vintage zend/recieve/radio equipment-app.knoppen bruikbaar ?

Ah dat was de trio :)

Ik had hier een frequentiegenerator, maar die was voor muziek niet geschikt. Hij zond een 1 kHz ofzo PIIIIP uit op een instelbare FM frequentie, zodat je een ontvanger kon afstellen moest de generator geijkt zijn.

Maar de enige regelbare oscillatie zat dus is het FM gebied, ver ver boven al het hoorbare. Verkocht en met de opbrengst bijgelgd voor de aankoop van de synth :).

field indicator

field indicator

weet iemand wat een field indictor is?
oud toestel met koptelefoon uit, frequentieknop en antenne, ik denk dat het iets is om metaal op te sporen misschien.
wat voor klanken zouden eruit komen? (ik heb het toestelletje niet)

Ghehe .....je hebt verschillende field inductors.

Namelijk ten eerste de magnetische veld meters.
Met deze kun je dus een magnetisch veld detecteren van trafo's, magneten en zelfs stroomvoerende leidingen in muren of in de grond.

Volgende versie detecteerd zwerfspanningen zoals bij hoogspanning en zelfs bliksem.

Het is dus geen metaal detector.
Maar het geluid dat er denk ik uit komt kun je wel vergelijken als een metaal detector.
Dus een beetje musicaal gebruiken is denk ik niet echt mogelijk [uitzonderingen daargelaten :)]

ahaa
is het dan gekraak, getik of eerder gebliep?

wat zou dit geven als je bvb met een magneet of elektrisch apparaat ver en dicht langs de antenne gaat?

ik heb een losse gitaar pick-up die soms wel goed klinkt als je er mee langs elektrische toestellen gaat.

Dus je wilt zo'n ding ook nog musicaal gebruiken ? :dubbel:

Tja, welk geluid de field inductor maakt kun je met goed fatsoen niet vertellen.
Er zijn veel types door de jaren heen gemaakt.
Van buizen kasten tot versies met een gewone moderne simpele oscillator of zelfs piezo speaker .
De hele oude buizen inductor heb ik al eens mee gewerkt [van voor 1940].
Dat gaf wel een grappig geluid zo ik nog weet.
Meer dus de theremin..........

Dus zoem/fluit/tik/kraak ....alles kun je dus verwachten.
Als je er mee wil expirimenteren en bijna niks kost zal ik je aanraden dit ding aanschaffen.
Als het niets is, kun je hem altijd nog in de kliko gooien.

Back