Publisher??

Ronaldo VLD360

Nieuwkomer
Lieve menigte,

Naar aanleiding van een ingestuurde demo, werd mij gevraagd wie mijn publisher is.
Aangezien ik maar een simpele debiel ben weet ik dus niet wat een publisher is en doet.
Kan iemand uit knoppen-draai-land mij dit uitleggen?

Mijn dank zal groots zijn.

Ronald.:halleluja

Een publisher lijkt mij iemand die je ontlast van taken zoals het "aan-de-man" brengen van je muziek. Daar heb jij geen tijd voor want jij maakt muziek; je kan niet alles zelf, tenminste, als je het groots aan wil pakken. :)

Meestal zijn het mensen die veel contacten hebben. Hij zit dus tussen jou, en de platenmaatschappij in als ik goed heb begrepen.
Het woord zegt het al een beetje.

(corrigeer me als ik het fout heb!)

Idd, en weet vaak je muziek makkelijker te plaatsen omdat hij weet
welke labels wat uitbrengen.
Daarnaast heeft een beetje publisher ook een beetje 'ingebouwde
voorrang' zeg maar, waardoor hij wat meer gedaan kan krijgen.

Kan dus zeer intressant zijn. Zorg wel dat je duidelijke afspraken maakt
over geld/percentages etc.

Hoi Ronaldo..

Als een maatschappij wil weten wie je publisher is zijn er 2 dingen aan de hand.

1: Waarschijnlijk is het goed genoeg om al dan niet na wat remixwerk je track te releasen.
2: Als je nog geen publisher hebt wil de maatschappij je publishing afsnoepen, op die manier
verdienen ze nog wat extra geld aan je.(je tekent dan in het publishingfonds van de maatschappij)

Je hoeft in het begin nog niet te tekenen bij een publisher maar je kan je beter wel aanmelden bij Buma/Stemra.
Als je je track daar dan aanmeld, kun je deze vastleggen als "copyright control"(jij beslist dan over de rechten),
dan kan de maatschappij nooit met jouw centen gaan schuiven.

Als je later een aantal verschillende tracks hebt gemaakt en die allemaal gedeclareerd hebt als "copyright control",
heb je een leuke portefeuille met nummers waar een publisher naderhand een leuk voorschot tegenover kan zetten als jij bij hem tekent.

Denk heel goed na voor je wat dan ook tekent, kijk eens op de site van de buma/stemra en vraag hier ook
gerust verder, als je meer info zoekt geef je maar een gil.

Veel suk6!
:okdan:

Back