tik tik subtiele maar irritante tik

cns

sfm
Goed het onderwerp is niet echt glashelder, maar is ook niet echt helemaal uit te leggen, ga het daarentegen toch proberen!

Ik heb een rme 9652 als geluidskaart en de behringer ddx als mengpaneel nu zit er iets geks in mijn monitoren of op de lijn, een tik. ALs ik bijvoorbeeld een zachte string uit mijn rapture haal dan hoor ik heel zachtjes een tik, een digitale tik? Net of een sample net niet lekker looped zeg maar. Waar kan dit aan liggen? Is het mijn geluidskaart instellingen op mijn tafel? Of ligt het aan de plugin?

Is best irritant!

Ik denk dat het komt omdat je een midikabel paralel langs een onafgeschermde audiokabel hebt lopen. Dan moet je echter ook een tik/klik horen als je de toets weer loslaat.

ok maar ik gebruik digitale adat kabels geen analoge, maar als ik afspeel zodra ik het heb opgenomen in cubase hoor ik het ook... maar zal wel eens kijken of er een kabel ergens te dicht bij zit!

Origineel geplaatst door cns
ok maar ik gebruik digitale adat kabels

(/me maakt geen flauw grapje over 'digitale kabels')

Let op dat je je wordclock goed hebt ingesteld.
Master clock op de juiste bron (ADAT of de RME als master) en check of de de clockrate ook overeenkomt met de feitelijke samplerate.
Vaak worden dit soort dingen veroorzaakt doordat bijv. clock master op SPDIF staat, die 48khz inspuugt, terwijl er 44.1 binnenkomt over de ADAT, om maar es wat te noemen.

In het uiterste geval gewoon aparte wordclock kabels (BNC) leggen en de sync hierover laten lopen ipv over de ADAT kabels.

Misschien is 't het getik van het o zo (on) handige hulp-hondje van de windows zoek-functie die even de vlooien van zich afschopt "gggt" "gggt" ik heb me de t*ring gezocht waar dat geluid vandaan kwam :D

Origineel geplaatst door Hanz
(/me maakt geen flauw grapje over 'digitale kabels')

Let op dat je je wordclock goed hebt ingesteld.
Master clock op de juiste bron (ADAT of de RME als master) en check of de de clockrate ook overeenkomt met de feitelijke samplerate.
Vaak worden dit soort dingen veroorzaakt doordat bijv. clock master op SPDIF staat, die 48khz inspuugt, terwijl er 44.1 binnenkomt over de ADAT, om maar es wat te noemen.

In het uiterste geval gewoon aparte wordclock kabels (BNC) leggen en de sync hierover laten lopen ipv over de ADAT kabels.

klopt helemaal met die world clock jeez cubase begon wel een aantal keer te kloten met de samplerate van 44100 naar 48000 naar 44100 naar 96000! Schijnbaar had ik het nog niet helemaal lekker ingesteld maar nu werkt als een zonnetje dankzij jou tip geen irritante tikjes meer en alles perfect, haha! Many thanks1

Origineel geplaatst door Sander02
experimenteer ook eens met de buffer size van je audio-kaart.

buffer size was het niet dan zouden het eerder de vlooien zijn geweest van dat pokke hondje in windows :)

Back