Kurzweil PC1SE of PC2X

tnijland1

Ingeburgerd
Hoi,

Ik ben in het bezit van 2 rack-modules (fantom XR, Motif ES) die ik in eerste instantie wilde aansturen met een (zeer) goed masterkeyboard. Nu heb ik een aantal master keyboards geselecteerd: de Roland A90EX, CMEUF8, een Fatar VMK188 of een Doepfer LMK2+.

Toen kwam ik tijdens het proberen onverwacht een Kurzweil PC1SE tegen waarin zowel de Classic Keys en de Orchestral ROM's in zitten. Wat mij opviel was dat er best goede master keyboard functies op zaten (quick split, layer etc) terwijl het ook nog eens behoorlijk goed en vooral erg bruikbaar klonk. Ik begrijp dat het geen echt masterkeyboard is maar op hun website wordt hij wel zo vernoemd. Ook de prijs van ca. 1500 Euro is best redelijk als alternatief voor bijvoorbeeld een Yamaha S90 masterkeyboard.

Mijn vraag is nu of er mensen zijn die ervaring hebben met de Kurzweil PC1SE en of de PC2X eventueel nog een beter klavier heeft.

Alvast bedankt voor de reacties.
Theo

Ik heb een PC2X en ik ben daar zeer van onder de indruk. Het keyboard speelt waanzinnig lekker. Bij mijn weten gebruik Kurzweil toetsenborden van Fatar.
De classic keys rom is helemaal geweldig. Ik heb zelf een Rhodes Mark II en een Wurlitzer EP200 (nou ja, die heb ik net verkocht) en de samples in de PC2X komen daar akelig dichtbij. Verder zit dat bordje vol met geweldig retro sounds. Rhodes, Wurly's en Clavinet's met mooie effecten erover. Mellotrons en vintage sounds. Echt goed allemaal.

De PC1SE is een 76 toetsenbord, wel met gewogen toetsen.
Het verschil tussen de PC1 en de PC2 is de KB3 (de hammond functie).
De PC1SE heeft de orchestral en classic keys roms al aan boord. Een soort fully loaded PC1 dus met gewogen toetsen. geen slechte koop.

Ik stuur je even een pb ............

Het klavier van de Pc2x schijnt wat zwaarder gewogen te zijn dan de Pc1 series. Beide hebben een Fatar klavier. Ik heb zelf de Pc1x welke je nu voor het luttele bedrag van 1100 euro op de kop kunt tikken. Das niet duur en koop daar voor 199 de classical Rom bij, dan heb je een 88 toetsen Pc1SE. Voor minder geld... Enfin, zo denk ik erover.
De Pc1x heeft hetzelfde klavier als de Pc1se. Gewogen maar wel uitermate bruikbaar voor alle soorten muzikale uitspattingen. Synthsolo's, hammondwerk of subtiele piano stukken.

Beoordeel gewoon zelf of je het Fatar-klavier fijn vindt spelen en of je het solide genoeg vindt voor op het podium (indien de bedoeling).

Bedankt voor de reacties! Zouden julie het een goed idee vinden om een kurzweil PC1X, PC1SE of PC2X als master keyboard aan te schaffen naast mijn 2 rackmodules of zouden jullie toch voor het "kale" masterkeyboard gaan. Ik zag zelf namelijk niet veel beperkingen in de masterkeyboard functies. Welke zouden jullie dan nemen. Ik hoef niet perse 88 toetsen maar het klavier moet wel van goede kwaliteit zijn.

Wat die classic keys en orchestral rom betreft, ik ben eigenlijk verslaafd aan op retro geluiden en vooral op de rhodes, wurlitzer & hammond (is die kb3 mode erg goed en bijv. vergelijkbaar met een clavia?). Mijn 2e passie is toch ook wel de perfecte piano sound met layered strings voor het spelen van de ballads.

Ik heb naast Yamaha, Korg en Roland nooit stilgestaan bij het merk Kurzweil.

Voor natuurgetrouwe samples en retrosounds denk ik dat de Kurz de beste keuze is. Ik heb al heel wat synths gehoord en de kwaliteit van de samples van Kurzweil producten blijft er wat mij betreft uitspringen. En helemaal die in de classic keys rom.
De KB3 in de PC2 is behoorlijk goed maar niet zo goed als bijvoorbeeld een specifieke hammond kloon als de XK-3.

