Geluid VST's overstuurd, rest niet

Synthy

Stamgast
Ik heb sinds een aantal dagen een probleem wat ik als (Cubase) leek maar niet opgelost krijg.

Als ik in Cubase SX3 een willekeurig vst instrument open en bespeel, klinkt het geluid flink overstuurd. Het is net alsof ergens de volumeknop maximaal staat, alleen ik kan niet vinden waar. Op de vst's staat hij in ieder geval normaal.
Ook in het mixerpaneel staat niets maximaal. Als ik mijn hardware synt of workstation beluister klinkt deze wel normaal.
Naar mijn mening moet het iets simpels zijn, zo simpel dat ik het niet zie :stupid

Voor de volledigheid; ik werk ook met mlan (01x en Motif es). Op zowel monitor als hoofdtelefoon is het geluid overstuurd en krakerig.

Wie heeft voor mij de gouden tip?

Als je nog een andere (onboard) geluidskaart hebt kun je checken of het aan je geluidskaart ligt?

Goede tip (en eigenlijk ook logisch). In mijn computer zit nog een onboard realtek kaart, ga het daar mee even proberen.
Hoop niet dat dat het is want dan is dus mijn 01x beetje kapoet..

Daar zou ik niet bang voor zijn.
Maar je mLan setup weer opnieuw configureren zou eerder voor de hand liggen.
Of de latency wat opschroeven.

Mijn eerste idee was ook "alles eraf, schoon erop". Leerzaam maar tijdrovend. Eigenlijk wil ik muziek maken (hoe vreemd..). Dacht ik mijn config aardig op de rit had, misschien heb ik met mijn onkunde onbewust toch wat aangepast. Ik hoop dat je gelijk hebt (ga maar eens kijken of ik een dagje vrij hiervoor kan reserveren).

Net even gechecked met de onboard geluidskaart, vst's klinken niet overstuurd.
Vervolgens weer teruggezet op 01x. Alles afgesloten en weer opgestart, geen kraakjes meer.... huh???
Snap het niet :stupid

Het volumeniveau van de VST's is in verhouding harder als de hardware synth's. Kan natuurlijk her en der wel wat aanpassen (volume op hardware maximaal, vst's minimaal) maar dat lijkt mij niet echt de bedoeling en correct.
VST's klinken met volume op 10 in Cubase al hard, de hardware staat dan b.v. rond de 80.
Er klopt volgens mij iets anders niet...

Back