De zwakste schakel

Nap

Nieuwkomer
Ik heb de laatste tijd flink geïnvesteerd in allerlei zaken om mijn studiootje op orde te krijgen en de PC het middelpunt van de setup te maken ipv alleen een veredelde opnamedoos.

Nu ben ik zeer tevreden over zo'n beetje alles ... behalve de opnamekwaliteit in mijn PC.

Prik ik mijn headphones in de mixer, hoor ik amper ruis of brom tenzij ik de gain op een dusdanig level zet dat het bloed je uit de oren zou spatten als je er een 0dB signaal over heen zou gooien.

Helaas kan ik van de audioinput van mijn PC niet hetzelfde zeggen: ruis, brom, 'gekraak', het is verschrikkelijk. Ik heb gemerkt dat het verplaatsen van de kabel (mixer out > PC in) uit de buurt van adapters en stopcontacten het brommen goed tegen kan gaan, maar tegen de ruis lijkt niets opgewassen.

Ik gebruik op dit moment een Soundblaster Audigy. Deze heb ik op twee manieren proberen aan te sluiten: via de monitor-out met een L/R RCA + RCA-to-TS-converter > Minijack op de Line-In van de soundcard, of via de Phones-out met een Jack-to-Minijack-converter > Minijack op de Line-In van de soundcard. De Phones-out methode geeft het beste resultaat maar is nog steeds bedroevend vergeleken met het geluid dat ik uit de mixer zelf hoor als ik daar op inplug.

De mixer is een Soundcraft Spirit Folio F1.

Het ligt het meest voor de hand om een betere soundcard te kopen (zat te kijken naar zo'n EMU of ESI ding), maar ik vroeg me af of er nog wat aan te redden is zonder weer (diep) in de buidel te moeten tasten.

Re: De zwakste schakel

De Phones-out methode geeft het beste resultaat maar is nog steeds bedroevend

Phones naar line input is sowieso slecht natuurlijk, de impedantie en signaalniveau's kloppen dan niet.

De mixer is een Soundcraft Spirit Folio F1.

Heeft die geen gebalanceerde monitor outputs? Dan kan het zijn dat het ergens in je hele reeks adapterstekkers mis gaat. Wat bedoel je met precies met "L/R RCA + RCA-to-TS-converter > Minijack".

Monitor of tape output vanaf de mixer naar line-in op de geluidskaart zou geen problemen moeten geven.

Ik heb een kabel met 2 tulpplugjes (RCA), maar de monitor-uitgangen op de mixer zijn Jacks (weet niet of dit gebalanceerd of ongebalanceerd is).

Ik heb dus van die Jackpluggen erin zitten waarop die tulpen dan weer ingeplugd zitten, verloopjes dus. Dit is dus een ongebalanceerde verbinding.

Op zich komt het geluid verder goed door, ik wil alleen minder ruis.

Monitor volume helemaal open, dus het signaal zo sterk mogelijk de geluidskaart in?

De Folio's zijn niet ruisvrij (ik heb zelf een Folio 4) dus als je een zwak signaal naar de geluidskaart laat gaan en het daar versterkt wordt zou dat je ruis kunnen veroorzaken. Bij mij gaat de tape output naar de computer, die heeft een vast niveau, maar volgens mij heeft de F1 die aansluiting niet.

Hmm, het is inderdaad nog wel een idee om de Folio helemaal open te draaien en dan het input volume op de kaart te beperken om clipping te voorkomen.

Dat gaat ik vanavond even proberen.

Zoals ik zei, de ruis komt niet uit mijn mixer (in elk geval lang zoveel niet), want als ik de koptelefoon in exact dezelfde uitgang prik als waar ik mijn PC mee 'voer', hoor ik hoogstens 10% van de ruis ik krijg als ik het signaal door mijn geluidskaart haal.

