M-audio Fast track pro(blemen)

• Thread starter Deleted member 17376
  • Start date
D

Deleted member 17376

Guest
Ik heb sinds een paar dagen een M-audio fasttrack pro voor mijn laptop maar erg blij ben ik er niet van geworden.

De dingen waar ik tegen aan loop :

- De output levels zijn -4 db lijkt het wel
- De output levels van output 3/4 kan ik niet controleren op het apparaat zelf
- Wanneer ik ouputs 3/4 naar mijn mixer leidt en Koptelefoon in output 1 of 2 stop klinkt deze veel te zacht. Wanneer
hem harder zet vervormt het geluid helemaal.
- Ik vind de bijgeleverde software echt ruk. Er is geen controlpanel waarmee output levels en recording levels ingesteld kunnen worden. Ik heb wel het control panel van mijn onboard geluidskaartje maar die werkt natuurlijk niet als ik de m-audio selecteer als audio besturingsapparaat.
- In het begin werkte alles opzich nog wel ok, maar nu sinds gisteren krijg ik ook steeds vaker de boodschap dat ie 'not connected' is.

Kortom, het ding gaat terug naar de winkel. Ik ben een heel weekend bezig geweest met tweaken en drivers deinstalleren/ opnieuw installeren. Ik moet er ook niet aan denken dat ik straks ergens op moet treden en dat ie weer met dat 'not connected' gezeik aankomt.

In mijn DAW pc heb ik een m-audio delta 66 waar ik echt super happy mee ben. Dat ding knalt gewoon en klinkt echt vet. Wanneer ik deze rout naar mijn mixer klinkt ie ook gewoon hard en vet. De fasttrck pro klinkt echt als een natte krant hierbij vergeleken. Sterker nog; ik vind de onboard realtek kaart nog beter klinken.

Wat is jullie ervaring?

Last edited by a moderator:
Re: M-audio Fast track pro(blemen)

Origineel geplaatst door phonapi
Ik heb sinds een paar dagen een M-audio fasttrack pro voor mijn laptop maar erg blij ben ik er niet van geworden.

De dingen waar ik tegen aan loop :

- De output levels zijn -4 db lijkt het wel
- De output levels van output 3/4 kan ik niet controleren op het apparaat zelf
- Wanneer ik ouputs 3/4 naar mijn mixer leidt en Koptelefoon in output 1 of 2 stop klinkt deze veel te zacht. Wanneer
hem harder zet vervormt het geluid helemaal.
- Ik vind de bijgeleverde software echt ruk. Er is geen controlpanel waarmee output levels en recording levels ingesteld kunnen worden. Ik heb wel het control panel van mijn onboard geluidskaartje maar die werkt natuurlijk niet als ik de m-audio selecteer als audio besturingsapparaat.
- In het begin werkte alles opzich nog wel ok, maar nu sinds gisteren krijg ik ook steeds vaker de boodschap dat ie 'not connected' is.

Kortom, het ding gaat terug naar de winkel. Ik ben een heel weekend bezig geweest met tweaken en drivers deinstalleren/ opnieuw installeren. Ik moet er ook niet aan denken dat ik straks ergens op moet treden en dat ie weer met dat 'not connected' gezeik aankomt.

In mijn DAW pc heb ik een m-audio delta 66 waar ik echt super happy mee ben. Dat ding knalt gewoon en klinkt echt vet. Wanneer ik deze rout naar mijn mixer klinkt ie ook gewoon hard en vet. De fasttrck pro klinkt echt als een natte krant hierbij vergeleken. Sterker nog; ik vind de onboard realtek kaart nog beter klinken.

Wat is jullie ervaring?

Ik heb 'm ook als reisgezel voor m'n laptop en heb overwegend positieve ervaringen ermee. Jammer dat jij er minder tevreden mee bent. maar goed......no offence, maar het merendeel van je klachten had je met uitzoekwerk van te voren geweten...... En de rest snap ik niet.....

- De output levels van 1-2 (gebalanceed) zijn gewoon +4dBu. bij mij althans wel...
- Je kan idd de levels van output 3-4 niet regelen. Dat had je van te voren kunnen weten....
- Je bedoelt output 1 of 2 van de geluidskaart? of van de mixer? Je moet een koptelefoon in een KOPTELEFOON UITGANG steken. Op de geluidskaart zit er een aan de voorkant met een volumeknop! Kijk daarna naar de a/b knob (uitgang 1/2(a) of 3/4(b)) en mix knob!
- Recording levels kan je op het apparaat zelf regelen. via mic 1&2. Output 1-2 en koptelefoon gaat ook via het apparaat. Het kan idd niet voor uitgang 3-4. Maar dat had je kunnen weten voor je hem kocht. Verder zie ik het nut er ook niet zo van in. Ze sturen gewoon -10 dBv uit. Maw, als je een software mixer had gehad had je hem alleen maar ZACHTER kunnen zetten. Bij al die software mixers ben je juist bits (dus geluidskwaliteit) aan het weggooien.....

