Vraagje ADAT en Windows 11

rvanommen

Ouwe rot
Ik heb m'n OctoPre Dynamic binnen. Mooi spul... Ik wil hem gebruiken om de inputs op de 18i8 te gebruiken met ADAT (optische kabel).
Was ff een puzel maar het werkt.

1 ding lukt mij echter niet en ik vraag me af of het uberhaubt kan:

Mijn microphoon gebruik ik behalve voor muziek maken ook voor Discord (om te gamen).
Die zat altijd met een XLR kabel in de front input van mijn 18i8.
Om die dan in windows te gebruiken deed in het "verborgen pictogrammen windowtje" rechts klikken op het grijze FocusRite Logo"
1727529286899.png

en koos daar dan voor "expose/hide windows channels" zodat je dit krijgt:
1727529376800.png

Als ik daar dan analog 3+4 koos dan kon ik hem ook zien n gebruiken in windows en windows applicaties.

Maar nu heb ik hem dus in input 1 van de OctoPre gestopt. Die inputs zijn allemaal mooi te zien en te horen in de focus rite software:

1727529591255.png

Maar als ik dezelfde route nu bewandel (verborgen picto's > show windows channels, etc) dan zie ik daar niet de ADAT channels. alleen de analoge inputs die ik eerder ook al zag.

Is het mogelijk om (een van de) ADAT inputs als windows inputs te gebruiken? of is dit niet mogelijk.

Is op zich geen probleem als het niet kan, dan stop ik de mic gewoon weer in analog 1-4, maar de OctoPre heeft compressie en heeft als esthetisch voordeel dat de input op de achterkant van het device zit.

Ik ga nog ff prutsen en kijken, maar mischien weet iemand hier of het uberhaubt kan.

EDIT:

Ik heb wel een work around gevonden met Loopback. maar ik gebruik loopback vaak om PC geluiden (youtube, spotify etc) te samplen, en wil dit niet steeds omzetten als ik de mic weer wil gebruiken.

Laatst gewijzigd:
  • Duimpje
Duimpjes: L3N
Dat is eigenlijk enkel mogelijk wanneer de optical ADAT kan worden geswitcht naar S/PDIF.

Dat heeft de volgende reden een Windows WDM of WASAPI driver is enkel in staat 2x2 audio af te spelen en te ontvangen.

Multichannel audio is enkel mogelijk met een ASIO driver.

Dat is eigenlijk enkel mogelijk wanneer de optical ADAT kan worden geswitcht naar S/PDIF.

Dat heeft de volgende reden een Windows WDM of WASAPI driver is enkel in staat 2x2 audio af te spelen en te ontvangen.

Multichannel audio is enkel mogelijk met een ASIO driver.
kan niet zeggen dat ik alles begrijp wat je hier zegt, maar ik lees tussem de regels door "nee, kan niet" :D

Ik had het inmiddels ook opgegeven en de mic zit gewoon voor in. Mocht ik ooit iets willen doen met de mic en de compressors van de octopre dynamic dan wissel ik het stekkertje wel gewoon :D

En mocht ik die compressor (for whatever reason toch ooit ook via de windows input willen gebruiken dan gebruik ik die loopback work around wel (op dat gebied was t wel weer leerzaam... snap weer wat meet van loopback :D)

Bedankt in elk geval!

• Duimpje
Bij deze mijn excuses voor alle onduidelijkheid!
Ik zal het proberen wat duidelijker uit te leggen, in theorie is er wel een mogelijkheid wat jenin gedachten hebt werkend te krijgen.

De speciale ADAT aansluiting ( ook wel Optisch/Optical genaamd) is eigenlijk dezelfde aansluiting als bij S/PDIF.

Het type signaal wat erover heen gaat (protocol) is echter compleet anders. (ADAT = 8 kanaals, S/PDIF = 2 kanaals)

Windows geluidskaart drivers (WDM / WASAPI) kunnen enkel Links/Rechts (2 kanalen in / 2 kanalen uit) signaal afluisteren en opnemen.

S/PDIF = 2 kanaals dus ook Links/Rechts en wordt door Windows herkend. Nu kan het zijn dat jouw geluidskaart zowel ADAT als S/PDIF ondersteunt. Dan selecteer je in de Windows driver de S/PDIF optie.

Op die manier is het misschien wel mogelijk om de andere interface erbij te betrekken. (enkel zijn het dan vaak de eerste 2 kanalen van de 8 ):D

Wanneer je vanuit je opname (DAW) software werkt, kan je het best gebruik maken van de ASIO driver. De ASIO driver heeft het voordeel dat het werkt met een lagere latency (de audio conversie is geoptimaliseerd voor analoog<->digitaal omzetting ) ook ondersteund het multi-kanaals geluid (Alle inputs&outputs incl. 8 kanaals ADAT) :D

Ik lees dat je in focusrite control spdif rca moet selecteren, dan is spdif en adat samen als input selecteerbaar lijkt mij. Als je daar spdif optical hebt aangevinkt is adat niet meer beschikbaar. Wel opnieuw opstarten dan precies ...

