Is dit mogelijk met ADAT?

Cquence

Stamgast
Ik zou graag realtime effecten (VST) willen toepassen op een audio kanaal in Logic, dat het signaal bevat van m'n Access Virus Rack via m'n geluidskaart. Is dit mogelijk via ADAT of ook via Analoog in?
Ben namelijk aan het twijfelen tussen 2 geluidskaarten, de RME Hammerfall dsp of de Delta 10/10.
Klopt het dat je met ADAT betere kwaliteit krijgt door de 24 bit 96 khz? En dat je 4 kanalen tegelijk krijgt via 1 adat poort?

Ik had verschillende stukjes gelezen, maar geen idee wat er nu waar is, en over ADAT is niet zoveel te vinden (niet waar ik zoek tenminste).
Misschien is het een newbie vraag, maar kan op dit moment door de velen bomen het bos niet meer zien :)

Dat gaat prima, voor VST effecten maakt het niet zoveel uit of je een RME of Delta gebruikt.
Realtime kan niet maar met een vertraging van een paar ms is toch wel rap.
De RME (DSP) is ietsje sneller dan de delta maar dat komt omdat hij van zichzelf kan mixen en dat scheelt best wel.

Vaak zat gebruik ik VST effecten 'real time' om synths op te leuken.
24 bits zowieso. Maar als je 96Khz gaat gebruiken kun je ipv 8 audio kanalen er maar 4 gebruiken. Dat wil zeggen dat hij er dan 2 combineert tot 1 kanaal. (multiplexen)

Maw kan prima met beide, geen probleem.

ja dat kan. ik zelf heb ook een aantal apparaten via mijn rme mijn pc binnen geleid. in logic werkt dat prima!

Dus als ik het goed begrijp, heb ik een combinatie nodig: Multiface + PCI Interface (totaal dus rond de 1.041,- EURO).
Dan heb ik 8 analoog in/out (waarmee ik m'n Virus kan pluggen en wat andere synths) en bijv. voor synths met SPDIF Out naar de ADAT? Of kun je ook van analoog out naar Adat?

Een multiface is analoog plus adat. Adat is digitaal dus om van analoog naar adat te gaan moet er iets tussen, da's best wel duur als je het zo los koop. Als je alleen analoge inputs wilt is een delta 1010 goedkoper en ongeveer net zo goed.
En ik weet niet zeker of een delta 1010 ook een spdif in heeft, maar zoiets is zeker wel handig om te hebben.
Een Adat is handiger als je een digitale bron hebt dwz een digitale mixer, sampler of synth met een adat uitgang of een andere computer met adat.

Hoi Cquence...

Die Adat interface is niets anders als een lightpipe, ofterwel hetzelfde als zo'n optisch spdif kabeltje als tussen je CD of DVD speler en je versterker.

Dit is een oplossing om een elektrische scheiding tussen 2 apparaten te realiseren (zonder brom of storingen) maar toch signalen over te zenden, in dit geval digitale audio.

Alleen gaan er nu geen 2 (cd) of 6 (dvd 5.1) maar 8 digitale audiosignalen door het kabeltje.

Als je dus een Adat inteface voor je PC of voor een digitale mixer koopt, moet je dus ook nog een AD of DA converter
hebben om je analoge apparatuur aan te kunnen sluiten.(tenzij je uiteraard direct van PC naar digitale mixer gaat!)

Je hebt dus de keuze vrij...wil je alleen je virus aansluiten, heb je aan 2 ingangen genoeg (analoog), als je echter in de toekomst spulletjes erbij koopt, net als wij allen ;) dan heb je al snel meer ingangen nodig, tenzij je voor een mixertje gaat.

Een RME kaart en O1v met Adatkaart is ook een optie...wat duurder, geef ik toe, maar je kan dan alles op je mixer aansluiten en naar je PC sturen voor opname.

Het is misschien wat veel info, maar als je iets meer nog wil weten geef je maar een gil....

(ik had nog wat goed te maken voor een boos mailtje...:D )

Back