Rosanna - Toto

OJS

..............
In navolging op de threads over de beroemde Jump-sound van Van Halen:
De door mij zeer bewonderde toetsenist David Paich van Toto speelt in Rosanna (je weet wel: Need you all the way...... Rosahahahanna) en een geweldig solo, met meerdere sounds gelayerd en of gesplit.

Ik heb het hem live zien doen en ik vermoed dat hij een midi setup heeft gemaakt met verschillende sounds die hij layert maar die hij ook weer wegdraait of mute. Ook bij de solo in 'Africa' haalt hij zo frats uit, hoewel ik hem daar volgens mij met twee handen unisono twee toetsenborden zag spelen.

Nu is mijn vraag: Kent iemand die patches die hij gebruikt? Het lijkt mij een Oberheimbrass-achtige leadsound met portamento, samen met een flute-achtige lead.

Tips voor David Paich sounds en trucs zijn welkom. Nu alleen nog zo leren spelen als die gast. Kolere..........

Leuk nummer mijn eerste singeltje zelfs.
Voor het overige eigenlijk best wel een hekel aan Toto; van die uiterst correcte mannen met baarden hifi muziek a la Supertramp en Dire Straits.
Maar als je één zo'n nummer maakt dan heb je het toch voor elkaar; geldt ook voor Supertramp (meerdere zelfs) maar wat mij betreft niet voor Dire Straits.

Volgens mij wordt die solo hoofdzakelijk door Steve Porcaro gespeeld; met bijval van David Paich voor de unisono achtige dingen; midi was volgens mij in die tijd niet of bijna nog niet aanwezig (1982).

Check hier de live versie waarbij D. Paich in de solo vooral piano speelt:

rosanna live

In het originele clipje (ook op Youtube) zie je Steve Porcaro achter een enorm cs80 achtig ding staan, kon niet goed zien wat het is; wellicht een van die monster Oberheims.

Trouwens nooit geweten dat Steve Lukather een heel stuk van dat nummer zingt.

Op één of andere manier heeft Toto een rare reputatie opgebouwd. Het zijn allemaal stuk voor stuk fantastische muzikanten, jarenlang de meest gewilde sessiemuzikanten ter wereld. Zeker Jeff Porcaro en David Paich.
Maar ze hebben de naam technisch goede maar verder zielloze muziek te maken. Ik heb daar persoonlijk schijt aan. Ik luister het zeker niet dagelijks maar ik herken goede muziek als het langs komt. En Rosanna, Africa, Pamela, I'll be over you, Somewhere Tonight, en nog wat van die songs zijn gewoon hele goede stukjes muziek. En luister maar eens naar Mushanga op het album 'The Seventh One': waanzinnig.

En hoezo braaf: Bobby Kimball (die zanger met die idioot hoge stem) is indertijd noodgedwongen uit de band getrapt omdat hij meer met drugs (dealen) bezig was dan met zingen. Jeff Porcaro heeft zichzelf ook de dood ingejaagd met van alles en nog wat aan stimulantia en de overige heren kunnen er ook wat van.

Na allerlei verschillende zangers te hebben gehad door de jaren heen die om diverse redenen ook weer snel het veld ruimden heeft Steve Lukather op een gegeven moment zelf maar de mic opgenomen en alles gezongen. Maar de heren kunnen allemaal een potje zingen. De (lage) leadvocals op Africa zijn van David Paich. Op een heleboel ballads zingt Lukather en de Porcaro broers (3) kwelen allemaal wel eens mee op zijn tijd. Jammer dat Joseph Williams niet langer gebleven is dan 2 albums. Ik vond zijn stem eigenlijk de beste (Pamela, Stop Loving You)

Bedankt voor het stukje video trouwens!!

Op de plaat, TotoIV meen ik, is veel van de Polyfusion gebruikt. Hier wordt beweerd dat deze synth ook op het nummer "Rosanna" gebruikt is.
To my knowledge, the only artist to ever own one of these was Steve Pocaro of Toto. If you haven't heard the band's seminal synth album "Hydra", check it out. The intro to the first tune is all Polyfusion! He also used it for the synth solo on "Rosanna". When I saw the band on tour in 1979, Steve had this monster on stage.

Ik meen dat men in die tijd wel gebruik maakte van de koppelingsmethode die Oberheim had. Dit was pre MIDI.

Tegenwoordig layered Paich van alles aan mekaar. Ik zou niet weten wat 8)

Re: Rosanna - Toto

Origineel geplaatst door OJS
Nu is mijn vraag: Kent iemand die patches die hij gebruikt? Het lijkt mij een Oberheimbrass-achtige leadsound met portamento, samen met een flute-achtige lead.

Ik ben niet 'n groot Toto-kenner (ondanks jarenlange Sky Radio hersenspoeling), maar ik weet wat ik hoor en zie in de Youtube clip van Rosanna: een Yamaha CS80 (niet 100% natuurlijk, er lijkt ook een contrapartij met een digitale synth in te zitten).
Ik was daarbij ook altijd in de veronderstelling dat Toto echte CS80 grootverbruikers waren, o.a. in het nummer Africa.
Het meer digitale geluid zou trouwens erg goed uit de Yamaha GS-1 kunnen komen, een preset-only voorloper van de DX7. Die schijnen ze ook veel te hebben gebruikt.

toto-past1.jpg

gs1.jpg

En verder.... mijn privé theorie over Toto is dat het weliswaar geniale studio muzikanten waren / zijn, maar dat ze vooral tè lelijk waren voor het MTV-tijdperk... :D

Laatst gewijzigd:
Ik weet dat dit een oud draadje is, maar toch.
Als je kijkt naar die oude youtubjes zie je dat ze idd yamaha groot verbruikers zijn.

En david heeft een aardig rackje met modules. Midi ze aan elkaar, key range instellen en klaar is david.

Back