Hulp met PIC gezocht

Kraan

Ouwe rot
Ik was van plan de Poly6 Retrofit van Peter Ulrich te gaan bouwen voor mijn poly61.

Link:
http://www.angelfire.com/geek/srlabs/p6retro2.html

Nu heb ik een vraag over de PIC die hierin gebruikt wordt. Er wordt namelijk steeds gesproken over de 16f84, oftewel min of meer de meest gangbare PIC.

De enige extra informatie die er gegeven wordt is dat de snelheid van de PIC 10 mhz moet zijn. En hier ligt ook mijn probleem. Er zijn namelijk verschillende modellen van de 16f84. Op iedere site zie ik wel een aantal. Nu vraag ik me af of het uitmaakt welke ik neem. En of ze allemaal 10 mhz zijn. Hier kwam ik namelijk op door de datasheets op de site van Conrad te bekijken. Ik dacht dat alleen de 16f84-10 10 mhz was, maar volgens de datasheets heeft ook de 16f84-4 een snelheid van 10 mhz. Klopt dit? En wat is verder het verschil tussen de coderingen? De een eindigt namelijk op S en de ander weer op P? Waar staat dat voor?

Het kristal in het schema van de retrofit is trouwens 8 mhz. Betekent dit dat de PIC dan ook op 8 mhz draait?

Wie o wie kan me op weg helpen? En heeft misschien ook tips voor het programmeren van het geval (Hex-code is gewoon op bovenstaande site te vinden)? Dat is voor mij namelijk de eerste keer. Of is er toevallig iemand die de kit al eens gebouwd heeft?

Alvast bedankt!

pic 16f84 zijn er in 4, 10 en 20 mhz.
in het schema is een kristal van 8 mhz gebruikt dus draait die pic op 8 mhz en dat is hier belangrijk want de midi timing is via een interne deler (hard of soft) hiervan afgeleid. De 16f84-04 is maar gegarandeerd tot 4 mhz (tenzij je'm zou overklokken maar daar zou ik niet aan beginnen.
dus bestel best een 10 of een 20 mhz.
die s en die p staan geloof ik voor de behuizing, je hebt de p nodig.
om 'm te programeren heb je een pic programer nodig (jdm?) en een programaatje (ic_prog.)
dit is ongeveer de goedkoopste werkwijze. maar als het om een eenmalig gebeuren gaat kan je hier op sf mischien wel iemand vinden die het voor je kan.
Ik kan het eventueel voor je doen, maar dat wordt dan wel port over en't weer naar belgie,
mischien iemand dichterbij?

die polysix retrofit past die ook in de poly61?
iemand ervaring mee?

Re: Hulp met PIC gezocht (tbv. poly6 retrofit)

Re: Hulp met PIC gezocht (tbv. poly6 retrofit)

Ik heb de kit wel eens gebouwd en werkt verder prima, ik heb zelf een galep-4 waarmee ik allerlei ic's mee kan programmeren(ik kan em dus ook wel voor je programmeren), er zijn op het internet diverse schema's te vinden voor een simple programmer. Ook is er van alles kant en klaar te krijgen bijvoorbeeld in de webwinkel van www.voti.nl

Bedankt voor de antwoorden, ik weet genoeg om er mee aan de slag te gaan.

Ik bestel dus de pic16f84-10p.

Over de poly6 kit in een poly61: ik heb een tijd lang gezocht naar een antwoord op de vraag of dit kon. Tot ik op een site kwam van een gast die zijn poly61 omgebouwd had naar een poly61rack. Dit omdat hij het toetsenbord wou gebruiken voor zijn poly6. (De poly61 had al een midi-kit). De toetsenborden van de poly61 en de poly6 zijn dus uitwisselbaar. En aangezien de poly6 retrofit in feite de functie van het toetsenbord (klavier voor de muggezifters) overneemt zou het volgens mij gewoon moeten werken.

@ Twiki, ik had een simpele programmer gevonden op circuitsonline.nl, namelijk deze:

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/91

Maar getuige het kruis door het circuitje denk ik dat ik hier beter niet aan kan beginnen.

Een andere optie is deze:

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/111

Maar dat is al weer meer werk en componenten. En aangezien ik niet kan bedenken wat ik binnenkort nog meer op een pic wil programmeren is dit misschien wat oneconomisch. Daarom denk ik dat ik gebruik zal gaan maken van jouw aanbod. Tegen de tijd dat ik dan de pic binnen heb en het plaatje ge-etst heb zal ik je PB-en, in ieder geval al bedankt voor het aanbod! (Kan nog wel eens een paar weekjes duren, omdat ik het etsen weer vanaf het begin moet oppakken.)

