van 2 midi out naar 1 midi in

jikbeh

Stamgast
hoi

ik wil via mijn pc mijn workstation via midi editten dmv een editor maar ik zou hem ook graag willen besturen via mijn mpc. de vraag is of dat mogeijk is. dus via de pc midi out naar workstation maar ook via mpc out naar workstation. (dus 2 out 1 in). ik heb hier al wat rond gekeken en kwam uit op een midi merger. voordat ik deze aankoop wil doen wil ik toch eerst nog even weten of dit uberhaupt wel kan.

alvast bedankt

Zeker dat het kan! Meerdere merken hebben die dingen. En nog veel meer handy boxjes

dus je hebt dus een merge boxje nodig bv. van midiman of iets dergelijks.
dan heb ik toch nog een andere vraag. krijg je niet conflict situaties als je tegelijkertijd met je editor en mpc wil werken.

ik gebruik een midiman merge 2X2 om wat synths zowel met de PC als met een schaltwerk (wel gesynced) aan te sturen, nooit problemen gehad, geeft zelfs hele leuke resultaten als je een riedel sequenced met de PC en er dan verschillende schaltwerk tracks overheen gooit, geeft wat swing en leuke afkap-hiks enzo...

dan is dat wat ik moet hebben. ik denk opzich niet dat ik de editor en het conrtoller keyboard tegelijk gebruik. maar je weet maar nooit :).........alvast bedankt voor de reacties. laatste ding,
ik heb nu een midi solutions 2x1 op het oog. weet iemand of dit degelijk is. of kan iktoch beter op zoek gaan naar een midiman

Enige problemen die je zou kunnen krijgen is als één van beide apparaten sysex gaat verzenden. Sysex berichten hebben een onbepaalde lengte voor een onbepaalde duur.

Tijdens een sysex bericht kan er geen ander bericht worden verzonden zoals bijv. NoteOn/NoteOff. Dit betekend dat de één van de ingangen compleet wordt geblokkeerd als de andere ingang een sysex bericht ontvangt, zolang dit bericht actief is.

De lengte van het sysex bericht bepaald de tijdsduur van de blokkade van de andere poort. Bij korte sysex berichten kan het zich beperken tot kortstondige en nauwelijks merkbare momenten, maar bij een wat langere bulkdump zal er niet wordt 'gemerged' tijdens die periode. Dit betekend dat er dan data wordt verloren die binnenkomt op de geblokkeerde poort.

Overigens is het maar net hoe de fabrikant van de midi merger deze functionaliteit. Je kan je voorstellen dat je nog vreemdere situaties krijgt als beide in poorten een sysex bericht ontvangen. Dan wordt één van deze berichten weggegooid of hopelijk gebufferd. Ik heb ook wel midi mergers gezien waar op maar één van de twee ingangen sysex ondersteund.

Verder worden exclusieve berichten zoals midi tick, voor tempo synchronisatie ook op een bepaalde manier behandeld bij het mergen, anders gaat het niet helemaal goed als dit bericht van twee ingangen klakkeloos worden gemengt.

Bij normaal gebruik zul je niet zoveel last hebben van deze bovenstaande dingen. Maar het is goed om dit even in het achterhoofd te houden ;) Vooral als je van te voren al weet dat je sysex gaat gebruiken (bijv. bij oudere MIDI controllers en synthesizers) kan dit een rol spelen bij het uitkiezen van een bepaald type midi merger.

heel erg bedankt voor deze info. dan zal ik toch goed moeten uitkijken welk apparaat ik aanschaf.(sowieso moet je dat doen)..... als het goed is kan de midi solutions via beide poorten zowel sysex als midi timecode versturen. citaat:All MIDI messages appearing at the two inputs are merged to the output (including System Exclusive and MIDI Time Code messages). als het goed is zou hij het moeten doen...... het is een gok maar ik denk dat ik het toch ga proberen. :)
eerst nog is goed de manual doorlezen........ in ieder geval nogmaals bedankt!!!

Back