ik heb een tijd Guitar Rig 2, maar was er niet van onder de indruk. Vond de presets veelal niet bruikbaar en er was een flinke ruis hoorbaar bij verschillende klanken.
Heb versie 3 geprobeer en die klinkt zo op eerste gehoor stukken beter.
Ik ben ook al ff op zoek naar een manier om mbv synths/samplers een hele vette, brute gitaarpartij neer te zetten (stijl: Rammstein, Rob Zombie). Ik heb net de demo MP3 van reFX's Slayer2 gehoord, en die vond ik best goed! Heeft iemand ervaring met deze plug??
Ik ben zelf naast enthousiast knopjesdraaier tevens gitarist en heb nog nooit een goede gitaarimmitatie vanuit een synth gehoord, totdat...
Sander02 een gitaar toverde uit een Korg Prophecy..ik was werkelijk verbaasd en zei dan ook tegen hem dat dit echt de eerste goede gitaar simulatie/immitatie/emulatiewas die ik ooit gehoord heb!!!
Slag- of leadgitaar maakt ook wel veel uit, lijkt me. Aangezien de Prophecy en Evolver monofoon zijn, zijn die enkel geschikt voor leadgitaarachtige geluiden.
Op het moment dat je je toon juist hebt, is het toch goed kijken hoe een gitarist speelt, of nog beter probeer het zelf eens en dan bedoel ik niet dat je het dan moet leren, maar ga naar een muziekzaak en pak een gitaar en analyseer hoe zo n instrument in elkaar zit, leen even een plectrum en kijk hoe de diverse fases in geluidsopbouw en afbouw in elkaar overlopen.
Slag- of leadgitaar maakt ook wel veel uit, lijkt me. Aangezien de Prophecy en Evolver monofoon zijn, zijn die enkel geschikt voor leadgitaarachtige geluiden.
Wat ik Sander02 er mee hoorde doen was met name soleerwerk(monofoon dus).Het geluid benaderde als ik het me goed herinner een accoestische gitaar.Met arpreggios kan je natuurlijk tokkels bewerkstelligen. Maar nogmaals: nog nooit zo'n goede immitatie gehoord! Meestal lijkt het nergens op...het synthesizeren van een gitaar zal op een of andere manier wel lastig zijn
Het is ook moeilijk. Het geluid van een gitaar heeft net zoiets als van een piano: snaren die samen meetrillen, die interferenties veroorzaken, aanslag bepaalt klankkleur/frequentiespectrum verloop in de tijd.
Om niet te spreken van de bijgeluiden zoals fret geluiden, aanslag van plectrum, type snaren, type pickup-elementen/electronica, en speelstijl. De ene gitarist speelt met meer legato dan de ander, andere strum techniek etc. Ik kan wel een boek schrijven daarover, . Zal ik maar niet doen.
Wat dat betreft vind ik synths maar beperkte kille mechanische monsters.
Ik ben ook van oorsprong bassist,
Ik gebruik geen computer voor mijn muziek, laat staan softsynths. Gitaargeluiden haalde ik van sample cd's van Hans Zimmer en Steve Stevens.
De beste sampler voor gitaargeluiden vind ik nog steeds de Ensoniq ASR-10. Die heeft een warm geluid met veel laag en goede gitaareffecten. De Nylon guitar die werd meegeleverd, heeft mooie samples die weinig geheugen verbruiken. Meer geheugen betelent niet altijd een mooier geluid!
De VL serie van Yamaha en de Korg Wavestation hebben mooie, expressieve elektrischegitaargeluiden.
Ik speel nu bijna twee jaar akoestische gitaar, sinds kort heb ik een elektroakoestische western gitaar van mijn broer geleend en de echte gitaren geven toch de beste resultaten. Als Madonna en Robbie Williams gitaar kunnen spelen, moet ik dat ook kunnen leren, dacht ik.
De bassen haal ik wel uit analoge synths of uit samplers. Met alle respect voor bassisten; is een kwestie van smaak en van gemak. Klinkt misschien tegenstrijdig, maar ik vind een basgitaar meestal makkelijker te vervangen dan een gewone gitaar (Als ik Geddy Lee tot mijn beschikking had, zou ik er anders over denken). En een strakke sequens met een Minimoog kan een bassist niet spelen.
Ik speel zelf al een jaartje of 17 gitaar e.d., maar alles wat via een samplebased systeem dicht in de buurt zal komen van de gitaar zal volgens mij te vaak hetzelfde klinken omdat, als het zo variable zou zijn dat je er een eigen sfeer aan kan geven die uniek klinkt, het dan misschien nog makkelijker en sneller zou zijn om een gitarist te regelen of zelfs zelf gaan spelen.
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.