Ik heb het nog niet voor elkaar, maar het was wel een mooi filmpje.
De 18i8 die ik heb heeft echter niet alle opties die ik ook op 18i20 zitten.
Wat ik ook probeer, ik krijg geen geluid uit de S/PDIF L+R input in Windows.

Ik heb het net echter ook nog eens uitgebreid zitten testen met loopback (mede geinspireerd door het filmpje).
Is wat makkelijker switchen dan ik dacht. Maar ik hoef mischien helemaal niet te switchen, als ik m'n mic maar mute als ik iet wil opnemen van mn PC.
Het werkt dus eigenlijk nu gewoon zoals ik wilde, maar anders dan ik mn hoofd had XD.

Een paar van mn game buddies hadden het geduld om even met mij op discord te zitten en te luiteren naar m'n mic input en heb zo wat met de compressie settings op de octopre zitten spelen.
Discord correcties en auto pickup uit en mn eigen settings zoeken op de octopre zeg maar.
Werkt allemaal prima en voor zover ik mn mede-gamers mag geloven klinkt het heel goed zo.

Voor de volledigheid (misschien valt iemand iets geks op) heb ik het allemaal als volgt aangesloten staan nu:

18i8 HARDWARE:

• 18i8 line inputs 1-4 (front) leeg (gebruik ik wel eens voor tijdelijk aansluiten van externe apparatuur die ik weer opberg na gebruik zoals nanoloop op de analog pocket)
  • 18i8 line inputs 5-8 (back) zitten 2 synths op (stereo)
  • 18i8 output 1-2 Monitors
  • 18i8 output 3-4 gebruik ik om audio van specifieke apparatuur naar EXT IN's van m'n synths te sturen die zo'n input hebben of om de monitoren op aan te sluiten als de PC uit staat en ik op mn synths wil spelen (monitor outputs 1-2 zijn alle synth kanalen namelijk op gemute zodat ik alleen mn synths hoor als ik de bijbehorende sporen in de DAW gebruik).
  • 18i8 S/PDIF out gaat naar m''n headphone amp

OCTOPRE HARDWARE

• Octopre ADAT out met een optische kabel (toslink) naar de optical IN op de 18i8
  • OctoPre input-1 zit de microfoon in waar het in dit topic om gaat.
  • Octopre input 2-8 zitten synths in (1 mono synth in 2, en stereo synths in de rest)
  • Clock op de Octopre staat op: Internal

FOCUSRITE SOFTWARE:

• Clock in de 18i8 software: Internal
  • S/PDIF source in de 18i8 software staat op RCA (kan ook optical kiezen maar dan werkt niks ... lol... sorry... dit zal vast tenenkrommend zijn om te lezen als je er wat van weet haha)
  • Ik heb nu de ADAT-1 (met die mic er op) als input voor de Loopback gekozen.

WINDOWS
  • Loopback L+R exposed en gekozen als mic input in de gewenste software.

Ik weet niet of iemand nog een wijsheid hebben toe te voegen, maar sowieso bedankt, want werkt wel zoals ik wilde nu :D
En excuses voor het onbegrip hier en daar. ik klooi ook maar wat aan.

• Duimpje
Je kan niet 2 clocken hebben die op internal staan. Maak de clock op de octopre adat ...

Je kan niet 2 clocken hebben die op internal staan. Maak de clock op de octopre adat ...
Vond ik ook vreemd, want de installatie gids vermelde anders.
Kreeg het in eerste instantie allemaal niet aan de praat.
Als ik m op adat zet werkt het niet meer. En ook andersom... octopre internal en 18i8 op adat werkt niet.
Zoals het nu staat wel...
Enig idee hoe dat kan?

EDIT: misschien word het tijd dat ik een wat in depth technische uitleg opzoek over spdif, adat en clocks 😂

Laatst gewijzigd:
Spdif source RCA is ook raar of niet.
Het zit immers allemaal met optical aangesloten...

Of gaat dat over de spdif out naar de headphone amp

Ik ga sowieso vandaag de handleidingen eens van a tot z doornemen. Ik voel dat dat er hier een leuk leermomentje en puzzel in zit.