Ga je voor een 'kaal' master keyboard dan kan ik je aanraden om de Roland A90 eens te bekijken. Dat is een wat ouder model maar zeer bruikbaar voor je. Hij heeft 4 midi in en out zodat je lekker veel kunt aansturen (ook live zoals ik deed), heeft 88 gewogen toetsen en je kunt er naar harte lust mee layeren en splitten.

wellicht dat anderen nog soortgelijke modernere varianten kunnen aandragen.

Ik ben nog een ouwe lul met een PC88. Maar die doet het nog prima en al mijn setups zitten erin. Maar als 'ie het begeeft dan moet ik toch echt, tegen die tijd hopelijk, een PC3 aanschaffen. De combinatie van een waanzinnig goeie piano en andere "bread & butter" geluiden en een controller zijn ideaal.
Qua controller mogelijkheden is volgens mij alleen de A90 nog wat flexibeler, maar daar heb ik weinig ervaring mee.
De PC88 (en PC2) kunnen 4 zones aan, iedere zone kan je of lokaal of midi of lokaal en midi gebruiken. Er zit een naar midi out omschakelbare midi thru op, dus ik heb 2 synths aangesloten. De sliders zijn volledig vrij toe te wijzen, er zijn nog wat extra knoppen om midi functies aan te geven. En de kurzweil kent naast de standaard midi functies ook nog een paar 'eigen', zoals goto setup, goto program, program inc, etc. Zo kan je je controller met behulp van pedaal en zelfs aftertouch programmeren om complexe setups te gebruiken en programma's te wisselen zonder te stoppen met spelen.
De Roland A90 is ook een erg goeie controller, maar moeilijk aan te komen, erg zwaar en het geluid vind ik een beetje gedateerd klinken (de ex dan). Met een PC2(x) zou ik zelfs in principe een optreden door kunnen komen als de synthesizer of rack-module die ik er mee aanstuur uitvalt.

Hey,

Dat is wel grappig, ik heb de A90EX geprobeerd bij een mede-forum lid en was aanvankelijk behoorlijk enthousiast maar zag daarna een PC1SE van Kurzweil bij Feedback waarvan het klavier vergelijkbaar speelde en vooral ook nog eens heel erg bruikbaar klonk. Ik vond de A90 namelijk vrij prijzig voor een toch wel oud apparaat en nog steeds niet de qualiteit van bijv. de Roland X8 hebben.

Kennelijk is er dus geen perfect en optimaal masterkeyboard dat bruikbaar is waardoor ik nu ook weer meer naar synths en stage-pianos kijk. Ik heb dus mijn klavier eisen gewoon wat moeten verlagen.

Het aardige van Kurzweil vond ik dat het apparaat gewoon veel extra bruikbare sounds biedt en aangezien ik eigenlijk alleen externe module wil aansturen zou ik dus ook een Kurzweil kunnen nemen. Qua midi lijkt het goed toepasbaar.

Wat is het verschil tussen de klavieren van de PC1X en de PC2X of de PC1SE en de PC2 76 toetsen versie?

Origineel geplaatst door tnijland1
Wat is het verschil tussen de klavieren van de PC1X en de PC2X of de PC1SE en de PC2 76 toetsen versie?

Volgens mij hebben de PC1X en PC2X een identiek toetsenbord. Het zijn grotendeels dezelfde apparaten met uitzondering van de KB3 die op de PC2X wel zit en op de PC1X niet.
De PC1SE heeft 76 gewogen toetsen en de PC2 heeft 76 halfgewogen toetsen, net als bij de K2600 het geval is.

Als je pianist bent, net als ik, raad ik je de gewogen toetsen aan. Die halfgewogen toetsen spelen op zich niet slecht maar het is het toch net niet helemaal.

De K2600X ( 88 ) heeft echter een hammerklavier ( Fatar ) en
veel mogelijkheden voor midi,en als je een beetje zoekt kun je deze
al rond de 1500 Euro kopen.Het nadeel is dat hij behoorlijk zwaar
is en voor live heb je extra mankracht nodig om hem
te verplaatsen,let ook op dat de PC serie niet geheel programeerbaar
is zoals bij de K serie en je hem
ook niet kunt gebruiken als sampler zoals dit bij de K2600 wel mogelijk is.
De K2600 heeft veelmeer voordelen zoals een groot display, scsi aansluitingen
,veel heelveel geluiden , een top effectunit en noem maar op.

Vind de PC serie prima voor live maar gebruik je hem alleen voor in de studio dan zou
ik zeker voor een K2600x gaan kijken dan heb je een masterklavier en een echte synth/sampler/
workstation en werkpaard met een zee aan mogelijkheden en geluiden.

