Kun je tracks koppelen in sequencers

Laandodeman

Symfomaan
Ingewikkeld vraagje. Kijken of het me lukt het goed uit te leggen.

Ik probeer een opname te maken van de drums voor onze nieuwe CD.

Als probeer de drums op verschillende tracks opneemt (je weet wel, snare op een aparte track, base, bekkens, toms, en ook nog eens overhead) en je gaat daarna bv. de basedrumtrack precies op de maat zetten (lastig voor een drummer om precies op de maat te slaan), dan loopt de base niet meer synchroon met de overspraak die op andere tracks staat. Ik bedoel, je kunt wel een opname hebben van de snare, maar je hoort dan toch altijd iets van je basedrum.

Dit zou op te lossen moeten zijn door de verschillende tracks te koppelen.

Ik werk met Nuendo (soort Cubase).

Enig idee hoe je dat oplost?

Je zou je drummer kunnen laten inspelen met een clicktrack.

Maarreeeee, ik wil niet lullig doen, maar je werkt met Nuendo? De grote en mega dure pro-variant van Cubase?
Maar hebt geen idee hoe je zulk soort dingen aan moet pakken?
Als je nog weinig ervaring hebt op dit gebied is het voor de volgende keer misschien een optie om eerst met het pakket bekend te raken voor je meteen met CD-opnames begint, zonder dat je weet hoe je je problemen erbinnen op kunt gaan lossen.

Misschien tijd om een cursus op dit gebied te zoeken?

Via de Steinberg site kun je ook mooie trainingen vinden in Duitsland op dit gebied.

En in de tussentijd kun je dan in de manual vast op zoek naar hitpoints en timewarp. Als je daar gaat graven, vindt je vanzelf wel wat je zoekt.

Nou ik weet wel het een en ander. Luister maar eens op onze site (zie onder de streep). :D
Maar dit nou juist net niet. Ik heb in de manual niets gevonden, maar het is nogal een ding (ga je niet ff voor je lol op de WC zitten lezen!). Dus mocht iemand dit onderdeel snappen, graag tips!

Wat is nou eigenlijk precies je probleem, kun je dat duidelijker uitleggen?

Heb je de drummer opgenomen, en wil je de rest van de band daar synchroon overheen zetten? Heb je alle instrumenten in één take op aparte tracks opgenomen? Of neem je de drums apart op en moet de rest van de band daar overheen spelen? Wil je soms zeggen dat de drummer niet strak genoeg is om een basistrack neer te leggen?
Kortom, leg je situatie en werkwijze eens helder uit... de werkzijze die je gebruikt kan namelijk heel erg bepalend zijn voor de aanpak van dit soort problemen.

Een veel gebruikte methode:
1. Drummer solo opnemen m.b.v. clicktrack (metronoom), alle onderdelen van de drums met een eigen mic op een eigen track... als je dat doet dan heb je in ieder geval alle drumtracks al synchroon lopen. Of was je van plan om de kick, snare, hihat, toms etc. achter elkaar apart op te nemen en dan samen te voegen? Lijkt me niet echt bevoordelijk voor de feel van de drums, bovendien is het dan echt heel lastig om het geheel natuurlijk klinkend te sync'en.
2. Laat de overige muzikanten stuk voor stuk hun tracks inspelen a.d.h.v. de ingespeelde drumtrack.

Ook mogelijk: maak een opname van het nummer met de band als geheel, en gebruik deze als clicktrack i.p.v. een metronoom; neem dus alle muzikanten apart op door ze mee te laten spelen met deze opnames. Op die manier krijg je geen lekkage van geluid in andermans mics, en kun je toch iedereen laten spelen volgens de 'feel' van de hele band.

Ik werk met de metronoom. Eerst zet ik er een electronische drum op. Daarna speelt de gitaar, de bas, en de keyboards hun lijn in op aparte tracks, de zang trouwens ook. Als dat erop staat, mute ik de electronische drums, zet de metronoom aan en de drummer heeft dan een koptelefoon op waarop hij naast de metronoom ook de andere instrumenten hoort. Ik neem dan de drum-onderdelen via een aantal mics op op verschillende tracks.

Nou kan je nog zo'n goeie drummer hebben, soms zit ie net naast de maat of naast de andere instrumenten. Met Nuendo kun je dan in de sample editor hitpoints creeren op elke klap die de drummer maakt en dan met je muis die klap precies op de maat zetten. Maar als je dat per track moet doen, dan loopt bv. de tom niet meer synchroon met de base of de hihat. En dat klinkt raar met de overspraak die er op die tracks staan.

Wat ik dus wil is als ik een hitpoint in de bv. de snare track verplaats, dat dat dan meeverplaatst met de hitpoints in de andere tracks.

Maar ik begin te vermoeden dat dat niet kan.

:confused:

Ok, ik snap je werkwijze en het probleem. Ik kan je helaas niet helpen met Nuendo omdat ik dat pakket niet gebruik, maar je zult op een of andere manier je hitpoints moeten gebruiken om de rest van de tracks te quantizen.

Ik gebruik Cakewalk Sonar 6, en hierin is dat mogelijk met de zg. Audiosnap functie. Hiermee bepaal je eerst in de basistrack de overgangspunten die belangrijk zijn voor het bepalen van het tempo/groove/feel (bijv. de klap van de snare, de belangrijkste aanslagen van de gitarist op z'n gitaar etc.). Deze overgangspunten kun je daarna gebruiken om de overgangspunten in een andere track te quantizen (gitaarpartijen, andere drumpartijen etc.). Je kunt deze overgangspunten ook quantizen a.d.h.v. het gewone tempo.
Het quantizen van de loops/tracks gaat m.b.v. audiostretching tussen deze overgangspunten; als een overgangspunt wordt verplaatst/quantized dan stretcht het audiostuk tot aan het volgende overgangspunt mee.

