de eerste de beste?

dennisb

Ouwe rot
ik vraag mij onderhand af of er uberhaupt synths of drumdozen zijn waarvan de latere versies wel beter worden geacht dan de eerste. Oh ironie oh ironie de fabrikant denkt dat hij zijn product verbetert maar de klanten denken daar (uiteindelijk) anders over.

een rijtje van spul uit de eerste oplevering welke al dan niet terecht de meest gewilde zijn qua klank, betrouwbaarheid later we buiten beschouwing

- mks80
- prophet 5
- minimoog
- dmx (tov dx)
- linndrum
- juno
- ms20
- norlead
- jupiter

vul maar aan graag want ik ben ook wel benieuwd naar andere gevallen, het is vervelend als je hier pas achter komt als je de "verkeerde" versie hebt gekocht

Laatst gewijzigd:
ik vind persoonlijk de mks80 roland versie tegen over de cem versie weinig verschillen in klank, voordeel van de roland versie is dat hij lekkerder in de mix ligt en de cem versie net ff iets dikker klinkt maar je moet wel goed luisteren hoor

Om nog maar te zwijgen over de timing van de MC-505 tov de MC-909.

"De oude zijn beter" vind ik altijd een beetje rare redenatie.
Tuurlijk zijn er verschillen en/of klinken ze vaak anders, maar 't hangt ook vaak af van de persoon achter de gear.

Iemand met een nieuwe synth kan best mooiere muziek maken dan iemand met een pakhuis vol collector items.
Is ook vaak smaak.

Enfin, dit zal waarschijnlijk wel weer een pittig topic worden :D

Origineel geplaatst door matrixxx
ik vind persoonlijk de mks80 roland versie tegen over de cem versie weinig verschillen in klank, voordeel van de roland versie is dat hij lekkerder in de mix ligt en de cem versie net ff iets dikker klinkt maar je moet wel goed luisteren hoor

Ik heb ze allebei gehad maar niet tegelijkertijd en de 5 die ik nu heb lijkt inderdaad makkelijker tot resultaat te leiden maar echt veel verschil merk ik niet zeer duidelijk. Wel heb ik laatst een wavje teruggeluisterd van de 4 en dat geluid kan ik op de 5 niet reproduceren maar dat is uberhaupt moeilijk natuurlijk om exact hetzelfde te krijgen als je de patchdata niet meer hebt. De 4 heeft een soort blubbertje in het laag wat ik erg fijn vind en bij de 5 minder nadrukkelijk aanwezig lijkt.

Origineel geplaatst door Zoidsity

Enfin, dit zal waarschijnlijk wel weer een pittig topic worden :D

dat was niet perse de bedoeling hoor maar het mag wel :D het doel van de draad is al het versie gezeik naar boven te krijgen met alle meningen die daarbij horen.

ik denk zelf ook dat het voor nieuwere (lees digitale) apparatuur minder of juist niet geldt. De 909 hoort iig ook niet thuis in het rijtje denk ik.

ik heb nog nordlead en juno alhoewel juno niet echt een andere versie is maar meer een ander model. maaruh mister smackos verklaar u eens nader met die ms20 of zit je gewoon te lolbroeken

Origineel geplaatst door dennisb
ik heb nog nordlead en juno alhoewel juno niet echt een andere versie is maar meer een ander model. maaruh mister smackos verklaar u eens nader met die ms20 of zit je gewoon te lolbroeken

juno 106 zijn ook 2 modellen van alleen zie je het niet, het verschil kan je zien aan de schakelaar op het benderboard de een metaal de ander van plastik. verschil intern is dat de eerste versie juno106 vaak de slechtste stemmen hadden en snel stuk gaan, jammer genoeg anno 2007 gaan ze bij de 2de versie ook stuk blé blé

Origineel geplaatst door smackos
Iemand zij mij laatst dat de eerste series MS20's anders klinken.

had diegene daar ook nog een waarde oordeel over ? ik heb ff gezocht en het volgnde citaat gevonden

The first version of MS-20 were designed under low-cost strategy in 1978. And it don't use OTA at the VCF and they use transistor as dynamic resistance. It was in the custom chip called KORG35. I heard that it is trouble for repair men of good old musical instruments.

de MS20 lijkt dus inderdaad echt verbeterd te zijn

Klopt. Het filter van de eerste serie klinkt romiger, meer als de MS10. De latere MS20's hebben een wat scheller en dunner filter. Het is maar wat je mooier vindt.

Origineel geplaatst door vinnieq
Klopt. Het filter van de eerste serie klinkt romiger, meer als de MS10. De latere MS20's hebben een wat scheller en dunner filter. Het is maar wat je mooier vindt.

de term romiger klinkt iig al een stuk beter als schel en dun, dus toch de ms 20 in de lijst

Ah, u houdt van vet , ik hoor het al. Misschien had ik mollig vs slank moeten zeggen ? Die latere MS20's hebben meer de bekende rockende MS20 sound,de eerdere neigen meer naar Roland als u begrijpt wat ik bedoel. Het is maar wat je mooier vindt.

Ah, u houdt van vet , ik hoor het al. Misschien had ik mollig vs slank moeten zeggen ? Die latere MS20's hebben meer de bekende rockende MS20 sound,de eerdere neigen meer naar Roland als u begrijpt wat ik bedoel. Het is maar wat je mooier vindt.

ik heb liever crosantjes dan brood ja, maar goed dat je het nog even toelicht, ik zal de lijst splitsen in discutabel en ontegenzeggelijk.

Later, eerder, !?!?
Serienummers mot ik hebbe

overigens ook: Crumar Bitone
de eerste serie zou beter zijn in verband met SSM filters
eh.... tot nummertje 300

Origineel geplaatst door chilistein
Later, eerder, !?!?
Serienummers mot ik hebbe

overigens ook: Crumar Bitone
de eerste serie zou beter zijn in verband met SSM filters
eh.... tot nummertje 300

serienummers ga ik er bijzetten, goed plan, helaas kan ik maar 1 maal per 1440 minuten wijzigen , morgen weer een dag

ook na 4320 minuten krijg ik nog de melding dat ik pas na 1440 minuten kan wijzigen dus dit gaat niet werken, jammer ik had graag in het eerste bericht een mooi referentielijstje willen opbouwen, rare regel ook alsof updaten meer kost dan inserten, zal wel politiek zijn dan en daar doe je niks an

Back