:okdan:

Even een schopje onder de kont van dit oude topic.

Na een heleboel uitstel sta ik namelijk eindelijk op het punt eens aan een paar projectjes met PIC's te beginnen. En meteen loop ik weer tegen twee vraagjes aan:

1. Is de snelheid van een pic 'backwards compatible' (mag ik de term hiervoor gebruiken?). Met andere woorden: kan ik een 20mhz pic gebruiken in een 10mhz circuit, en dus ook met 10mhz kristal? Deze vraag stel ik puur voor het geval dat het gebeurt dat een 20 mhz beter voorradig en/of goedkoper is dan een 10mhz.

2. Kan iemand iets zinnigs zeggen over het hierboven geplaatste PIC-programmertje (http://www.circuitsonline.net/circuits/view/111)? Het kost geen drol, en kan volgens mij op een experimenteerprintje in elkaar gezet worden. Voorlopig heb ik even voldoende aan alleen de mogelijkheid 16f84's te programmeren.

Ik heb wat aanbiedingen gehad van mensen die gerust een PIC voor mij wilden programmeren. Maar omdat het aantal inmiddels uitbreid, en sowieso 1 PIC voor een semi-commercieel projectje is, wil ik liever niet afhankelijk van anderen zijn. Als ik er op een gegeven moment helemaal niet meer uitkom, geef ik wel een gil. :)

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Edit:

Vraag 1 is in principe al door Ambi-j beantwoord, maar ik wil het voor dit geval toch even zeker weten.

De admin heeft bepaald dat je alleen berichten kan bewerken 1440 minuten nadat je je bericht hebt geplaatst. Deze limiet is overschreden, dus je moet contact opnemen met de administrator om veranderingen te laten maken in jouw berichten.

Crap, ik wou de topictitel even aanpassen door het laatste gedeelte weg te halen (tbv. poly6 retrofit). Misschien kan de moderator hier even zorg voor dragen?

Origineel geplaatst door Kraan
Crap, ik wou de topictitel even aanpassen door het laatste gedeelte weg te halen (tbv. poly6 retrofit). Misschien kan de moderator hier even zorg voor dragen?
Bericht door een moderator:
done

1. Is de snelheid van een pic 'backwards compatible' (mag ik de term hiervoor gebruiken?). Met andere woorden: kan ik een 20mhz pic gebruiken in een 10mhz circuit, en dus ook met 10mhz kristal? Deze vraag stel ik puur voor het geval dat het gebeurt dat een 20 mhz beter voorradig en/of goedkoper is dan een 10mhz.

In principe wel, je moet misschien wat fuse bits veranderen om 'm goed op de lagere clock te krijgen. Hou er wel rekening mee dat versies met een hogere clock vaak nieuwer zijn en ook wat andere rivisies in de hardware hebben en dus mogelijk niet 100% hetzelfde werken.

2. Kan iemand iets zinnigs zeggen over het hierboven geplaatste PIC-programmertje (http://www.circuitsonline.net/circuits/view/111)? Het kost geen drol, en kan volgens mij op een experimenteerprintje in elkaar gezet worden. Voorlopig heb ik even voldoende aan alleen de mogelijkheid 16f84's te programmeren.

Lijkt me niks mis mee. Wel drie keer dubbelchecken voor je je PIC erin prikt (erm...), want hij draait op de 12V van de RS232. Als dat op je PIC komt is ie dood.

Origineel geplaatst door etaoin
In principe wel, je moet misschien wat fuse bits veranderen om 'm goed op de lagere clock te krijgen. Hou er wel rekening mee dat versies met een hogere clock vaak nieuwer zijn en ook wat andere rivisies in de hardware hebben en dus mogelijk niet 100% hetzelfde werken.

Lijkt me niks mis mee. Wel drie keer dubbelchecken voor je de PIC erin prikt (erm...), want hij draait op de 12V van de RS232. Als dat op je PIC komt is ie dood.

Da's snel... Thanks Proto en Etaoin!

Maar eerlijk gezegd gaat je eerste antwoord me een beetje boven de pet. Wat bedoel je precies met fuse bits? En hoe zou ik die kunnen veranderen?

