[Howto] Waldorf Pulse potmeter/eprom vervangen

Eraser127

Ouwe rot
Aangezien ik bij m'n Pulse de potmeters en de eprom ging vervangen heb ik er maar een soort van howto bij gemaakt met foto's.

De pots hoefde niet persé vervangen te worden, maar omdat ik ook wel eens aan de knoppen draai ipv. edit-software moeten de knoppen natuurlijk wel stevig zijn. Dit was dus het probleem, je hoefde er maar naar te kijken en ze sprongen al op een andere waarde. De as van de pots wiebelde in de behuizing wat dus resulteert in een verspringende waarde.

Plaatjes zijn clickable

product_page_line_bottom.gif
product_page_line_bottom.gif

Dit zijn de nieuwe potmeters (2 extra) van de Pulse die ik besteld had voor €24,30 via support@waldorfmusic.de

Dit zijn de 6 pots die vervangen gaan worden, knoppen zijn eraf, nu uit elkaar halen

Aan de achterkant van de print zit de eprom met de besturing van de Pulse, ik wist dat ik v1.41 had en dat er nu v2.01 was. Via http://www.cydathria.com/fdm/ (naar beneden scrollen) heb ik een nieuwe eprom besteld voor $20 (nu $25). dit is er veranderd sinds 1.41:
Thu Sep 4 06:35:41 1997

* Version 2.01
- nasty bug with poor button performance in 2.00 fixed

Tue Aug 12 09:31:39 1997

* Version 2.00
- Polyphonic support added, documentation comes extra
- Controller Dump from Panel
- Timeout for Tune Function works now
- Some Factory sounds changed
- Bugfixes:
- Program Change
- strange Notes when receiving CC on other channel (Pulse+ only)
- Missing Notes
- Panic <Mode-down> sends correct messages via MIDI

Hier zit de nieuwe eprom op z'n plek met de oude ernaast. Gewoon een questie van voorzichtig met een plat schroevendraaiertje de chip gelijkmatig oplichten. en de nieuwe erin drukken, let er wel op hoe de chip in de voet zit ivm. met pootje 1.

Hier zie je de oude potmeters op de print zitten, de 4 pootjes aan de onderkant zijn voor de waardes de pootjes links en rechts zijn voor de stevigheid.

Na alles los gesoldeerd te hebben blijft er een lege ruimte met gaten over. Bij de oude potmeters heb ik overigens de pootjes gewoon doorgeknipt en daarna volledig verwijderd. De 2 gaten links en rechts van de grote gaten zijn voor de steunpootjes van de potmeters

Hier zitten de nieuwe pots weer op z'n plek, de as is lekker strak, dus geen verspringende waardes meer

Hier de behuizing weer dicht en alleen de knoppen moeten er weer op

Hier de complete Pulse met nieuwe eprom en niewe potmeters.

bedankt voor de tip. Ik heb iig een pot die toch wel vervangen wil worden.
ik waszelf ff niet zo slim geweest om te bedenken dat Waldorf die misschien wel kon leveren.

Origineel geplaatst door matrixxx
staat er nog een bepaalde waarde en type merk op de potmeters
Het enige wat erop staat is: "103B522F" Daar heb je dus niet zo veel aan, maar voor de prijs hoef je het niet te laten om zelf te gaan zoeken.

@Eraser127

Die originele pots van Waldorf. Zijn dat precies de zelfde als die er in zaten ? Zo ja dan is dat toch niet relax. Want na korte tijd zijn ze weer gaar.

Maar een Pulse is een super bak. Alleen die knoppen :-(

Alle kanalen nagelopen en overal zijn ze uitverkocht of geshred. Het is wellicht een betere optie om goed passende (kwa behuizing en pins) vervangers te zoeken. Het schijnen op zich vrij standaard pots te zijn 10k lin. De originele Alps pots zijn misschien wel mooier en passen zeker maar kwalitatief niet zo best voor de langere duur.

Reactie van locomofon (Noorwegen):
The original manufacturer of these are Alps - in Switzerland. A long shot would be to ask them.
The ones I've replaced have been Alps 10k linear potentiometers, D-shaft. I think they were without metal bushing, but it's a while since the last patient. Also, since these are quite ordinary pots, you could reverse-engineer the unit to make space for another brand of pots, assuming you either find the same pinout size or jury rig it with jumpers/wires.

Als ik goed passende vervangers vind voor mn Pulse dan laat ik dat hier weten waar en hoeveel... :koffie:

is er niet genoeg ruimte tussen de print en frontplaat om er echte potmeters (en ringen voor de grote gaten) in te zetten met draadjes naar de print.
groeten,
jeroen

is er niet genoeg ruimte tussen de print en frontplaat om er echte potmeters (en ringen voor de grote gaten) in te zetten met draadjes naar de print.
groeten,
jeroen

ik heb net even een knop van mijn pulse losgetrokken.
En er is in principe genoeg ruimte naar achteren voor een standaard potmeter.
Het enige "probleem" is dat het gat te groot is.
De moer van de potmeter valt er doorheen.
Dit is natuurlijk op te lossen met [zwarte] sluitringen.
Maar of het allemaal mooier op word ?
Er zijn natuurlijk knoppen met een brede verzonken basis die dit allemaal af kunnen dekken.

ik heb net even een knop van mijn pulse losgetrokken.
En er is in principe genoeg ruimte naar achteren voor een standaard potmeter.
Het enige "probleem" is dat het gat te groot is.
De moer van de potmeter valt er doorheen.
Dit is natuurlijk op te lossen met [zwarte] sluitringen.
Maar of het allemaal mooier op word ?
Er zijn natuurlijk knoppen met een brede verzonken basis die dit allemaal af kunnen dekken.

dat bedoel ik, aan de achterkant van de frontplaat een stukje aluminium oid met passende potmetergaten , netjes vastzetten met 2 verzonken boutjes, en aan de voorkant ghewoon grotere knoppen die de gaten afdekken.
dat kan heel netjes en strak.
dan geet ie veel langer mee.
groeten,
jeroen

Back