Verder vind ik de Yamaha MO8 ook een optie als masterkeyboard en de prijs
is ook heel aardig.

Volgens mij heeft de PC2X eenzelfde Fatar keyboard als de K2600X. Deze spelen wat zwaarder dan de keyboards uit de PC1 serie en zijn een verbeterde versie van de toetsen uit de PC88 (die waar de verschrikkelijke horror verhalen van alle gebroken contra-gewichtjes vandaan kwamen)

Origineel geplaatst door rob'n
Volgens mij heeft de PC2X eenzelfde Fatar keyboard als de K2600X. Deze spelen wat zwaarder dan de keyboards uit de PC1 serie en zijn een verbeterde versie van de toetsen uit de PC88 (die waar de verschrikkelijke horror verhalen van alle gebroken contra-gewichtjes vandaan kwamen)

Maar ik ken van de K2600 weer verhalen van foam die langzaam oplost en de toetsen wat kleverig maakt.
Overigens heeft mijn PC88 exact datzelfde probleem. Dat van die contra-gewichten hoor ik nu voor het eerst. Is dat iets dat altijd optreedt of alleen als je hem veel vervoert? Ik heb het in ieder geval niet.

Van de bron (kurzweil) zelf:
Pc2x : FATAR TP 10
Pc1x : FATAR TP 30

De Pc1se zou hetzelfde toetsenmechaniek moeten hebben als de PC1x. Veel gebruikers prefereren de PC2x qua klavier.

Origineel geplaatst door etaoin
Maar ik ken van de K2600 weer verhalen van foam die langzaam oplost en de toetsen wat kleverig maakt.
Overigens heeft mijn PC88 exact datzelfde probleem. Dat van die contra-gewichten hoor ik nu voor het eerst. Is dat iets dat altijd optreedt of alleen als je hem veel vervoert? Ik heb het in ieder geval niet.

klopt , even open maken en met wat leervet insmeren :)

PC1SE

PC1SE

Hoi,

Hartelijk bedankt voor alle reacties. Ik heb in tussentijd gewacht op de Frankfurter Messe en heb daar op de stand alle Kurzweils (en andere merken) geprobeerd. De keuze is gevallen op de Kurzweil PC1SE die zowel een Orchestral en een Classic Keys ROM heeft. Het toetsenbord van de PC1SE speelde heel erg fijn en was zeker vergelijkbaar met dat van de PC2X die eronder stond opgesteld. Het lijken inderdaad dezelfde klavieren te zijn. De sounds waren erg goed en passen precies bij mijn smaak en muziekstijl.

Ik heb er dus inmiddels eentje besteld en wacht nu op de levering.

Thanx
Theo

Uitstekende keuze! Gefeliciteerd.
Je gaat hier geen spijt van krijgen. Met name de classic keys zijn geweldig.

In de midi setup mode staan al een boel leuke setups. Ik speel in een band die zijn inspiratie veel vindt in de muziek van Little Feat en the Band. Kom ik gewoon presets tegen als Cripple Creek, Little Feat en Sneakin' Sally (vrijwel geheel door Little Feat ingespeeld maar door Robert Palmer gezongen; waanzinnig nummer). Tja, dan weet je dat je juiste keuze heb gemaakt.

Re: PC1SE

Re: PC1SE

Origineel geplaatst door tnijland1
Hoi,

Ik heb er dus inmiddels eentje besteld en wacht nu op de levering.

Thanx
Theo

Proficiat! Heb je toevallig die PC3 ook gespeeld? als het goed is stond daar een prototype opgesteld.

Orchestral Rom is trouwens ook geweldig...:P

Re: Re: PC1SE

Re: Re: PC1SE

Origineel geplaatst door Keywizz
Heb je toevallig die PC3 ook gespeeld? als het goed is stond daar een prototype opgesteld.:P

Ik heb de PC3 helaas niet op de stand zien staan maar ik heb er eerlijk gezegd ook niet op gelet. De PC1SE en de PC2X stonden boven elkaar opgesteld. Verder stonder er wat SP stage pianos en de K serie modellen opgesteld.

Overigens heb ik met name voor de PC1SE gekozen omdat hij wat compacter qua formaat is (76 toetsen) en toch een vergelijkbaar klavier heeft. Vanwege deze reden vielen bijvoorbeeld de Roland A90 en de PC1/2X met 88 toetsen voor mij af. Mogelijk dat er ooit nog een goed synth klavier bijkomt voor de aansturing van synth en hammond sounds...

Laatst gewijzigd:
Back