Creamware Minimax envelopes na OS update snappier geworden...?

Origineel geplaatst door Martin Peters

Wat ik nog zou willen weten van Ron: hij heeft zijn Minimax verruild voor een Voyager. Maar volgens mij heb ik ook een keer een Studio Electronics SE-1 van Ron te koop zien staan. Was dat voor of na z'n Minimax? Voldeed de SE-1 ook niet? Misschien heeft Ron iets te melden over een vergelijk tussen de SE-1/MiniMax/Voyager/MiniMoog?

Ok komtie dan he"

Van de genoemde hier boven, SE-1/MiniMax/Voyager/MiniMoog genoemde heb ik inderdaad meerdere versies en voorbeelden gehad, daaronder zal ik ook ff de Macbeth M3X MFB Sytnhy II en software versies zetten zoals de Minimonster/MinimoogV/etc..

Let wel dit zijn mijn bevindingen en het kan zijn dat anderen het hier niet mee eens zijn. Mijn voorliefde voor klanken ligt mischien anders dan bij anderen. Gebruiken doe ik de sounds in synth muziek,pop,film en ambient producties.

Het beste vind ik de orginele Minimoog klinken maar die heeft een aantal grote nadelen.
Voordeel / Goed voor live - Erg goede grond sound - Heerlijke interface.
Nadeel / Stemming (zeker niet bij alle, ik heb 2 hele goede gehad die zeer stabiel waren. Geen standaard midi.
zonde om live meetenemen is toch echt een tedure bak ervoor. Prijs vind ik tehoog ondanks de vintage hype

Moog Voyager - Bijna wat klank zo goed als het orgineel maar door de extra's vele malen beter in deze tijd tegebruiken.
Voordeel / Zeer goede sound nagenoeg zogoed als het orgineel/ Zalige interface zeer intuitief en zeer goede bouw kwaliteit. Voor mijn een klasiieker voor de toekomst. Midi, stabiel, veel meer sound mogelijkheden dan het orgineel.
Nadeel-Prijs (alhoewel de rack toch wel ok is IMHO)

SE1/X - Goede vervanger maar klinkt wat minder diep, minder levendig als het orgineel. Wel in het laag daardoor wat strakker wat in sommige producties juist te prefereen is.
Voordeel-Handzaam in 3 HE, goede klank komt dicht in de buurt van het orgineel. Goede modulatie mogelijkheden.
Midi, stabiel, en bijna zoveel sound mogelijkheden als de voyager. Prijs (hij is toch 20% goedkoper als een RME!)
Nadeel - Net niet zo fijn teeditien als de Voyager, Grond klank toch niet zo diep als het orgineel en een voyager.

Minimax - Blijft bij de drie hierboven in klank duidelijk achter. minder diepe sound minder levendig het is allemaal ok maar niet meer dan dat. Wel lekker polyfoon dus dat maakt wat goed, in unison komt het wat meer in de buurt.
Voordeel - Prijs (zeker nu), polyfonie, midi, meer sound mogelijkheden als het orgineel. Handzaam en licht.
Nadeel - Klank, het is echt geen vervanger voor een van de 3 hierboven. Powersupply (erg onzeker in live situaties heb ik gemerkt) Bouw kwaliteit (ook deze blijft achter bij de hieboven genoemde), minste van de 3 in de envelopes.
Effecten zijn niet best vergeleken bij goede soft en hardware dus eigenlijk overbodig. Filter is echt niet gelijk.

M3X - dit vind ik the oddman out. Sound is fantastisch, erg diep en levendig. Zeker gelijk aan een Voyager of het orgineel.
Het filter is heerlijk rond en diep. Zeer mooi gebouwd.
Voordeel - Zeer direct teeditien van de sound (LFO wat omstandelijk) erg goede sound, persoonlijk mischien wel mijn favoriet voor het trditionele bas sequencersounds ala Tangerine Dream, Klaus Schulze, Kieth Emerson etc. Prachtig gebouwde machine. Midi (alhoewel wat quircky)
Nadeel - Geen presets (mijn reden om uiteindelijk voor een voyager tegaan samen met de wat uitgebreidere modulaite mogelijkheden), editen kan voor novicen wat moeilijk zijn vooral de stemming. Prijs is aan de hoge kant. Let wel niet tehoog vind ik.

