Messe 2007: BOSS RE-20 Space Echo

conso

Fold it
Nieuw:

Eén van de populairste echo-effecten ooit, de Roland RE-201 Space Echo, viert in de BOSS RE-20 Twin Pedal zijn (virtuele) wedergeboorte! Roland en BOSS hebben alles in het werk gesteld om te zorgen dat de emulatie precies klinkt zoals de legende. Eindelijk kan iedereen over die unieke bandechosound van de RE-201 beschikken zonder er een fortuin voor neer te tellen.

De klassieke Roland RE-201
De in 1973 uitgebrachte RE- 201 Space Echo behoort tot het selecte rijtje effecten waar veel mensen belachelijk veel geld voor betalen. Zijn warme, licht vervormde bandsound en de expressieve ingreepmogelijkheden vormen immers een klasse apart.

• De perfecte emulatie van de legendarische Roland RE- 201 met die warme, ruimtelijke en analoge sound van de Space Echo.
• Authentieke simulatie van de band-“flutter” en de lichte oversturing van de koppen van de RE-201.
• TAP-pedaal voor het instellen van het herhalingstempo.
• Langere vertragingstijd dan op de originele RE-201.
• Parameters zoals REPEAT RATE, INTENSITY enz. kunnen via het expressiepedaal worden aangestuurd.
• MODE SELECTOR-regelaar met 12 mogelijke standen– net zoals op de échte Space Echo.

Bron: http://www.rolandce.com/productinfo/productinfodetail.asp?Welke=674

Attachments

• re-20.jpg
    re-20.jpg
    31,5 KB · Bekeken: 153
Cool!

Ben benieuwd hoe deze unit klinkt... ik gebruik zelf de geëmuleerde UAD-versie van de Space Echo; die vind ik vrij goed,... ben benieuwd hoe die zich verhoudt tov dit boss-pedaal.

Dit is zeker een goed idee van Roland; ik hoop dat het ook goed is uitgewerkt en dat de klank okee is!

Helaas heb ik nu echt te veel delays dus ik ben geen potentiele koper in ieder geval. Maar zekers interessant dit :)

Hmja, jammer - geen syncmogelijkheden.
Nou heeft het origineel dat dan ook niet, maar ik hoop nog steeds op een perfect klinkende versie met sync mogelijkheid in een (rackmountable) doosje.
Enige wat in de buurt komt is de UAD versie (geen doosje) en de Line6 Echo Pro (niet meer verkrijgbaar...)

Origineel geplaatst door Hanz
Hmja, jammer - geen syncmogelijkheden.
Nou heeft het origineel dat dan ook niet, maar ik hoop nog steeds op een perfect klinkende versie met sync mogelijkheid in een (rackmountable) doosje.
Enige wat in de buurt komt is de UAD versie (geen doosje) en de Line6 Echo Pro (niet meer verkrijgbaar...)

Ik heb een tijdje geleden een 2e hands Line 6 Echo Park gekocht en dat is ook wel een aanrader hoor! Klinkt erg goed en vrijwel alle mogelijkheden die je je op delaygebied maar kunt wensen. Zou ik zeker eens uitproberen als je nog iets dergelijks zoekt :)

Origineel geplaatst door Hooihuis
Ik heb een tijdje geleden een 2e hands Line 6 Echo Park gekocht en dat is ook wel een aanrader hoor! Klinkt erg goed en vrijwel alle mogelijkheden die je je op delaygebied maar kunt wensen. Zou ik zeker eens uitproberen als je nog iets dergelijks zoekt :)

Ja, da's het babybroertje van de Echo Pro.
Maar eh, gezien bovenstaand verhaal, hoe sync je die Echo Pro dan?

Hmmm, bij het aanzien van de Re-20 mij bekruipt hetzelfde gevoel als bij het zien van de Roland SH-201. Oude klassiekers in een nieuw keurslijf gegoten die het niet haalt bij het oudere broertje. Inderdaad Hanz, en dan 34 jaar na dato nog steeds geen Midi-Sync mogelijkheden. Enneh, qua funktionaliteit wordt hij ook overtroffen door de 16 jaar oude Roland Space Echo RE-3. 1U Rackmount, eveneens een digitale reproduktie van de tape echo en de reverb, eighties Roland bouwkwaliteit, midi synchronisatie, mogelijkheid tot opslag van patches en zowaar zelfs springreverb emulatie en een realistische nabootsing zonder de onderhoud hassle van de overige RE serie. Ok, de RE-3 heeft geen tape flutter effect, maar ja, je moet ergens een compromis kunnen nemen. Iets voor jou Hanz?

