gitaar geluiden, welk app?

krachtwerk

Ouwe rot
he dudes,

ik heb onlangs een u220 van roland gekocht, omdat ik dacht dat je er wel vette gitaargeluiden uit kon halen..
maar valt me behoorlijk tegen..
nu is mijn vraag wat jullie me aanraden..

budget tot 300 euro, en kom niet aan met: koop een echte gitaar:D

Volgens mij ga je niet voor de softsynths, maar zou dat wel zijn, dan raad ik je AF(!) om "Virtual Guitarist" te kopen. Dat pakketje staat al een jaar ongebruikt weg te stoffen nadat ik er achter kwam dat het klote werkt.

Origineel geplaatst door BigDplayboy
Volgens mij ga je niet voor de softsynths, maar zou dat wel zijn, dan raad ik je AF(!) om "Virtual Guitarist" te kopen. Dat pakketje staat al een jaar ongebruikt weg te stoffen nadat ik er achter kwam dat het klote werkt.

nee, in tegenstelling tot de meeste wil ik juist af van software en wil ik aan knopjes kunnen draaien enzo:D

Als je met vet bedoelt: goed...

dan lijkt me voor de hand te liggen:
Akoestisch:
- Music Lab RealGuitar
- VG
Elektrisch
- NI Guitar Rig
- Refx Slayer
- VG

Daarnaast heb je de standaard sample libraries maar die vind ik meestal erg nep klinken omdat de gitaarspeeltechniek niet in een sample is te vangen (idem bij romplers!). RealGuitar is een hybride die ik wel geloofwaardig vind. Als ik het minder strak en zuiver wil hebben bel ik een bevriende gitarist.

Wat je ook nog kunt proberen als je een solo overdrive of powerchord zoekt is proberen met je synth wat sinusachtige klanken te maken en die door een goede amp simulatie fx te sturen. Dat lijkt er soms ook verrassend goed op.

In mijn Yamaha S90 synth zitten een handvol grappige vette lawaaigitaren. Maar het klinkt toch meestal wel naar "gitaar uit een kastje" tenzij je de sound diep in een mix verstopt. Daar helpt helaas weinig knopdraaien aan.

Origineel geplaatst door Herbert

Akoestisch:
- Music Lab RealGuitar
- VG
Elektrisch
- NI Guitar Rig
- Refx Slayer
- VG

Daarnaast heb je de standaard sample libraries maar die vind ik meestal erg nep klinken omdat de gitaarspeeltechniek niet in een sample is te vangen (idem bij romplers!). RealGuitar is een hybride die ik wel geloofwaardig vind. Als ik het minder strak en zuiver wil hebben bel ik een bevriende gitarist.

Wat je ook nog kunt proberen als je een solo overdrive of powerchord zoekt is proberen met je synth wat sinusachtige klanken te maken en die door een goede amp simulatie fx te sturen. Dat lijkt er soms ook verrassend goed op.

In mijn Yamaha S90 synth zitten een handvol grappige vette lawaaigitaren. Maar het klinkt toch meestal wel naar "gitaar uit een kastje" tenzij je de sound diep in een mix verstopt. Daar helpt helaas weinig knopdraaien aan.

ja maar ik ben eigenlijk op zoek naar iets hardware achtigs.. een effectenbak om synthgeluiden te distorten is een twwede optie, maar ik probeer eerst zonder;)

Origineel geplaatst door Herbert

Akoestisch:
- Music Lab RealGuitar
- VG
Elektrisch
- NI Guitar Rig
- Refx Slayer
- VG

Native instruments is een virtual amp.

@ krachtwerk: een sampler komt een beetje in de buurt van een gitaar. Zelf vind ik de geluiden van Motif ook wel aardig, maar het is niet gelijk aan een echte gitaarsound.

Je moet natuurlijk ook een beetje gaan denken als een gitarist.
Ik bedoel hiermee de accoorden en het solo werk, hoe een gitarist deze aanslaat.
dan heb je het grootste gedeelte al gehad.
Het geluid wat de synth maakt ,maakt dan eigenlijk niet meer zoveel uit.

Denk aan gitaristen die zoveel effecten of zelfs een gitaar synth hebben ,maar nog steeds herkenbaar zijn als spelende gitaar.

Die kant moet je dus ook op.

Was jan hammer niet ergens uitgeroepen eind jaren 80 tot beste gitarist van dat jaar ? ;)

dit klinkt misschien een tikkie knullig, maar...zet een advertentietje in de krant of hang m aan de muur bij de muziekschool: gezocht gitarist voor opnames. zelfs de meest middelmatige gitarist verslaat alle synths om factoren, en je muziek wordt er gewoon beter van als je niet alleen speelt.

Origineel geplaatst door Hilltree
Je moet natuurlijk ook een beetje gaan denken als een gitarist.

Je moet beginnen met lang haar en stoer kijken, dan ben je er al voor de helft.

Origineel geplaatst door Hilltree
Het geluid wat de synth maakt ,maakt dan eigenlijk niet meer zoveel uit.

Denk aan gitaristen die zoveel effecten of zelfs een gitaar synth hebben ,maar nog steeds herkenbaar zijn als spelende gitaar.
Die kant moet je dus ook op.

Hier zit wel wat in. Begin eens met een distortion pedaal en pleur daar een synth doorheen. Ff een piano envelope erop en rocken maar.

By the way: prachtig videootje meesha!!!

die video is geniaaaaaal, check die site nog eens, ik heb net de video gezien "live solo" en ik ben serieus gefascineerd. Spelen kan die gozer, maar de muziek is tegelijk goed en fout, hetzelfde geldt voor de jongleerkunsten (jimi h.-style) met zijn jv30 en x5d. Op dezelfde manier heb ik bewondering voor wat ie voor mekaar krijgt met zoveel verouderd spul, maar aan de andere kant klinkt het toch wel errug 80s. En toch weer gaaf.

nouja. checken dus. Meesha for president.

het klopt dat een goede overdrive of versterkersimulator en het liefst een wahwahpedaal je klanken al aardig in die richting kunnen krijgen. Noodzaak is wel dat je begint met een relatief straighte sound. Ik jaag bijv geregeld mijn CP70 door obsceen veel overdrive en dan wordt het een beetje LesPaul achtig, maar "anders" en dat vind ik juist wel het aardige eraan.

Origineel geplaatst door BigDplayboy

Virtual Guitarist werkt klote ? Nee joh...hij vreet alleen geheugen.

Ik heb ff lekker zitten prutsen en een demo-tje gemaakt.

Jammen Met Gitaren
mp3 versie

Je hoort Virtual Guitarist Acoustic en Electric door elkaar.(stratocaster, resonator, acoustic martin etc)

Heeft iemand al Virtual Guitar 2 gekocht ? Daar schijnen alle vorige VG-versies in te zitten.

09474a9c59.jpg

een virtuele gitaar is net als een opblaaspop voor sex: het is het allemaal net niet..

Origineel geplaatst door Arv
een virtuele gitaar is net als een opblaaspop voor sex: het is het allemaal net niet..

ik heb geen opblaaspop dus ik weet 't niet:D

Roland XV en de Fantom lijn hebben erg mooie gitaars vind ik...
Yamaha motif lijn ook...

Verder zijn er zattttttt mooie vsti's met redelijk tot goede gitaren. Dat demootje van Mikha Ra, is toch helemaal nie tzo slecht ?

:halleluja

Back