Sequencen.. MV, MPC of Software matig?

odin-o

Ingeburgerd
stel je hebt een aantal synths, paar cd's vol drumkit wav's en 1000 euro te besteden

de keuzes:

Roland MV (met lcd en muis)

Akai MPC (kleine display maar veel hiphop producers zijn onafgescheidelijk van dit apparaat

Software Sequencen (Cubase/protools)

waar zouden jullie voor kiezen? Roland MV staat bekend om een meer synthetische sound, de MPC weer om z'n manier van sampelen.. software is denk ik de goedkoopste oplossing maar zonder goede firewire soundengine verpest je eigelijk ook de sounds die je uit je synth haalt..

Denk dat een betaalbare Firewire interface niet moet onderdoen voor bovengemelde Roland of MPC bakken.
Ik zou voor software gaan, en wel voor Ableton Live, evt in combinatie met een MOTU Ultralite. Is net iets meer dan 1000 euro.

Omdat dat het leukst en intuitiefst werkt voor mij, maar dat is heel persoonlijk.
Denk dat het er een beetje vanaf hangt welke stijl je maakt, zou zelf niet graag volledige tracks maken met een MPC.

Aan alles zitten voor en nadelen. Ik hou van hardware, een ander software enz. enz. Ga op je gevoel af en koop wat tweedehands. Werkt het niet dan zet je het een week later weer te koop.

Dit klink misschien niet behulpzaam, maar dit is gewoon de beste tip ;-)

Origineel geplaatst door SpaceAgentSpiff
Tsja, je zegt zelf in de titel van de thread al dat je software matig vindt :D

Nee nee je begrijpt het verkeerd. Hij stelt een vraag:

Is de Mv matig?
Is de MPC matig?
of is software matig?

:D

Re: Sequencen.. MV, MPC of Software matig?

Origineel geplaatst door odin-o
Roland MV staat bekend om een meer synthetische sound
Sample als .wav overzetten, afspelen.

Waar precies zit 't 'm het verschil in?

Laatst gewijzigd:
Het sequencen van audioapparaten gaat zowiso matig, je kunt beter audio sequencen :duivels:

Om je een MPC teleurstelling te helpen voorkomen hierbij mijn 2 centen en een welgemeend advies. Laat ik vooraf zeggen dat ik de MPC 's werelds vind en dat ik er stellig ervan overtuigd ben dat de enige reden dat Amerikaanse hiphop in de jaren 90 zijn hoofd boven water hield de MPC is. Punt.

Maar of de de MPC/MV iets voor jou is, dat is sterk afhankelijk van hoe wat je werkwijze zal zijn bij het musiceren en hoe ver je met je sound bent. Als je een MPC koopt met de hoop dat het je sound totaal zal veranderen en heel veel toe zal voegen, dan loop je waarschijnlijk tegen een teleurstelling aan en kan ik voorspellen dat je 'm binnen een paar maanden zult verkopen. Het eerste wat opvalt is de opvallende stilte als er geen samples zijn geladen *D. Daarnaast is de Akai sample engine eigenlijk altijd al vooral gedesigned om transparant te zijn met zeer weinig kleuring van de sound die d'rin gaat. Als je zelf al een arsenaal aan goedklinkende samples hebt opgebouwd, drumhits, drumloops, basloopjes, Fender Rhodes lijntjes, stratocaster funkriffjes en voor de achtergrond een paar synths dan zal de MPC een verademing zijn aangezien het een flow in je opnameproces zal brengen en zeer veel functies die vooral op muzikaliteit zijn toegespitst. Je moet wel een paar keer ff fronsen voor de ak.sys bugs, maar ok. Ik zou op termijn ook geld opzij zetten voor een goede reverb (als je galm in je producties gebruikt) en een goede FX processor. De effecten in de MPC, als ze er al inzitten, zuigen best wel. Ik vind zelf de MPC lekkerder werken dan de MV maar dat kan ook zijn omdat ik diverse MPC's als mijn handpalm ken en ik eigenlijk nooit een paar weken in de MV heb kunnen investeren. De MV is wel completere workstation met meer features waar je, in theorie althans, een master uit de CD-R kunt laten snorren. Maar mijn favoriet is en blijft de SP-1200.

Als je een FX-processor, mengtafel, multitracker en sequencer wil voor een beperkt(er) budget wil hebben dan is Cubase/Logic en in mindere mate Protools (je koop daar een gemiddelde A/D converter voor een topprijs d'rbij) zeker wat voor je. Daar zijn de mogelijkheden tot sampling, arrangementen en sound shaping al dan niet met externe plug ins bijna grenzeloos. Alleen moet je bij jezelf te rade gaan of je het geduld hebt om 6 maanden te rotzooien en met veel trial en error de DAW leert kennen voordat je het een beetje goed kunt laten klinken. En software is 2e hands stukken lastiger te verkopen als je je over de aankoop bedenkt.

Back