Maar hoe dan ook, als de Re-20 ook maar 80% als de Re-201 klinkt is hij, afhankelijk van de prijs, wellicht interessant voor de (surf)gitaristen onder ons.

Je bedoelt dus syncen aan midiclock? Van de Echo pro weet ik het niet, maar met de Echo Park kan dat in ieder geval niet. OK, kennelijk biedt deze toch niet alle mogelijkheden die je op delaygebied kunt wensen :D

Om eerlijk te zijn mis ik dat zelf niet; op de apparaten die wel midi sync bieden gebruik ik het eerlijk gezegd ook nooit. Ik stel eigenlijk altijd handmatig in.

De echo pro kan je handmatig op het juiste bpm zetten met een draaiknop, of syncen middels de midi input. Vind zelf de eerste optie mooier klinken dan alstie aan de klok hangt, je kan hem dan net sneller of langzamer zetten dan je klok waardoor het iets minder strak is.

TAP Tempo?

Volgens mij kan je op die echo park met de on-off switch ook een tap tempo doen...

Origineel geplaatst door Septic
Volgens mij kan je op die echo park met de on-off switch ook een tap tempo doen...

Dat klopt. De schakelaar werkt bij "normale" druk als een tap tempoknop en als je hem harder indrukt als bypass schakelaar.

Wat jammer is van de Echo Park is dat hij er zo lomp uitziet :D Zelfs mijn analoge pedaaltje zijn slanker en mooier.

Maar klinken doet hij dus wel heel erg goed en hij is nog eens volledig stereo ook - al kun je hem natuurlijk gewoon mono gebruiken als je dat wilt. En het gehalte aan tape splices en wiebelende capstans is naar smaak bij te voegen voor het echte vintage effect. Al blijft het nepperij natuurlijk ;)

Origineel geplaatst door Hooihuis
Al blijft het nepperij natuurlijk ;)

Roland zou beter een aantal echte ouwe bakken opnieuw op de markt zetten.
Maar anderzijds kan je met nep net zo leuke dingen bedenken.

duss... alle originele space echo bezitters opgelet
koop zo'n FANTASTISCH pedaal en verkoop die ouwe rotbak maar voor een prikkie aan mij :D

Origineel geplaatst door matador
Enneh, qua funktionaliteit wordt hij ook overtroffen door de 16 jaar oude Roland Space Echo RE-3. 1U Rackmount, eveneens een digitale reproduktie van de tape echo en de reverb, eighties Roland bouwkwaliteit, midi synchronisatie, mogelijkheid tot opslag van patches en zowaar zelfs springreverb emulatie en een realistische nabootsing zonder de onderhoud hassle van de overige RE serie. Ok, de RE-3 heeft geen tape flutter effect, maar ja, je moet ergens een compromis kunnen nemen. Iets voor jou Hanz?

Weet je zeker dat de RE-3 midisync heeft? Ik heb dat nl. nog nooit ergens kunnen vinden...

Ik heb sinds een week of wat de RE-3 in mijn setup geschroefd en ik had nog niet de tijd om naar de Midi implementatie te kijken. Maar negeer mijn opmerking over Midsync wat dat is een stiere-uitwerpsel. Hij kan alleen program-changes van memorypatches verwerken. Op zich wel handig, maar ok, ik had na het zien van de Midipoort gedacht aan sync. Maar desondanks een hele capabele en mooi klinkende tape-echo en het kost geen dr*l want onbekend maakt onbemind.

Je moet niet verwachten dat hij RE-201 type vuigheid produceert maar ik denk niet dat mijn RE-501 nog vaak aan mijn setup zal snorren en een tapemachine live inzetten behoort definitief tot het verleden.

tip: mijn Line 6 DL4 Delay Modeller is ook best wel fijn retro delay opzicht. vintage delay and echo effects including the EP-1 Tube Echoplex, EP-3 SolidState Echoplex, Roland Space Echo and Memory Man Deluxe en een 14 second loop sampler (!). stereo, 3 programmable presets, tap tempo control en een leuke expression pedal CV input. vet bakje dat die oude zooi aardig emuleert. helaas nogal duur naar mijn bescheiden mening

en heeft iemand dit ding nou al gebruikt? Ik wil een leuk echopendaal aanschaffen en dit lijkt me wel wat eigenlijk.

Back