Access virus question

djlee

www.2groove.nl
Begrijp ik het nou goed dat ik alleen maar 1 midi kanaal tot mijn beschikking heb met mijn Access Virus clasic die ik kan aanspreken? dacht dat dat ding Multitimbraal was.
Ik word er niet wijzer van de handleiding, en op de site van hun staat ook verder niets erover.
forums idem.

Ik wil graag verschillende geluiden op verschillende midi kanalen aanspreken tegelijkertijd !!!

Is er iemand die in Jip en Janneke taal mij kan uitleggen hoe ik dit moet instellen? (als er een optie voor is uiteraard!)

Mijn dank ik uitermate groot :halleluja

Wij hebben allemaal de handleiding hier gelezen, dat is ook handig om te doen anders kan je nooit het maximale
uit dit geweldige apparaat halen. Ik zal je een stukje op weg helpen. Je moet in de handleiding zoeken onder multisingle mode. De knoppen multi en single tegelijk indrukken. Nu staan de midikanalen oplopend vanaf 1 ingesteld. Je kan de geluiden vervolgens ook naar afzonderlijke kanalen sturen.

Classic? Da's dus de B.

De Virus werkt in 2 modi - "single" waar je dus nu mee bezig bent en "multi". In multimode kies je de presets uit die je naast elkaar wilt gebruiken, en op welk MIDI kanaal ze moeten reageren, maar je kunt het geluid dan niet bewerken. Dus, eerst je presets even opschrijven, kijken of ze niet clashen met de effecten (reverb en delay - de rest zoals chorus/phaser/distortion werkt op elk kanaal apart) en dan in de multimode werken.

Let wel; niet iedere patch kan een apart effect gebruiken, dus als je een leuke reverb of delay op de ene wilt maar een andere op een ander geluidje heb je pech; dan moet je meerdere sporen gaan opnemen.

Origineel geplaatst door Yoozer
Let wel; niet iedere patch kan een apart effect gebruiken, dus als je een leuke reverb of delay op de ene wilt maar een andere op een ander geluidje heb je pech; dan moet je meerdere sporen gaan opnemen.

Of via de extra outs naar outboard FX routen :)

Ik was al zo ver voordat ik hier wat neer had gezet dat die in multimode moet (net als bijvoorbeeld de jv-1080) alleen ik krijg als ik een geluid op een andere midi kanaal toewijs geen geluid uit. dat noot tekentje zegt dat die wel midi krijgt maar op het verkeerde kanaal, alleen op de single mode komt die wel binnen zeg maar.

Volgens zie ik 1 instelling over de toets, euuhhh over het hoofd ? :)

Zo, heb een update gedaan en alle patches opnieuw ingeladen met midi die aan mijn geluidskaart vast zit, met sounddiver wou het niet echt geweldig werken via mijn usb midi geval.

Ben dus achter gekomen dat ik de VERKEERDE gebruiksaanwijzing had gedownload :stupid . Ik krijg nu wel geluid uit als ik een geluid toeken aan een midi kanaal, nu heb ik gelijk paar andere vragen.

Kan ik via een midi programma ( ik gebruik Sonar) nu ook andere banken/geluiden selecteren in multi mode of is het nou zo dat ik alleen maar wat ik handmatig heb ingesteld dat dat zo blijft in multi mode totdat ik die zelf handmatig verander? :confused:

En een andere vraagje, iemand ervaring met rekon virus VST ? zou ik met dat wel gewoon via Sonar of what ever kunnen aansturen?

stap 1 Je zet dus eerst je virus op "multi single" mode, dat doe je door de multi en single knop tegelijk in te drukken.

stap 2 Nu je virus in multi single mode staat, kun je de 16 parts instellen. Je gaat dan naar "System Multi Edit" als je die knop heb ingedrukt zie je als het goed is : PartEnable On< en links boven in een 1 staan dit is dus de instelling van de desbetreffende multi part 1.

Als je maar 4 parts gebruikt bijv, zet je op de overige 12 parts "Part Enable" op off, zodat alle dsp power naar de eerste 4 parts gaat.

ga je dan een paar stapjes verder in dat menu (met de parameter knoppen) Dan kom je bij "MidiChannel" hier stel je je midi channel voor part 1 in, standaard staat part 1 op kanaal 1 part 2 op kanaal 2 part 16 op kanaal 16 etc etc

Ga je weer verder in dat menu met de parameter knoppen, dan krijg je "Outsel" hier kies je de outputs waar de desbetreffende part z,n geluid naar buiten mag gooien., bijvoorbeeld OUT1 L+R

nou heb je "Multipart" 1 ingesteld met z,n midi kanaal en outputs.

Wil je nou "Multipart" 2 z,n midi kanaal en outputs instellen, dan druk je op de part knoppen naar links of naar rechts, nou kom je in Multipart 2, (dat kan je zien door het 2tje linksboven in de hoek van het display) . nu kun je weer alle eerder uitgelegde stapjes herhalen, dus bijv midi kanaal op 2 , outputs op OUT2 L+

Dit doe je net zo lang door tot je het aantal parts hebt dat je van de virus zou willen gebruiken, ik zelf gebruik altijd 4 parts, 3 parts hun eige stereo output , en de 4de part deelt de outputs met part 3, de rest zet ik part enable op OFF.

Het is wel zonder handleiding te doen hoor, als je gaat menu graven kom je vanzelf alles tegen. Hij gaat er niet kapot van :eureka:

Origineel geplaatst door djlee
Kan ik via een midi programma ( ik gebruik Sonar) nu ook andere banken/geluiden selecteren in multi mode of is het nou zo dat ik alleen maar wat ik handmatig heb ingesteld dat dat zo blijft in multi mode totdat ik die zelf handmatig verander? :confused:

in de multi mode kun je niets aan de presets aanpassen alleen presets uitkiezen, dit is ook al eerder gezegt geloof ik, daarom heb je ook de MULTI SINGLE mode, de parts gedragen zich als single, je kan namelijk alles instellen, maar je kunt er wel 16 meerdere naast mekaar gebruiken zoals in de multi mode.

Die andere mode,s heb ik zelf ook nog nooit gebruik eigenlijk, de multi mode lijkt mij zelf echt onzin voor een synth als dit waar gigantisch veel aan inte stellen is , (zou meer wat voor een rompler zijn of een preset rukker) en waarom de single mode gebruiken als de multi single mode hetzelfde doet maar dan 16 keer naast mekaar.

Wat betreft banken en presets kiezen vanuit je host, Je zult ongetwijfeld in je host presets en banken kunnen uitkiezen maar dan kan met alle synths met program change control, dat is niet iets bijzonders voor alleen de virus.

Amen broeder anoniempje :) hehehe

bedankt voor de goede uitleg.
Ik ben tot een vervelende conclussie gekomen dat de CHANVOLINIT meer dan 0 !!! moet zijn anders komt er geen geluid uit.

Op de een of andere vage manier staat die uit, en paar andere instellingen staan ook anders, en de lowkey/highkey stond ook niet goed dus al met al. Ondanks dat ik alles opnieuw heb ingeladen in de Virus. Een andere vage iets is dat de bank? voor multi gewoon blijft ondanks dat ik alle banken en OS van de Virus heb geinstalleerd.

Hij doet nu uiteindelijk wat ik wil !!!

Ik snapte het ook niet omdat met dat noot tekentje wel aangaf dat de midi signaal wel goed binnenkwam en dat had ik dus wel goed gedaan, alleen er kwam maar geen geluid uit.

Ik kan hem nu met een gerust hart in mijn rack inbouwen ;)

bedankt allemaal !

Back