Mijn 5 geboden:
1: Koop NOOIT tweedehands op afstand. Altijd naar de verkoper toe en uitproberen. Wat dat betreft valt eBay voor mij al af, ik koop alles via dit forum, marktplaats of speurders.
2: Vraag altijd of er iets met het apparaat is. Veel verkopers vermelden/'vergeten' in hun advertentie te vermelden als er iets mis is met het ding. Doorvragen via email/telefoon kan je een zinloos ritje besparen.
3: Compleet? Het fijnste is natuurlijk als de doos, manual en eventuele software aanwezig zijn. Indien dit niet het geval is, kijk dan eerst of je het kunt vinden via internet om teleurstelling te voorkomen. Ontbrekende zaken is niet onoverkomenlijk, maar wel reden voor serieus afdingen.
4: Testen. Neem geen genoegen met de opmerking 'hij doet het'. Zeg van tevoren dat als je komt kijken je het apparaat uit wil proberen. Ik check in elk geval alle draaiknoppen en faders, en indien mogelijk de inputs/outputs. Het liefst krijg ik een demo van de verkoper (hij kent het apparaat tenslotte) en stoei er dan zelf even mee.
5: Geschiedenis. Zit de originele voeding erbij? Zo nee, waarom niet? (Brand gehad?) Is hij open geweest (reparatie?). Kortom: een zwaar verleden laat vaak z'n sporen na. Is hij gehavend, mishandeld of zit er een luchtje aan? Niet kopen of flink afdingen.
Uiteindelijk is het belangrijkste om van te voren te weten of alles in orde is of niet, en mocht er dan alsnog een aap uit de mouw komen dat je niet overmand wordt door gearlust en het toch maar voor lief neemt. Want daar krijg je later altijd spijt van.