En over de geluidskwaliteit:

Het is geen Mytek of Benchmark nee, verre van, maar hij klinkt gewoon heel degelijk. Aan je reactie te zien: "realtek is beter" en "de delta 66 knalt" (jij bent de eerste persoon die ik tegenkom die de sound van de delta serie punch vindt hebben :confused: ) merk ik wel dat je jezelf nog geen autoriteit op dit gebeid kan noemen (uit die koptelefoonvraag bleek dat al wel...). Ik zou m'n oren toch even wat meer gaan trainen, voor je dit soort uitspraken de wereld inslingert.........

Niettemin succes met welke oplossing dan ook....

gr,
Marc

Hallo Marc,

Dat ik pissed off ben op mijn m-audio kaartje wil nog niet zeggen dat jij zo'n lullige toon hoeft aan te nemen.
Ik ben idd geen autoriteit ben op dit gebied nee en quite frankly interesseert me dat niks. Mijn delta 66 klinkt gewoon supergoed. Tuurlijk is er altijd veel beter, maar naar prijs/kwaliteit verhouding vind ik hem hartstikke goed klinken i.c.m. genelec 8030's.
Ik zal je zeggen dat mijn realtek kaart idd beter klinkt wanneer ik hem in mijn mixer plug. Die fast track pro klinkt zelfs met de gebalanceerde uitgang -4db ipv +4db.
En natuurlijk snap ik ook wel dat je een koptelefoon in een koptelefoonuitgang moet stoppen. Maar de reden waarom ik dat niet doe is omdat ik vooruit wil luisteren in een tweede track in cue die ik in ga mixen. Als ik mijn monitoren op output 1/2 zet moet ik output 3/4 in dit geval wel routen naar mijn koptelefoon. Als jij mij kan uitleggen hoe ik dat werkend kan krijgen dan graag.
Dan rest nog het driver probleem. Ik heb een schoon Windows image op mijn centrino laptop gezet. D.w.z. een image zonder andere software behalve windows zelf. Dan nog heeft de m-audio connectie problemen. Ik heb onboard audio gedisabled en de laatste drivers geinstalleerd.
Voor de rest zou ik zeggen: Je kan ook gewoon aardig zijn tegen mensen. Ik moet hier gewoon even mijn frustratie kwijt.
Da's niks tegen jou persoonlijk.

Origineel geplaatst door phonapi
Hallo Marc,

Dat ik pissed off ben op mijn m-audio kaartje wil nog niet zeggen dat jij zo'n lullige toon hoeft aan te nemen.
Ik ben idd geen autoriteit ben op dit gebied nee en quite frankly interesseert me dat niks. Mijn delta 66 klinkt gewoon supergoed. Tuurlijk is er altijd veel beter, maar naar prijs/kwaliteit verhouding vind ik hem hartstikke goed klinken i.c.m. genelec 8030's.
Ik zal je zeggen dat mijn realtek kaart idd beter klinkt wanneer ik hem in mijn mixer plug. Die fast track pro klinkt zelfs met de gebalanceerde uitgang -4db ipv +4db.
En natuurlijk snap ik ook wel dat je een koptelefoon in een koptelefoonuitgang moet stoppen. Maar de reden waarom ik dat niet doe is omdat ik vooruit wil luisteren in een tweede track in cue die ik in ga mixen. Als ik mijn monitoren op output 1/2 zet moet ik output 3/4 in dit geval wel routen naar mijn koptelefoon. Als jij mij kan uitleggen hoe ik dat werkend kan krijgen dan graag.
Dan rest nog het driver probleem. Ik heb een schoon Windows image op mijn centrino laptop gezet. D.w.z. een image zonder andere software behalve windows zelf. Dan nog heeft de m-audio connectie problemen. Ik heb onboard audio gedisabled en de laatste drivers geinstalleerd.
Voor de rest zou ik zeggen: Je kan ook gewoon aardig zijn tegen mensen. Ik moet hier gewoon even mijn frustratie kwijt.
Da's niks tegen jou persoonlijk.

Als je je door mijn post beledigd voelt, mijn excuses. Je riep alleen een aantal dingen waar ik mijn vraagtekens bij zette.... that's it.