Laatst gewijzigd:
Dat is wel apart als je S/PDIF optisch aansluit, maar RCA moet selecteren ipv optical 8>

Dat is wel apart als je S/PDIF optisch aansluit, maar RCA moet selecteren ipv optical 8>
Ik snap ee geen fluit van ^^
Maar ik ga de handleiding van de software, de 18i8 en de octopre even doornemen en waar nodig extra uitleg online zoeken.
Misschien ook eens de software/firmware updaten. Kan geen kwaad om eens te kijken of er nieuwe versies zijn
Weet niet of ik vanavond nog tijd heb om er ook fysiek even mee te kutten maar als ik er uit ben dan zal ik het zeker delen :)

spdif moet via rca gaan anders werkt de adat niet meer, die gebruiken dezelfde chip dacht ik en je kan ze niet samen optisch gebruiken dus ...

Een dingetje dubbel checken (off topic)

Om de mic op de octo pre te gebruiken zet ik phantom power op 1-4.

Phantom power word enkel geleverd als er een xlr stekker in zit toch?!

Ik wil niet mn 6.35 mm jack TS/TRS aangesloten synths i 2, 3 en 4 beschadigen 😁

Met het schaamrood al op de kaken besef ik me halverwege de 1e manual dat ik veel eerder had moeten verdiepen.

Zo leer ik net dat mijn mic geen phantom power nodig heeft.

Gelukkig lees ik ook dat het voor mijn mic niks doet (dus geen kwaad kan).

Doh!

ON TOPIC-

ff een update:

Ik heb de manual van de 18i8 en de focusrite software uit en 15 paginas aan aantekeningen en hier en daar wat gegoogled voor de duidelijkheid
Niet verassend - jullie hebben gelijk. het zou niet moeten werken zoals het nu staat.

de 18i8 manual is heel expliciet als het gaat ove rhet aansluiten van de octopre (manual 18i8 pagina 20):
* OctoPre ADAT (OUT) naar 18i8 ADAT (IN) met Toslink
* OctoPre clock: Internal
* 18i8 clock: ADAT
* sample rate op beide hetzelfde

De Focusrite control (software) manual pagina 29 voegt daar aan toe:

18i8 only – S/PDIF Source: this model accepts a S/PDIF signal at either the RCA connector or the optical ADAT input port. Note that when the optical port is used for an S/PDIF input, it cannot be used for ADAT inputs. Also note the optical ports are disabled at sample rates of 176.4 and 192 kHz.

Als ik daar Optical kiest dan pakt ie de optical in voor een s/pdif signaal en dan doet ADAT het niet meer. maar dat is dus logisch
Want als dit enkel gaat over een s/pdif input signaal (en niet over mijn ADAT input signaal) dan zou ik dus door optical te kiezen de octopre gebruiken om een s/pdif signaal naar mn 18i8 te sturen. correct?
want:
* Optical (in) - die input wil ik gebruiken voor de 8 channels (ADAT) en niet 2 channels (s/pdif) van de OctoPre
* RCA (in) - die input is leeg (dus als ik die kies dan pakt ie de optical voor ADAT en de ongebruikte RCA input voor s/pdif en dan werkt alles dus ook gewoon)

Dus dat is denk ik het mysterie van de digital I/O mode (optical vs RCA) opgelost (of is iemand hier een andere mening toegedaan?)

Maar nu nog het mysterie van die clock source... die staat nu dus internal - internal en werkt gewoon... heel raar...
Ik denk dat het een software bugje is, of dat het misschien gewoon nog eens opnieuw opgestart moet worden. of even firmware/software updaten.
Ik zit niet thuis dus kan het nog even niet proberen. maar ik lees zo ook nog even de octo pre dynamic manual door.

Ik besef dat ik hier best een beetje voor lul sta met m'n gehannes en ongetwijfeld stomme vragen, maar ik leer zo wel veel (hoop ik lol).

Ik besef dat ik hier best een beetje voor lul sta met m'n gehannes en ongetwijfeld stomme vragen, maar ik leer zo wel veel (hoop ik lol).
lang geleden ook lopen klooien met adat, laat ik het zo zeggen, wat mij betreft sta je niet voor lul ;)

Hij die weet welke zaken hij nog niet weet, is een wijs man.

Blijf vragen stellen, de lurkers zijn blij met je. En het houdt de zelfbenoemde experts scherp. :)

@rvanommen , alleen maar tof dat de oplossing een optimaal tevreden resultaat biedt :D

Niks om je voor te schamen, ADAT en S/PDIF lijkt fysiek sprekend op elkaar alleen is S/PDIF in staat tot een veel hogere audio resolutie. Waarbij ADAT maximaal 8 kanaals 24 bit/48 KHz betreft over een enkele optische kabel. Hogere resolutie is mogelijk maar dan zijn er meerdere optische kabels benodigd en heet het ineens SMUX :D

Back