En wat betreft die verschillen in ouderdom: ik neem aan dat dat voor de 10 mhz en 20 mhz toch niet zo heel groot veschil uitmaakt? Qua structuur zullen die in het algemeen toch wel overeenkomstig zijn? Een van de projectjes waar ik het over heb is een adaptertje om een PS2 muis op een S550 aan te sluiten. Hierbij wordt zelf al aangegeven dat de 16f84/10 vervangen kan worden door een 16f84/20, dus dat lijkt me dan wel oke?

En om de boel even samen te vatten: Voor een eurootje extra is het beter om op safe (en easy?) te spelen en een 10mhz te nemen?

Die Pic programmer zal ik dan eens aan beginnen. Dat opletten moet wel lukken. De tijd dat ik op de MTS zat was ik nog voornamelijk van de kaart, en toen ging het over het algemeen ook goed (hoewel ik dat niet afgemaakt heb). Een extra minpunt is wel het IC-voetje waardoor de kans vergroot wordt de pinnetjes van de PIC krom te trekken. En inderdaad, dit topic moet je echt niet hardop voorlezen in het gezelschap van mensen die geen flauw idee hebben waar je het over hebt...8)

Maar eerlijk gezegd gaat je eerste antwoord me een beetje boven de pet. Wat bedoel je precies met fuse bits? En hoe zou ik die kunnen veranderen?

De fuse bits zijn een soort settings van de chip, die worden door de programmeersoftware erin gezet. Vaak is hoge of lage (en type) clock één van de settings. De 16F630 kent bijvoorbeeld een RC en XT modus voor 4MHz en een HS modus voor 20 MHz.

Hierbij wordt zelf al aangegeven dat de 16f84/10 vervangen kan worden door een 16f84/20, dus dat lijkt me dan wel oke?

Als ze het zelf zeggen lijkt het me geen probleem.

Maar je ziet bijvoorbeeld dat Voti een 4 MHz 16F84 verkoopt en dat de 20 MHz daarvan een 16F84A is. Die 84A is net even anders dan de gewone 84. Meestal gaat dat goed, tenzij de software net dat ene dingetje gebruikt dat anders is op de moderne versie.

Maar dan toch stiekem nog even een paar vraagjes:

Ik heb zonet IC-prog 1.06 gedownload en 'geinstalleerd'. Binnen dit programma kan je aangeven welke PIC je gebruikt en de Programcode wordt dan omgezet naar Eepromdata. Je kan hierin 16f84 en 16f84a kiezen. Ik mag er dan toch vanuit gaan dat ICprog rekening houdt met de verschillen?

En dan weer even over de fuses:

WDT: Watchdog Timer
PWRT: Power Up Timer
CP: Code protection

Deze drie kunnen aan en uit gevinkt worden. Wat betekenen ze? Code protection betekent toch dat de PIC schrijfbeveiligd wordt? En dat wil ik geloof ik niet...

En de keuzes uit de oscillatoren zeggen me even niets.

LP
XT
HC
RC

Mijn excuses als deze vragen iets te nOOb zijn, maar wellicht heeft iemand anders er ook nog iets aan.

Attachments

• icprog.jpg
    icprog.jpg
    86,8 KB · Bekeken: 102
Je kan hierin 16f84 en 16f84a kiezen. Ik mag er dan toch vanuit gaan dat ICprog rekening houdt met de verschillen?

Ja, maar dan alleen met de verschillen in het fysiek programmeren van de chip (welk voltage je op welke pin moet zetten en hoe lang). Dat is wat anders dan of de software gecompileerd/assembleerd is voor die specifieke chip.

Deze drie kunnen aan en uit gevinkt worden. Wat betekenen ze? Code protection betekent toch dat de PIC schrijfbeveiligd wordt? En dat wil ik geloof ik niet...

Ik zou dat even in de datasheet opzoeken. Ik kan het wel uitleggen, maar dan ben ik gewoon de datasheet aan het overtikken :D
Code protection wil je inderdaad alleen als je 'm gaat verkopen en niemand je code mag zien.

LP
XT
HC
RC

Je zult dat ook even in de datasheet moeten opzoeken. Je moet waarschijnlijk XT of HC (is dat niet HS?) hebben, maar welke 10 of 20 MHz is weet ik niet. RC is in ieder geval een klok met een weerstandje en een condensator. Dat wil je niet.

Datasheet opzoeken en doorpluizen dus, moet lukken. :)

Waar haal je trouwens dat geduld en de correctheid vandaan om iedere keer zo in detail dingen uit te leggen? Ben je toevallig docent van beroep? :D

Back