mytek lynx word clock en bijpassende monitoren

dennisb

Ouwe rot
Ik wil dus nu opeens graag met een mytek AD werken en ook een s1100 als AD gebruiken. De s1100 echter heeft geen ib-104 en dus alleen maar ebu uit en de mytek kun je ook niet met usb aan je computer hangen. Het liefst heb ik een niet al te dure oplossing om van ebu gewoon wav te kunnen maken dan hoef ik geen lynx two te kopen waarvan ik de AD's niet wil.

Hoe zit het met word clock mbt dit verhaal, heb ik dat hier nodig, zoniet wanneer en waarvoor heb je dat dan wel nodig?

Ten slotte heb ik nu krk rp8, prima boxen van 5 meter afstand als je ze heel hard zet maar toch niet zo OK om op een wat normaler niveau het laag goed te kunnen afmixen, ik blijk uiteindelijk het laag altijd veels te hard in de mix te plaatsen als ik bijvoorbeeld in de auto luister of op budget hifi wordt het allemaal een zompige boel. Welke monitoren komen in aanmerking om de opnames van mytek achtige AD's goed tot hun recht te laten komen. Ik heb natuurlijk wel wat op het oog zoals de mackies en de genelecs, het kan natuurlijk altijd gekker maar ik acht de myteks semi high end, welke monitoren vallen ook in deze klasse?

Gewoon de Mytek aan je computer hangen,de Mytek zend z'n clock signaal mee als je via s/pdif naar je geluidskaart gaat als het goed is...de geluidskaart moet je waarschijnlijk ff instellen,dat die 'slave' wordt...

Hoe dat met de Akai zit weet ik niet,heeft die een clock ingang ? Zo niet,dan wordt het een lastiger zaakje...

En zo te horen ligt het mix probleem niet aan je speakers maar aan de opstelling en/of luisterruimte...die krk's zijn prima speakertjes lijkt me...

Mytek is trouwens vrij high-end hoor...;)

die ua25 heeft toslink en geen spdif, geldt daarvoor hetzelfde? De akai heeft geen klok in maar waarom heb je dat nodig dan? Ik zou dat graag begrijpen.

Inmiddels ben ik erachter dat oa harvy en prism het summum zijn en je kan niet alles in dezelfde groep indelen vandaar, ik wil er verder geen vlammen oorlog over houden hoor :biertje: ik wil alleen maar aangeven dat ik boxen zoek die daar bij passen en dat dat dus niet het beste (lees duurste) hoeft te zijn wat er is. De hele keten is zo sterk als de zwakste schakel en me geluidsopname en weergave zijn op dit moment het enige waar ik niet helemaal zeker van ben, als dat OK is kan ik weer helemaal los. Ik heb shitloads aan muziek gemaakt het afgelopen half jaar dus ik ben ook niet alleen maar met techniek bezig ofzo, ik wil alleen dat alles wat ik vanaf nu ga doen ondersteunt wordt door OK spul, geen gehannes meer.

Oude philips mfb schijnt ook zeer goed te zijn, mischien haal ik die wel, voor 100 euro klaar.

Wat is je budget?
Mackie 824 (II) zijn behoorlijk standaard trouwens.

De hele keten is zo sterk als de zwakste schakel en me geluidsopname en weergave zijn op dit moment het enige waar ik niet helemaal zeker van ben, als dat OK is kan ik weer helemaal los

Je probeert dus je onzekerheden op te lossen door dure apparatuur te kopen, ipv in jezelf te investeren. M.a.w als je die spullen hebt die je wilt hebben , en het klinkt nog steeds niet goed, dan ga je nog duurdere spullen kopen.
Neem de tijd om te leren werken met wat je hebt! Luister naar dingen die je zelf goed vind klinken , en vraag je af hoe dat kan. Echt niet iedereen die goede dingen doet gebruikt vreselijk dure converters hoor. Je kunt nog zulke goeie converters hebben (lynx,prism,merging etc) , maar als je balans niet goed is zul je er nooit wat aan hebben. En converters maken niet zompig, dat is echt een kwestie van mixen.

die ua25 heeft toslink en geen spdif

S/PDIF is het protocol, toslink is de naam van het stekkertje. Je kunt dus gewoon s/pdif over toslink doen.
Er is geen verschil tussen s/pdif over coax en s/pdif over glasvezel (toslink), anders dan het medium. Met een eenvoudige converter kun je van de een naar de ander.