Over de uitgang:

Jij zegt dat hij -4 dB uitstuurt. wat bedoel je daarmee? maw -4 db wat? Alleen de term dB zegt namelijk niet zo veel. dB is enkel een relatieve waarde. het zou fijn zijn als je kon zoeken welke referentie er bij die dB hoort. dBm, dBv, dBu? +4 dBu is iets anders dan +4dBv

Als ik de volumeknop (level) aan de voorkant geheel opendraai, dan stuurt 'ie +4 dBu uit. Als hij dat bij jou niet doet, dan klopt er iets niet.....

Over de koptelefoonuitgang:

Er zit een knop aan de voorkant (a/b) waarmee je de source van de koptelefoon versterker kan regelen. als 'ie op A staat, dan hoor je output 1-2. Als 'ie op B staat, 3-4.

Daarnaast zit er ook nog een "mix" knop aan de voorkant. Deze is bedoelt voor "direct monitoring". Als je gaat opnemen kan je dan een balans maken tussen het inkomende signaal Mic 1/2 en het uitgaande signaal 1-2 of 3-4 (afhankelijk van de A/B knop). Als je niet aan het opnemen bent, draai deze knop dan geheel naar rechts! Dan hoor je namelijk alleen de output op maximaal volume! M-audio is namelijk zo stom geweest om niet alleen de koptelefoonuitgang, maar alle uitgangen op dit ding te laten reageren. Als je dus niet aan het opnemen bent, de mix knop VOLLEDIG naar RECHTS draaien! Ja zal merken dat dat een stuk scheelt! Ook moet je de mono/stereo knop op stereo zetten (duh..). Dat ding is nl. ook enkel bedoelt als hulpmiddel bij opnames. Al zou je hem ook kunnen gebruiken voor monocompatibility check.

Over de drivers:

Als je Win XP draait, dan MOET je Service pack 2 hebben. Met enkel sp1 werkt 'ie niet. Verder is het zo dat veel laptops extreem brakke drivers en chipsets hebben. Een memory-stickie pakken ze nog wel, maar een externe audiokaart, of HD op de USB of firewirepoort, wil nog wel eens problemen geven. Het kan dus zijn dat de usb chipset simpelweg niet geschikt is om een interface aan te hangen.... Een andere geluidskaart geeft dan waarschijnlijk dezelfde problemen...... Dan zal je dus een pcmcia usb kaartje moeten kopen. Zoek even op het net naar merken en types die bewezen hebben te werken bij audio toepassingen.

succes.

gr,
Marc

Laatst gewijzigd:
Hee Marc,

No Worries! Super bedankt voor je uitgebreide reactie.

Nu ben ik er haast zeker van dat m'n kaartje niet goed werkt. De A/B knop werkt bij mij gewoon echt niet.

Wat betreft de db's; dat is idd een 'multi-interpreteerbaar' begrip. In dit geval bedoel ik eigenlijk output volume.
Super simpel gezegd : Wanneer ik mijn delta 66 aan mijn mixer hang komt de uitslag van de level meter tot 10 en wanneer ik de fast track eraan hang komt ie tot 5. Het geluid klinkt gewoon veel te zacht en mist 'punch'.
Wanneer ik mijn monitoren rechtstreeks op de fasttrack aansluit klinkt het overigens wel goed.
Nu dacht ik dat het misschien aan de mixer lag maar bij alle andere in- en outputapparatuur (zoals de delta 66) heb ik dit probleem echt niet...

Ik ga er toch effe mee terug naar de winkel want misschien mis ik iets. Nogmaals bedankt.
Na een weekend kloten was ik gewoon zwaar gefrustreerd :(

Ah trouwens, wat betreft het SP2 verhaal. Dat heb ik gewoon allemaal...daar kan het niet aan liggen.
Misschien is de chipset idd niet toereikend..dat zou natuurlijk kunnen. Ik zou dat overigens wel slecht vinden hoor.
Veel mensen die een usb soundcard kopen doen dat omdat ze een laptop hebben. Bovendien heb ik een centrino platform en dat is toch wel een van de meest voorkomende laptop processor/platform units..

Nou ja..ik zal je nog wel effe op de hoogte houden van de ontwikkelingen (als je dat leuk vindt uiteraard)

hoe klinkt het als je op je mixer het kanaal waar je fasttrack op binnenkomt 5db gaint dan bijv?

klinkt het dan wel op niveau en beter van kwaliteit?

Als ik de gain op dat kanaal volledig open draai klinkt het wel harder maar lang niet hard genoeg. Om het effe suf te zeggen : het beukt niet echt lekker haha.

Back