Het gekraak is nu weg (was rot contactje) toch blijft er meer ruis de PC inkomen dan ik normaal op de mixer zelf hoor. Het is wel wat verbeterd maar ik word er nog steeds niet echt gelukkig van. Denk toch dat het aan de kaart of de kabel ligt dan.

Het is overigens niet zo dat ik vooral ruis hoor met slechts een klein beetje muziek, want zodra ik muziek heb die iets harder is dan heel zacht dan hoor je het nauwelijks nog. Maar ik vind het raar dat mijn PC meer ruis laat horen dan mijn mixer, dus voor mijn gevoel moet er ruimte zijn voor verbetering.

Zou het door de A/D converter op de kaart kunnen komen, of misschien door onderdelen van de PC zelf (voeding etc.)?

De D/A van de Audigy is best okee, maar de A/D is erbarmelijk slecht. Toen ik m'n Audigy verving door een Emu 1212m ging er een wereld voor me open.

De A/D-converter is eigenlijk puur voor spraak. Ik kan je aanraden te gaan kijken naar een kaart met betere converters.

Origineel geplaatst door DavidMenting
De D/A van de Audigy is best okee, maar de A/D is erbarmelijk slecht. Toen ik m'n Audigy verving door een Emu 1212m ging er een wereld voor me open.

De A/D-converter is eigenlijk puur voor spraak. Ik kan je aanraden te gaan kijken naar een kaart met betere converters.

Dat idee begon ik ook te krijgen. Dus vandaar deze nieuwe draad.

Bedankt tot zover.

't was inderdaad de Audigy die voor de problemen zorgde. 1212m sinds gisteren erin, paar knappe kabels ertussen en weg ruis.

Altijd al gezegd dan audigy's ruk waren. ;)

Origineel geplaatst door ruudvee
Ziet er goed uit die Emu 1212m.
Wat stelt hij voor eisen aan je pc, want ik heb maar een P4, 2.4GHz.

Zou genoeg moeten zijn, heb zelf ook maar P4, 2.7Ghz.

Op de doos staat:

Intel or AMD 1Ghz of beter
Intel, AMD of 100% compatible moederbord & chipset
Windows XP SP2, 2000 SP4 of x64
256MB geheugen
900 MB voor volledige installatie (da's dan inclusief al die Light versies van Cubase etc, heb ik er zelf niet opgezet)
2x PCI 2.1 complaint slots

Aangezien hij power toevoegt aan je PC ipv power afsnoept zou het er dus alleen maar beter op moeten worden. Ben onder de indruk van de geluidskwaliteit, de interface is ook zeker niet slecht (al hou ik zelf niet zo van die custom brushed metal, LCD digits / LEDs look, geef mij maar gewoon een ordinaire snelle Windows omgeving) en er zitten heel veel mogelijkheden om zowel je input/output signaal via de mixer te tweaken als mogelijkheden om dat via VST te doen.

Ben op dit moment met een track bezig, nu nog via MIDI. ben benieuwd wat ik zometeen allemaal nog met die DSP effecten kan doen tijdens het afmixen.

Origineel geplaatst door Napole0n
Zou genoeg moeten zijn, heb zelf ook maar P4, 2.7Ghz.

Op de doos staat:

Intel or AMD 1Ghz of beter
Intel, AMD of 100% compatible moederbord & chipset
Windows XP SP2, 2000 SP4 of x64
256MB geheugen
900 MB voor volledige installatie (da's dan inclusief al die Light versies van Cubase etc, heb ik er zelf niet opgezet)
2x PCI 2.1 complaint slots

Mooi, dus dat moet wel gaan werken, bedankt, ga ik er ook 1 halen want op mijn geluidskaart hoor ik een reuteltje, iets als een voedingsstoring ofzo.

Bij Feedback kost 'ie 149 euro, evenzo bij Music Store in Duitsland. Mocht je voor postorder gaan, bij Feedback en MusikService betaal je 15 euro extra, Music Store heeft gratis bezorging bij order boven 100 euro...

Back