Wordclock wordt gebruikt om al je digitale apparatuur met elkaar in de pas te laten lopen en is erg nuttig als je veel digitale apparaten op elkaar aansluit. Als je maar twee apparaten hebt zou ik lekker een protocol gebruiken dat zelf clock meestuurt (s/pdif of ADAT) en de ene slave van de ander laten zijn, zoals Dione zegt.

Origineel geplaatst door Tactic
Je probeert dus je onzekerheden op te lossen door dure apparatuur te kopen, ipv in jezelf te investeren. M.a.w als je die spullen hebt die je wilt hebben , en het klinkt nog steeds niet goed, dan ga je nog duurdere spullen kopen.
Neem de tijd om te leren werken met wat je hebt! Luister naar dingen die je zelf goed vind klinken , en vraag je af hoe dat kan. Echt niet iedereen die goede dingen doet gebruikt vreselijk dure converters hoor. Je kunt nog zulke goeie converters hebben (lynx,prism,merging etc) , maar als je balans niet goed is zul je er nooit wat aan hebben. En converters maken niet zompig, dat is echt een kwestie van mixen.

het gaat me niet om duurdere spullen maar om spul waarmee ik goed hoor waar ik mee bezig ben, die krk's geven me niet dat gevoel, ik ga denk ik eerst eens een mfb setje proberen, daar kwam ik pas op nadat ik deze draad gestart had, ben ik mischien voor 100 a 150 euro klaar. Verder hou ik gewoon van basis synth geluiden met zo min mogelijk effect, ik wil gewoon dat dat zo goed mogelijk wordt opgenomen, je bent het toch hopelijk met me eens dat ik nog een flink sprong kan maken vanaf de ua25. Niet om op te scheppen ofzo maar ik heb voor duizenden en duizenden euros analoge synths staan en dan ga ik dat opnemen met een kaart van 250 euro , zou jij dat ook doen of zou je er ook nog 1 ruggetje tegenaan gooien om zo natuurgetrouw te kunnen opnemen wat uit die bakken komt?

Ik zou op mijn oren afgaan , en niet op de prijs van een geluidskaart. Met een RME of een MOTU kun je echt goeie opnames maken. Die klinken gewoon goed, en zijn niet te duur. Daarboven moet je een hele hoop geld uitgeven voor wel hele kleine verschillen.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal voor natuurgetrouw opnemen!

Origineel geplaatst door etaoin
S/PDIF is het protocol, toslink is de naam van het stekkertje. Je kunt dus gewoon s/pdif over toslink doen.
Er is geen verschil tussen s/pdif over coax en s/pdif over glasvezel (toslink), anders dan het medium. Met een eenvoudige converter kun je van de een naar de ander.

Wordclock wordt gebruikt om al je digitale apparatuur met elkaar in de pas te laten lopen en is erg nuttig als je veel digitale apparaten op elkaar aansluit. Als je maar twee apparaten hebt zou ik lekker een protocol gebruiken dat zelf clock meestuurt (s/pdif of ADAT) en de ene slave van de ander laten zijn, zoals Dione zegt.

OK dus voor de mytek zit dat goed, dan hebben we nog de s1100 die ebu uitstuurt, nou wil daar geen halszaak van maken maar ik wil graag een keer het resultaat van die AD's vergelijken met andere zoals de ua25 en de mytek natuurlijk, nu heb ik begrepen dat je wel een kabel in elkaar kan knutselen maar das voornamelijk voor spdif->ebu en niet andersom, Yamaha MY8AE is nog wel betaalbaar maar dat is volgens mij alleen om andere yamaha spullen op aan te sluiten, vreemd hoor dat je geen kaart kan kopen die alleen maar dat doet.

