steenwol: welk afdek-doek ?

daance

Nieuwkomer
Mozes-kriebel,

Eindelijk heb ik dan met een paar vrienden de wanden van m'n studiootje bedekt met een paar kuub zware steenwolplaten (150/160 kg/m3) en een paar superchunk basstraps gebouwd :biertje: Tip: de platen kon ik voor weinig halen bij Wecal isolatietechniek in Wijk bij duurstede. So far so good...

Nu ben ik bij de volgende stap aanbeland, namelijk het kiezen van de stof waarmee ik de platen ga afdekken. Heeft hier iemand die dit eerder heeft gedaan nog tips ? Ik ben vooral benieuwd naar waar ik op moet letten en waar ik het het goedkoopst kan krijgen.

Groeten,
Daan

Re: steenwol: welk afdek-doek ?

Origineel geplaatst door daance
Mozes-kriebel,

Eindelijk heb ik dan met een paar vrienden de wanden van m'n studiootje bedekt met een paar kuub zware steenwolplaten (150/160 kg/m3) en een paar superchunk basstraps gebouwd :biertje: Tip: de platen kon ik voor weinig halen bij Wecal isolatietechniek in Wijk bij duurstede. So far so good...

Nu ben ik bij de volgende stap aanbeland, namelijk het kiezen van de stof waarmee ik de platen ga afdekken. Heeft hier iemand die dit eerder heeft gedaan nog tips ? Ik ben vooral benieuwd naar waar ik op moet letten en waar ik het het goedkoopst kan krijgen.

Groeten,
Daan

Wat ik mij kan herinneren van de synthese masterclass heeft Rob Papen zijn kelder ook bekleed met een soortgelijke constructie. Afgewerkt met een stevige stof en deze brandwerend / vertragend gemaakt met één of ander impregneermiddel. Hoeft denk ik alles bij elkaar niet zo veel te kosten.

Re: Re: steenwol: welk afdek-doek ?

Re: Re: steenwol: welk afdek-doek ?

Origineel geplaatst door FrankH
Afgewerkt met een stevige stof en deze brandwerend / vertragend gemaakt met één of ander impregneermiddel.

Rob heeft volgens mij juten gebruikt. Daar inderdaad een impregneergoedje overheen gespoten.

Volgens mij maakt het niet zoveel uit wat voor stof je gebruikt. Het geluid gaat er toch wel doorheen.

als der maar geen glaswol kek doorheen komt!

volgens mij werkt katoen ook prima! impregneer spray kan je bij de gamma kopen!

wel je muren stofzuigen af en toe heh 8>

Tipje tussendoor: vóór je gaat bekleden, eerst de steenwol chunks inspuiten met haarlak.
Dit voorkomt stuiven.

Origineel geplaatst door Hanz
Tipje tussendoor: vóór je gaat bekleden, eerst de steenwol chunks inspuiten met haarlak.
Dit voorkomt stuiven.

daarna dan wel extra goed impregneren!! haarlak is natuurlijk echt mega brandbaar!

Impregneer je ook je haar nadat je er een beetje haarlak in hebt gespoten om het in model te houden? :D

voor impregneren kun je ook waterglas gebruiken. houdt verstuiving tegen en is niet brandbaar, zelfs brandvertragend als je het ergens opspuit.

ik weet niet of je het voor absorbtie of voor isolatie hebt gedaan (absorbtie lijkt mij als je ook basstraps hebt gemaakt) maar voor absorbtie moet je een stof hebben waar je makkelijk door heen kan blazen, anders weerkaatst de stof de hogen tonen, juten schijnt idd goed te zijn. ik ben toevallig ook naar een goede afdek stof opzoek heb net 5 pakke rockwool platen gescoord. juten is nog best duur trouwens. speakerdoek is helemaal prijzig. als je een goedkoop adres hebt gevonden voor stof laat me weten!

Goedkoop en toch stevig: glasvezelbehang.
Voldoet prima als je er later nog iets voorhangt, zoals een gordijn.

Nou, bedankt voor de tips allemaal. Uiteindelijk ben ik naar de lapjesmarkt in Utrecht gegaan en heb ik me tussen de Burda-bitches door een weg gebaand naar een kraam waar ze verschillende soorten schildersdoek verkopen. Na wat gevergelijk en geonderhandel uitgekomen op een stevige, ongebleekte soort schildersdoek, waarvoor ik voor een rol van 25 x 1.70 m. 50 euro's kwijt was. Uiteindelijk blijk je wel een beetje de balken door het doek heen te kunnen zien, dus als iemand hier nog doek gaat kopen zou ik daar misschien even op letten ;)

Die tip van de haarspray heb ik ook maar opgevolgd, en die lijkt prima te werken :)

Ga zelf voor het plafond zoiets maken. Maar eerst ff de haarlak van mn vrouw jatten dus :D

Vergelijkbare discussies

Back