Hoe zit dat nou met...

TraiZor

Ouwe rot
Hoe zit dat nou met een hardware synthesizer met veel knoppen (bv access virus b): als je de synth programmeert (je hebt zelf een geluidje gemaakt) en je kiest dan een preset, staan dan alle knoppen verkeerd, en dus verspringende waardes krijgt wanneer je een parameter wijzigt?

Hebben die synth lui makers daarop iets op gevonden, zoals eindeloze pots (niet fixed), of gemotorizeerde pots? Of zit ik nou helemaal fout?

De Nord Lead 3 heeft draaiknoppen met een kransje van LED's er om heen, in plaats van een soort wijzer aan de draaiknop, die je eindeloos kunt roteren.

Verder is het inderdaad klote met synths met presets en draaiknoppen.

ja daar hebben de meeste fabrikanten wel iets voor bedacht, dat heeft "(soft)takeover" ....dan moet je eerst de knop over de ingestelde parameter bewegen, en dan verspringt het pas....

Olaf

Je moet dan het geluidje dat je net hebt gemaakt wat je leuk vind meteen saven. Anders ben je het toch echt meteen weer kwijt. Dat is ook het ***te van mijn Nordrack 2 op dit moment. Ik heb maar 40 user programs erop zitten.... en dat is echt snel vol.

De Nordlead 3 heeft inderdaad mooie ledjes, maar ik denk niet dat die bedoeld zijn voor het "onthouden" van de standen. Ik zie me al gaan met een blocknootje alle ledjes tellen.... hmmzz dat lijkt me niks.

Verder doe ik altijd aan het begin van een track een midi dump. Daarna kun je alles met midi-controls wijzigen, zo werken de meeste mensen wel geloof ik?!

Die Nord Lead 3 heeft wel bijna de ideale oplossing: je pots staan altijd goed. Jammer dat die TBS Mephisto nooit van de grond is gekomen: echt analoog, met gemotoriseerde pots!!! Wel schreeuwend duur om te maken natuurlijk.

Ah kijk.. de synth-makers hebben er iets voor gevonden. (de nordlead 3 oplossing vind ik nog het mooiste) Nou nog de combinatie softsynth met midi controllers. Als ik 2 drehbanks heb en Pentagon-I voorspel ik al geklungel dat als ik een preset kies alle - 115 knoppen dus - verkeerd staan.

Als oplossing hebben ze dus zogenaamde endless knoppen gemaakt, maar die moeten dan weer ondersteund worden door de softsynths.. Volgens mij kan alleen reaktor 3 dat nog maar.

Ik geloof dat er nog geen oplossing hiervoor bestaat :{

Externe Midi controllers

Externe Midi controllers

Met externe midi-control boxjes wordt het verhaal een beetje lastig.. ten eerste moet je synth continuous controller data uitsturen.. om terug te sturen naar je controller (zodat deze ook de juiste stand doorkrijgt van de synth zelf.. in geval van patch-wissel etc.). Je krijgt er dan gratis een heel nieuw midi-routing probleem bij..

Mochten mijn budget problemen ooit voorbij zijn.. dan ga ik zeker een van die 10Control bakken bestellen. Dat is volgens mij de ultieme controller bak. Met meer dan 100 pages met 10 settings per page, 10 endless rotary encoders mét display van de actuele waarde. Verder 10 drukknoppen per page, waar je bijvoorbeeld program changes, sys-ex data dumps of ander leuk spul aan kunt hangen.

Plaatje ?.. nou vooruit dan maar..

10control.gif

Ja, dat is inderdaad een mooi apparaat. Weet jij welke softsynths nog meer van die data terug sturen als reaktor? En eh.. kan dat ding dan ook softsynths besturen die geen data terugsturen (oftewel, kan het ook absolute waardes senden)?

Jammer dat dat ding rond de 1000 gulden kost.

En hoe doen jullie dat trouwens met analoge mixers als jullie een live act doen, dan staan toch ook alle knopjes verkeerd op de mixer? hebben jullie dan ergens opgeschreven ofzo hoe alles moet staan per nummer?

Veel verschil in instellingen zitten er niet tussen de nummer. Natuurlijk af en toe wat meer aux-en en zo, maar doorgaans is alles hetzelfde.

als je synth op Midi CC's reageert wel want de control10 stuurt gewoon midi CC's naar buiten

Olaf

Die 10control stuurt idd midi cc's uit, maar hij heb toch endless rotators waardoor je alle functies van de synth kan controllen zonder verspringende waardes? software moest ondersteunen om relatieven te interpreteren en om te zetten in absoluten.

ik stelde me vraag wat ongelukkig :) maar ik bedoel dus of die VA's dat dan ook kunnen met die relatieve waardes.

Ik heb antwoord !

Ik heb antwoord !

Ja hij bestaat echt. En is gewoon leverbaar. In Nederland zijn er maar 3 dealers van.. dus direct bestellen is de beste optie.

Hieronder een stukje uit de email die ik van ze kreeg..

the 10Control is available mainly in Germany since the beginning of 1999 ! The recommended price of the 10Control in Netherlands is

565,-- EURO, shipment included

Only a few local dealers in Netherlands have already been in contact with us. Below, you find their adress. You may contact these or a dealer of your choice or you may order it directly at IBK.

En in die tijd is er qua midi controllers heel wat veranderd.

En jammer genoeg is de Vermona Mephisto niet uitgekomen.
Wellicht dat er ooit een ontwikkelmodel op eBay verhandeld wordt. (we blijven hopen)

Toevallig

Toevallig

Leuke schop-actie fuse.. :)

Grappig dat er nu nét zo'n IBK 10Control te koop staat bij ForumVriend Boost303..

NOG ff een kleine live-tip: ALTIJD ff vantevoren luisteren naar 't loopje/geluid voordat je 'm via de P.A. gooit!! Dan kan je de potmeters nog altijd ff goedzetten!! ;)

Back