Roland JX-10 als masterklavier.
Misschien een rare keuze, want de JX-10 heeft een nogal zwakke midi implementatie, maar met het speciale eprom wat er voor te krijgen is, is dat al een heel stuk minder.
De JX-10 heeft bovendien prachtige analoge klanken en een fantastisch klavier. Alleen geen poly aftertoch :(

Laatst gewijzigd:
- Alle settings zijn verloren na uitzetten, inclusief midi setup etc. Moet je steeds inladen vanaf disk. Overigens is er wel iets te koop om dat te voorkomen. Rom disk of zoiets, maar werd toch wat kostbaar.

Ramdisk. Ik heb geloof ik iets van 40-50 euro betaald inclusief verzenden vanuit het buitenland. Overigens werkt dat nog steeds als disk, dus als je niet save't, is het bij uitzetten nog steeds weg. Belangrijkste voordeel is dat hij hem automatisch inleest bij opstarten en dat hij veel sneller is dan een floppy.

Bediening vond ik wel redelijk eigenlijk. Erg mooi en helder display. En groot, voor z'n leeftijd.

Midi merge op z'n inputs, dus gewoon een knoppencontroller erbij hangen en die samen met het keyboard naar 1 output sturen!

Origineel geplaatst door etaoin
Ramdisk. Ik heb geloof ik iets van 40-50 euro betaald inclusief verzenden vanuit het buitenland. Overigens werkt dat nog steeds als disk, dus als je niet save't, is het bij uitzetten nog steeds weg. Belangrijkste voordeel is dat hij hem automatisch inleest bij opstarten en dat hij veel sneller is dan een floppy.

Bediening vond ik wel redelijk eigenlijk. Erg mooi en helder display. En groot, voor z'n leeftijd.

Midi merge op z'n inputs, dus gewoon een knoppencontroller erbij hangen en die samen met het keyboard naar 1 output sturen!

Waar kun je die Ramdisk nog krijgen? En ik als 'kantoorpik' met 2 linkse handen, zou ik dat ding in mijn S2 Turbo kunnen fixen? Of toch maar laten doen ergens?

Inderdaad het display van de S2 is supreme. Vooral voor die tijd. Veel sounds zijn inderdaad weinig inspirerend, maar toch zijn bv. die Synthex sounds wel enorm vet (vooral in de lage tonen ofcoz:). Ook de fantasy sounds vindt ik nog altijd heel erg goed. Mijn S2 gebruik ik al jaren als masterkeyboard, en dat doet ie gewoon goed. Behalve die zooi met die diskettes... Vandaar dat ik zo'n ramdisk wel interessant vindt.

Ik zie net dat er al een ander topic over dit onderwerp is. Zal ik ook eens even goed gaan checken...

Waar kun je die Ramdisk nog krijgen? En ik als 'kantoorpik' met 2 linkse handen, zou ik dat ding in mijn S2 Turbo kunnen fixen? Of toch maar laten doen ergens?

Die ramdisk is niet meer dan vier losse SRAM chips. Die worden alleen al jaren niet meer gemaakt, dus daar moet je echt naar zoeken. Ik zal eens kijken of ik kan vinden waar de mijne destijds vandaan gekomen zijn.

bv. die Synthex sounds wel enorm vet (vooral in de lage tonen ofcoz:)

Een voordeel van de Turbo-versie is dat er 32-stemmige 'eenvoudige' golfvormen in zitten (losse zaagtanden enzo). Daarbij heb je dan per stem twee filters plus 10-staps enveloppes op zo ongeveer alles. Het is dus veel meer dan een sample-player.

Het is dat ik een 88-toetsen keyboard wilde hebben en geen ruimte heb voor twee van die bakken, anders had ik 'm niet weg gedaan.

Ik heb dat ding ook gehad ooit. een S3 met turbo pakket. Volgensmij is dit wel een lichtelijk ondergewaardeerde synth. In die tijd kon dit instrument wel enorm veel. ik vind het nog steeds een beetje lijken op een Kurzweil K2500 qua synth. De geluiden zijn wel enorm minder, maar ik kon aardig uit de voeten met de GUI. Die sequencer was best top die er opzat.

Ik heb m ook een tijdje gehad, de S2 turbo dan. Voor het klavier gekocht, maar het geluid viel me erg mee :). Leuke rompler, zeker voor die prijs

Het is meer dan een rompler, je kunt hem ook voeden met wav's van floppy.

Back