Op deze manier kun je dus vrij eenvoudig en snel een hele hoop tracks synchroniseren aan de hand van een basistrack. Het meeste werk van het proces gaat overigens zitten in het bepalen van de overgangspunten; in principe gaat dit ook automatisch, maar er zijn er altijd wel een paar die niet helemaal goed zijn als de partij erg ingewikkeld is.

Je werkwijze is eigenlijk volgens mij ondoenlijk.
Normale volgorde bij individueel opnemen:
-eerst drummer
-dan bas
-dan rest instrumenten
-eventueel nog apart daarvan solo's
-als laatste vocals

Als je de drummer achteraan zet, breng je hem in onoverkomenlijke moeilijkheden, die met techniek slechts zeer complex zijn op te lossen. Voor het vervolg zou ik aanbevelen om de drummer (evt met op achtergrond via phones de e-drums of clicktrack) te laten starten. Dan klopt je basis, en als de rest maat kan houden, is dan alles synrchroon.

Maar wat je wilt moet volgens mij gewoon kunnen.
Kijg je jouw huidige probleem niet getackled als je alle drumtracks gelijktijdig selecteert en dan de correcties die je uitvoert, dus op alle drumtracks gelijktijdig uitvoert?

Origineel geplaatst door arnomusicman

Maar wat je wilt moet volgens mij gewoon kunnen.
Kijg je jouw huidige probleem niet getackled als je alle drumtracks gelijktijdig selecteert en dan de correcties die je uitvoert, dus op alle drumtracks gelijktijdig uitvoert? [/B]

Nee, dat is nu juist het probleem. :confused:

Als je de mogelijkheid hebt:

Met de hele band tegelijk het nummer doen, maar laat alles zoveel mogelijk via DI lopen.
Het geluid wat op de mengtafel binnenkomt, gooi je met een klik erbij terug naar de bandleden.
Op die manier kan de drummer in de feel van het nummer spelen inclusief clicktrack en klinkt het veel lekkerder als je daarná de andere instrumenten gaat opnemen.

Wat je dus wilt doen is alle drumtracks quantiseren. Mijn vraag is dan: waarom? De kleine "onvolkomenheden" die een live drummer heeft zijn nu net de feel en de charme van het nummer. Moet je niet gaan quantiseren. Dan had je net zogoed een drumcomputer kunnen gebruiken.

Zoals al eerder gezegd is de volgorde van opnemen fundamenteel niet goed. Acoustische drums worden in 99,9% van de gevallen als eerste (multitrack) opgenomen. Daarna volgen de overdubs (hence: "overdubs"...).

Met hitpoints de drums achteraf quantizen is technisch mogelijk, maar je blijft inderdaad altijd zitten met het probleem van overspraak. En om nu per track óók het ambience/room geluid te gaan quantizen is werkelijk onbegonnen werk. Niet te doen.

Je zou per track een (zeer extreem ingestelde) noisegate kunnen instellen om de overspraak weg te werken. Close-miked instrumenten kan je zo prima oplossen, maar overhead (cymbals) zal niet zo goed gaan, aangezien je voor rides/crashes toch een lange(re) release nodige hebt, zodat je altijd de ambience/room van de hele drumset (die dan dus niet meer in sync is met de rest, vanwege quantzing) blijft horen.

Je zou nog kunnen overwegen om per track de audio om te zetten in midi (moet je wel een drummodule hebben die triggerinputs heeft) en daarmee weer drumsamples te laten triggeren die je vervolgens weer keurig kan quantizen. Zo doen ze het ook wel eens "in het echt" (maar dan meer bedoeld als sound-replacement). Maar ja, da's eigenlijk een beetje onzin, want dan kan je net zo goed programmeren, tenzij de drummer echt heel ingewikkelde dingen doet.

Kortom, ik denk dat hier gewoon geen echt goede oplossing voor is. Niet in Nuendo, niet in Logic, niet in Pro Tools of in welk ander softwarepakket dan ook... Persoonlijk zou ik de hele sessie opnieuw doen. Ik vermoed dat dat stukken sneller gaat en dat het resultaat beter is, want je zult op deze manier denk ik nooit een bevredigend resultaat halen. Helaas.

Thanx voor jullie reacties. :halleluja

Blijkbaar heb ik al doende een wijze van opnemen bedacht die niet erg gebruikelijk is. Maar de grap is dat een duitse distributeur onze CD 'sauber produziert' vindt.

Kijk maar eens op http://www.justforkicks.de/genre.asp?genid=11&sid=457602M83N117N175N243&uid=0&lid=1
bij Silhouette.

Misschien ga ik wel een trend setten :D

Maar zonder gekheid, ik ga het de volgende keer maar eens anders proberen.

Ik zou eerst de hele mik afmixen en dan na dat process de drums routen naar twee kanalen.Deze track open je in je sample editor waar je gebruik kunt maken van een beatdetective of iets dergelijks.Stel de db's in en quantize alleen de pieken of selecteer de ranges waar de oneffen heden in zitten zodat je bijvoorbeeld de cresendo's naar een refrein ongemoeid laat zodat die anthousiast blijven.

Vaak gezegd maar toch weer de gouden tip,knoeien aan je mix zorgt voor nog grotere problemen.Een cursus strak drummen blijft de beste oplossing,met beatdetective kun je het marginaal rechttrekken en is ook niet onzinnig als het gaat om een commerciele release met een strakke deadline en een peperdure studio maar ik blijf het idioot vinden om studio techniek te gebruiken om onvolkomenheden van talent te maskeren.Jouw vak is mixen zijn vak is drummen of zingen of wat dan ook.

greetz

Back