VCS3-kloon Le Synthe V4 (nu ook voor Windows)

Origineel geplaatst door LeoDaV
Je kan kiezen: VCS-3 Rehberg of VCS-3 Robin Wood.

Robin kan je gewoon bellen of schrijven:

Electronic Music Studios,
Trendeal Vean Barn,
Ladock, Truro, Cornwall.
TR2 4NW. England.

Tel: Int + 44 (0)1726 883265
Fax: Int + 44 (0)1726 883283
Email:sales@ems-synthi.demon.co.uk

Ik heb Robin een paar keer gesproken voor mijn KS die toen stuk was. Dat er een wachtlijst is bij EMS.uk klopt. Er zijn eigenlijk nog maar 2 mensen op deze aardbol die VCS-3-en bouwen. Rehberg en Wood (en een paar clone bouwers :)). Vandaar dat er een wachtlijst is. Ik weet niet of Rehberg ze uit voorraad kan leveren. Ik gok dat een Robin Wood exemplaar ongeveer 2500 euries gaat kosten. Bel hem ff op dan weet je meer. 't Is niet zo'n computer freak dus email kan wat lang duren ;)

Let wel op: De 'nieuwe' VCS-3-en hebben afwijkende knoppen !

J.

Hee bedankt hoor, je was me net voor met mijn laatste post. Ik ga hem denk ik maar mailen want haast heeft het toch niet. Maar vraag me af of dat klopt van die 2.500 euro want dat is nogal een verschil met de prijs die op de lijst staat....zou wel erg mooi zijn natuurlijk :)

Mijn indruk tot nu toe is echter wel dat de Rehberg synths iets beter afgewerkt eruit zagen en de bouwkwaliteit beter leek. Maar ja, bij apparaten van 20 jaar + is dat lood om oud ijzer. Robin is inderdaad iets hulpvaardiger dan Ludwig maar bij Ems.uk moet je ook 1,5 jaar wachten op je synth wat bij Ludwig anders is. Bij Ludwig moet je eens een afspraak maken en je wensen persoonlijk bespreken. Werkt veel beter. Dat is voor een Nederlander niet echt een optie (hij zetelt in de buurt van Stuttgart) maar ok, ik woon er op nog geen 2,5 uur rijden vandaan.

In ieder geval gaat een Synthi A of VCS 3 verder dan alleen een effectengeluidbak. Dat Rick Wakeman er niet veel meer uitkreeg dan dat degradeert de EMS synth niet tot dat niveau :D

Een VCS-3 is ook een hele capabele FX processor. In de jaren 70 en 80 werd hij heel vaak gebruikt om drumgeluiden te filteren en daarnaast komt hij op vrijwel alle seventies platen van Brian Eno aan te pas. Hij heeft 'm ook heel vaak bij de Berlijn sessies van Bowie gebruikt, bijvoorbeeld "Heroes" is doordrenkt met Synthi AKS (gefilterde sporen en geluiden).

En wat de prijs betreft, hij is dat dubbel en dwars waard. Vergeet niet dat je naast een stuk popnostalgia je er ook een volledig modulaire synth voor terug krijgt. Ik hoor niemand klagen als hij voor 3,5 rooie euroruggen een Wiard of .Com modulair systeem koopt. Probeer eens voor 3500 euro een vergelijkbaar .com systeem bij elkaar te bouwen om maar van Wiard te zwijgen. Begrijp me niet verkeerd Wiard kicks ass, en nu zeker dat de 300 serie weer terugkomt.

Luister eens naar vroege The Klinik (EBM/Industrial). Daar kun je je indruk vormen van hoe muzikaal een EMS synth kan klinken tezamen met een 808/707.

Ik ben zelf ook druk bezig met Ludwig wat te laten maken.
En inderdaad is de bouwkwaliteit van Rehberg net iets beter ja.
Maar ja Wiard en EMS is appels en peren natuurlijk he.
Wiard is veel beter ontwikkeld etc.

:D

Voltage controlled waveshape en Response(resonantie) :{

De vcs3 is ook makkelijker te modificeren omdat er veel meer ruimte voor is!

Origineel geplaatst door Hanz
Reaktor versie niet, ik kwam nog wel een Synthedit versie tegen, de VCS5.

Staat me bij dat er wat forumleden waren die wel te spreken waren over zijn versie van de AKS (op dezelfde site).
Ik vind het zelf niet zoveel, maar ja...

Attachments

• synthiakslge.gif
    synthiakslge.gif
    96,4 KB · Bekeken: 113
Die VST-plugin van Rehberg heb ik aan 't werk gezien en het ziet er zeer fraai uit :
2n0o7m1.jpg

Hij kost 350 euri, hier de pagina
Maar die Rehberg zelf is een onaangenaam heerschap.

Een tip : Er is een freeware progje genaamd MiniHost waarmee je een VST-plugin zelfstandig kunt draaien.

Wat betreft de hardware versie en de oscillatoren ervan : Wacht in elk geval ca 15 minuten met tunen, want de transistoren hebben tijd nodig om op een stabiele temperatuur te komen. En die 1v/oct kwestie is niet het eerste ding. Eerst zullen dan de matrixlijnen extra opamp-buffers moeten krijgen (1 van de mods) om een lage uitgangssimpedantie te hebben. Want nu kun je stemmen wat je wilt, maar als je een extra pin toevoegt op de cv lijn van een osc. kun je weer overnieuw beginnen.

Back