MFB Sytnhie II - Wat klank betreft iets meer naar een SE1 gaant dan naar een mini maar wel het karakter ervan. Minder levendig en diep maar zeer zeker bruikbaar. Het imho goedkoopste hardware alternatief.
Voordeel - Klein, licht, handzaam, direct en goede klank (anders dan de Minimax wat harder agresiever) en vooral de prijs.
net genoeg presets voor een kleine set, sequencer ingebouwt (toch wel handig)
Nadeel - Klank is het minste in de buurt van het orgineel alhoewel hij wel het karakter heeft. Bescheide presets. Bouw kwaliteit het minste van allen. Maar voor de prijs echt diep ok!!.

Software versies zijn er veel maar persoonlijk vind ik alleen de Minimonster van G-Media en de Arturia MinimoogV in de buurt komen. (ik heb niet alle gehoord en wat ik hierboven over de minimax schrijf geld ook voor hun software versies!!)
Beide hebben zeker het karakter en de grond sound van het orgineel het is echter allemaal minder diep en levendig. Wel vind ik vooral deze 2 erg handig teeditien en met een goede soundcard goed klinken
Voordeel - Prijs en integratie in je Cubase, ablton etc. Goede klank alhoewel er hier beperkingen in levendigheid etc.
Al met al goede opties maar geen vervagers voor een echte Moog/Voyager/SE1/Macbeth deze klinken echt beter en ik vind hardware nog steeds veel fijner in het editen, zeker voor live doeleinden.
Nadeel - Moet een computer draaien en een goede geluidskaart bij, dus dat maakt het relatief duurder mocht je die niet hebben. Editien toch minder dan de hardware. Klank net niet goed genoeg om het orgineel tevervangen of tevergeten.

pff wat een relaas is dit geworden, en nogmaals mijn mening.
Had ik geld genoeg kocht ik voor de studio een orginele Minimoog(heb er 2 gehad:-) en een Voyager RME en een SE1X.
Voor live ging dan de SE1X en de Voyager mee.

Nu doe ik het met een Voyager RME en ee MFB synthie II met een Minimonster als software.
Tja viel nou eindelijk die postcode lotterij maar een hier in Best!!

@ Softtarzan:

Het is wel rottig als spullen zomaar gehalveerd worden in prijs, maar ik heb dat met de Tascam US2400 en de behringer DDX3216 ook meegemaakt.

Ik denk hier maar niet te lang over na, it's all in the games zullen we maar zeggen ;) Anders kan je er net zo goed mee ophouden. Dat is ook het risico van vernieuwende dingen kopen...

Origineel geplaatst door Hanz
Dank je Ron, superpost! :okdan:

thnx:D

Wow, goed informatief verhaal Grooveron!

De meeste van ons zullen uiteindelijk toch niet in gelegenheid zijn om ze allemaal zelf aan te tand te voelen, laat staan om ze allemaal, voor kortere of langere tijd, thuis te parkeren! Hands on ervaringen zijn bijna altijd goed om te lezen en mee te nemen bij de (volgende) stap.

Origineel geplaatst door Grooveron
Ok komtie dan he"

Van de genoemde hier boven, SE-1/MiniMax/Voyager/MiniMoog genoemde heb ik inderdaad meerdere versies en voorbeelden gehad, daaronder zal ik ook ff de Macbeth M3X MFB Sytnhy II en software versies zetten zoals de Minimonster/MinimoogV/etc..

Edit
...............

Nu doe ik het met een Voyager RME en ee MFB synthie II met een Minimonster als software.
Tja viel nou eindelijk die postcode lotterij maar een hier in Best!!

Get it, da's sportief opgenomen.

Uur geleden gehoord dat minimax in amsterdam is gedropt bij een forummaatje, mn oude bezorgadres (en storage location hihi) i.p.v. bij mij in londen! De music store heeft de oude faktuurgegevens zeker nog in systeem staan en is er iets misgegaan. Geen verzendbrief over de email gehad ofzo om dat soort zaken te checken. Dat deden ze vroeger toch daar? Of bij thomann >?
NOg effe wachten dan maar... :erm:

Origineel geplaatst door Septic
@ Softtarzan:

Het is wel rottig als spullen zomaar gehalveerd worden in prijs, maar ik heb dat met de Tascam US2400 en de behringer DDX3216 ook meegemaakt.

Ik denk hier maar niet te lang over na, it's all in the games zullen we maar zeggen ;) Anders kan je er net zo goed mee ophouden. Dat is ook het risico van vernieuwende dingen kopen...

Ik weet dat dit al een oude topic is Maar zelf heb ik een minimax en heb hem een paar dagen geleden willen upgraden naar 2.0
Ik had de key al een jaar of twee geleden van ralf doorgekregen maar doordat de mac veel update problemen zou kunnen geven had ik steeds uitgesteld.
Nu heb ik die even op de pc van mijn aangesloten en heb de update gedaan.
Alles ging vrij goed en ik kreeg de melding om mijn minimax uit en terug aan te doen.

