Sampler triggeren via mengpaneel?

Daredevil

Stamgast
Is het mogelijk om 1 van die route/sub knopjes op een strip, om te bouwen zodat het een sampler triggert?
Heb ik Doug E Fresh welles zien doen.

Ik zie op tv ook welles bij radiostations, dat ze die mengapnelen ombouwen zodat het een cd-speler start
bij het openen van een schuif enzo. Is dat moeilijk om een mengpaneel zo omte bouwen??

Je hebt het over "Faderstarts" of "Knopstarts". Het is volgens mij niet mogelijk, danwel erg ingewikkeld om dit zelf te maken. Dit zijn speciale faders met een contact dat aangesloten wordt op de "trigger" ingang van het desbetreffende apparaat (CD, MD of draaitafel).

Het is denk ik wel mogelijk om een tafel mét fader/knop start zo aan te sluiten dat je een sample kunt triggeren. Moet je alleen een trigger to midi converter hebben. Deze zet het contact signaal dat door de fader wordt gemaakt (of verbroken) omzet naar een midi signaal. Dit stuur je dan naar je sampler.

By the way. Radio en TV stations bouwen de mixers niet om hoor. Het zit standaard in zo'n beetje elke broadcastmixer.

Lekker zelf gaan hakken en breken is ook best leuk, maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent. Afhankelijk van de gebruikte componenten hoeft het niet al te moeilijk te zijn om zo'n modoficatie te maken.

Als je kijkt naar digitale mengpanelen zoals de Yamaha 02R, etc. die hebben faderstart functionaliteit standaard ingebouwd en stuurt deze uit via midi-note informatie.

Je kunt ook een Dateq GPM8.3 nemen, deze multi inzetbare mixer heeft standaard fader start ingebouwd, maar dan moet je nog wel zorgen voor conversie naar een midi signaal.

Ik kom zelf uit die hobby tijd. :kroon:

Dit deden wij met een microswitch onder de fader.
De fader slider naar beneden drukt de microswitch in, fader omhoog laat de switch los en de draaitafel start.
Al dan niet met een relais er tussen.
Maar idd, tegenwoordig zit dat standaard ingebouwd.

Je hebt ook mixers met ingebouwde sampler zoals pioneer DJM 600/500/800 Samples kun je dan starten met de crossfader, helaas kan er maar 1 sample tegelijk inzitten, Tascam heeft de X-17 met sampler en die heeft wel memorycard en meerdere plekken geloof ik

Back