Even al je opmerkingen in ogenschouw nemend, dus inclusief de opmerkingen gemakkelijk te bedienen en een toetsenbord waar je niet je klauwen aan openhaalt:
Ga voor een Roland JV-90 met het 60s/70s expansion board (die al eerder was genoemd in deze draad), JV1010 met deze exp is natuurlijk ook goed, maar als je het gemakkelijk wilt bedienen, is dit toch een gemakkelijke alles in een optie, en heb je bovendien meteen 76 keys tot je beschikking in plaats van een module die je weer met je stage piano moet aansturen. En in een band setup gaat dit prima! (Spreek uit ervaring, alleen dan met de vintage keys exp).
Bovendien kun je met dit hele verhaal onder E500,- blijven.
Verwacht voor dit geld natuurlijk geen hammond wonderen, ik dacht het ook altijd anders te kunnen oplossen. Maar echt hammond spelen doe je NIET met een presetje, is en blijft een intuitief instrument, tweaken onder het spelen met je drawbars, ovedrive en leslie...... Daarom heb ik in mijn stage setup onder mijn JV-90 een Hammond XB-1 staan (moet wel portable blijven!).
Verwacht in het expansion board gewoon lekkere geluidjes die goed staan in een band mix! En na aanschaf van JV-90 met exp sparen voor die Hammond!
En laat je niet van de wijs brengen: JV-90 is gewoon beter dan XP-80! (even kijken of ik nu mensen uit de tent lok!)