Nu heb ik wel nog steeds mijn preset bank, maar mijn user bank 'bestaat' niet meer. Ik kan namelijk geen user patches zien ,horen of een bewerkte preset bewaren.

Iemand ervaring hiermee? Voorlopig heb ik niets meer geprobeerd. Of is er geen user bank bij de update van os 2.0 geïntegreerd?

Alle hulp is welkom

minimax geen geluid na update

minimax geen geluid na update

Ha Fabian e. a.,

Dit weekend heb ik mijn Minimax geüpdatet met de files op de ftp.creamware.de site. Ik heb de op de site aanwezige key gebruikt en de update is gelukt, maar nu komt er geen geluid meer uit. De midi (knoppen) werkt wel, zowel heen als weer.
Kan het zijn dat er voor elke minimax een aparte key is en zoja, waar kan ik dan die Ralf vinden.
De update heb ik met m'n Mac gedaan (oud os 10.4.11) en het werkte wel. De software zeurt wel erg, maar volgens mij zijn de presets allemaal meegekomen. Het dumpen naar de 'box' werkt ook.
Enig idee hoe er weer geluid uit komt en heb je gegevens van die Ralf.

goede groet, Ward

Ik weet dat dit al een oude topic is Maar zelf heb ik een minimax en heb hem een paar dagen geleden willen upgraden naar 2.0
Ik had de key al een jaar of twee geleden van ralf doorgekregen maar doordat de mac veel update problemen zou kunnen geven had ik steeds uitgesteld.
Nu heb ik die even op de pc van mijn aangesloten en heb de update gedaan.
Alles ging vrij goed en ik kreeg de melding om mijn minimax uit en terug aan te doen.

Nu heb ik wel nog steeds mijn preset bank, maar mijn user bank 'bestaat' niet meer. Ik kan namelijk geen user patches zien ,horen of een bewerkte preset bewaren.

Iemand ervaring hiermee? Voorlopig heb ik niets meer geprobeerd. Of is er geen user bank bij de update van os 2.0 geïntegreerd?

Alle hulp is welkom

Ha Fabian e. a.,

Dit weekend heb ik mijn Minimax geüpdatet met de files op de ftp.creamware.de site. Ik heb de op de site aanwezige key gebruikt en de update is gelukt, maar nu komt er geen geluid meer uit. De midi (knoppen) werkt wel, zowel heen als weer.
Kan het zijn dat er voor elke minimax een aparte key is en zoja, waar kan ik dan die Ralf vinden.
De update heb ik met m'n Mac gedaan (oud os 10.4.11) en het werkte wel. De software zeurt wel erg, maar volgens mij zijn de presets allemaal meegekomen. Het dumpen naar de 'box' werkt ook.
Enig idee hoe er weer geluid uit komt en heb je gegevens van die Ralf.

goede groet, Ward

Heb ik ook gehad na een update.. de key op hun site was dacht ik een voorbeeld.
Je moet ff contact opnemen met Creamware support2@soniccore.de
Als je het verhaal uitlegt en het serienummer van je Minimax geeft krijg je een (her) activatiecode en kun je em weer aan de praat krijgen.. tenminste bij werkte het. Succes :)

minimax key

minimax key

Ik heb net een mailtje gestuurd naar support@soniccore.de. Ik ga er nu ook een sturen naar support2@soniccore.de. Ben benieuwd. i.i.g. naar rb@creamware.de kreeg ik terug als undelivered.

keep u posted, Ward

Heb ik ook gehad na een update.. de key op hun site was dacht ik een voorbeeld.
Je moet ff contact opnemen met Creamware support2@soniccore.de
Als je het verhaal uitlegt en het serienummer van je Minimax geeft krijg je een (her) activatiecode en kun je em weer aan de praat krijgen.. tenminste bij werkte het. Succes :)

Had het nog even opgezocht in de mailgeschiedenis.. anderhalf jaar terug heb ik gemaild naar support2 voor de minimax.. begin dit jaar heb ik nog met succes een mailuitwisseling gehad voor een creamware kaart op support@soniccore.de dus moet goedkomen :okdan:

het enige wat voornamelijk snappy moet zijn is de attack eigenlijk... als het al snappy moet zijn dan...

als de decay snappy is maar attack sloppy haalt het idd nog niks uit.. ik snappem ;)

Back