MS2000R v. Novation Super Nova

jovan

Nieuwkomer
Hallo,
Tot op heden ben ik meer een man van samplen geweest, de muziek die ik tot nog toe gemaakt heb waren ook echte sample plaatjes.
Mijn intresse gaat steeds meer uit naar muziek waar de synth flink in gebruikt wordt, ik heb dan ook net mijn eerste clubtrance track gemaakt.

Ik wil graag een synthje erbij en in eerste instantie dacht ik aan een Korg MS2000R omdat ik weet dat collega producers hier hele mooie dingen mee doen (of in ieder geval een sound uit deze bak helen waar ik kippenvel van krijg), daarnaast is hij niet zo gek duur.
Als tip van iemand kreeg ik de Super Nova door, deze zou sound meer geschikt zijn voor de groovy producties (natuurlijk iets persoonlijks), hij zou tevens veel meer mogelijkheden hebben dan de korg.
Ik ben niet echt thuis in de synthesizer wereld en vroeg me af of iemand de voor en nadelen van deze bakken op een rijtje kan zetten, wellicht dat iemand zijn persoonlijke ervaringen met deze synths wil delen.

Misschien help het als ik zeg dat ik de leadsound die "three drives on a vinyl" vaak gebruikt erg mooi vindt, dit lijkt een speciaal soort sound die ik bv. in mijn 1080 of nordlead niet kan vinden.

Nog ff iets anders, wat voor technieken worden er gewoonlijk (naast compressie en fx) gebruikt om een sound te "tweaken".
Dit is een term die ik met regelmaat hoor, .. .mensen zeggen dan . . .he dat is die sound uit die en die bak en daar is dan blijkbaar aardig aan gesluitel.

Misschien een beetje simpele vragen maar van synts weet ik nou eenmaal er weinig.

alvast bedankt

hmm je kan in je nordlead geen geluid vinden.. beter zoeken:)
maar ik denk dat de ms2000 en een supernova twee heel verschillende dingen zijn. als je louter en alleen voor de klank gaat zou ik de nova doen. die klinkt in mijn ogen veel krachtiger dan de korg. en het is een echte dance bak.

diskopro

diskopro

In de nordlead zitten zeker vetten en mooie sounds en ik kan hier veel in vinden maar het blijft een specifieke klank.
Verder loop ik met de nordlead wel eens tegen het "probleem" op dat als ik een pad of string onder de leadsound zet dat beide klanken zo op elkaar lijken dat het een zee van geluid word.
Filteren en eq'en helpen niet en de lead verliest zijn kracht.

Re: MS2000R v. Novation Super Nova

Origineel geplaatst door jovan
Nog ff iets anders, wat voor technieken worden er gewoonlijk (naast compressie en fx) gebruikt om een sound te "tweaken".
Dit is een term die ik met regelmaat hoor, .. .mensen zeggen dan . . .he dat is die sound uit die en die bak en daar is dan blijkbaar aardig aan gesluitel.

Ik denk toch dat effecten het belangrijkst zijn bij het "tweaken" van een sound, buiten het tweaken van de basissound zelf natuurlijk.
Denk al maar eens aan hoe een beetje delay, chorus of reverb de ruimtelijkheid en het ritme van een geluid kunnen veranderen, of hoe de karakteristieken van geluid nog verder veranderern als je ze door een flanger of een phaser haalt, en dan zijn er natuurlijk nog veel uitgebreidere efecten en combinaties mogelijk.
Natuurlijk kun je je synthgeluiden ook nog opnemen als audio en dan direct de audio waveform gaan tweaken, maar dan krijg je waarschijnlijk toch wat meer opvallende vervormingen van.
Verder kun je nog denken aan het layeren van verschillende geluiden, oftewel meerdere geluiden die elkaar aanvullen op elkaar stapelen. Dit kan bijvoorbeeld hetzelfde geluid maar dan een octaaf hoger of lager zijn, of een geluid met juist hele andere eigenschappen.

.... van je synths sfeer toevoegen of hun geluid compleet warpen. ik zou voor effekten gaan in jouw geval... tweedehands tc fireworx of zo.

Origineel geplaatst door bambamstudio
Novation Super Nova, forget the other

niet geheel mee eens... De ms2000 is (als je niet de presets gebruikt) echt een goede synthesizer.
Ik ben het eens met de mensen die zeggen dat ie heel dun kan klinken maar hij kan ook absoluut
zeer dik en vet klinken (gebruik de interne eq!!!).

Als je hem gaat vergelijken met een super nova valt de ms2000 idd in het niets maar hij is dan ook
stukken goedkoper en heeft minder polyfonie.

Nadeel aan de ms2000 is het filter. Filter klinkt niet echt super. En de ms2000 heeft maar 4 stemmen en is maar 2 parts multitimbraal. Het is echt een topbak maar het is verstandig om hem niet als eerste synth aan te schaffen... Een synth als de super nova heeft meer stemmen en is dus beter geschikt als eerste synth.

Just my 2 ct.

:koffie:

check ook de microkorg..heeft dezelfde synthengine als de MS2000

Back