Origineel geplaatst door dennisb
het gaat me niet om duurdere spullen maar om spul waarmee ik goed hoor waar ik mee bezig ben, die krk's geven me niet dat gevoel, ik ga denk ik eerst eens een mfb setje proberen, daar kwam ik pas op nadat ik deze draad gestart had, ben ik mischien voor 100 a 150 euro klaar. Verder hou ik gewoon van basis synth geluiden met zo min mogelijk effect, ik wil gewoon dat dat zo goed mogelijk wordt opgenomen, je bent het toch hopelijk met me eens dat ik nog een flink sprong kan maken vanaf de ua25. Niet om op te scheppen ofzo maar ik heb voor duizenden en duizenden euros analoge synths staan en dan ga ik dat opnemen met een kaart van 250 euro , zou jij dat ook doen of zou je er ook nog 1 ruggetje tegenaan gooien om zo natuurgetrouw te kunnen opnemen wat uit die bakken komt?

Misschien is het handig om eerst eens in je akoestiek te investeren. Dat gaat je veel meer opleveren dan wat dan ook.

Ik zou op mijn oren afgaan , en niet op de prijs van een geluidskaart. Met een RME of een MOTU kun je echt goeie opnames maken. Die klinken gewoon goed, en zijn niet te duur. Daarboven moet je een hele hoop geld uitgeven voor wel hele kleine verschillen.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal voor natuurgetrouw opnemen!

die mytek is 300 euro meer dan zon rme of motu en dan heb ik ook niet de toeters en bellen erbij die ik toch niet wil, alleen maar AD en dan nog net een stapje hoger, moet ik dat nou laten liggen voor die paar rot hondertjes

Nee, de duurdere kaart hoeft niet perse de betere te zijn je moet je oren vertrouwen , en niet de prijs.

Nee, de duurdere kaart hoeft niet perse de betere te zijn je moet je oren vertrouwen , en niet de prijs.

de discussie gaat een beetje een kant op die ik niet voor ogen had, voor alle duidelijkheid ik vraag me niet af of ik die mytek wil maar hoe ik de D stroom in mijn PC krijg

bedankt fuse voor het reageren op mijn vraag, ik zat zelf ook aan die mackies te denken, ik ga eerst die mfb's proberen en als me dat niet bevalt ga ik denk ik voor die mackies

Inmiddels ben ik erachter dat oa harvy en prism het summum zijn

Laat Lavry dat niet horen...:D

Maar serieus : jij gaat echt geen verschil horen tussen een Mytek of een RME of een Lavry als je alleen je AD heel goed hebt...dan zou je ook je DA van dezelfde kwaliteit moeten hebben...
Verder zijn de verschillen in kwaliteit echt heel erg klein...er staan veel luistertests op het net,het verschil tussen een RME en Lavry is van belang voor bijv. mensen die akoestische gitaren opnemen op 24/96,dan hoor je de vingeraanslag ietsje beter bij een Lavry....dat soort verschillen praat je over...
Het verschil tussen een Edirol en een RME echter zal je eerder gaan horen...als je voor 500 euri een twee kanaals RME koopt heb je zowel betere AD als DA en daar ga je veel meer aan hebben dan een Mytek,tenzij je ook een DA er bij koopt,maar dan zit je dus op zo'n 1800 euri !!!

Ik heb luistertests gehoord van dance muziek via Lynx,Mytek,Apogee,Lavry,Prism,RME en Motu en die verschillen waren zo verdomde klein,dat rechtvaardigt echt die duizenden euros prijsverschil niet...vandaar dat ik ook een RME heb gekocht terwijl ik van plan was (en het budget had) om Lynx te kopen...maar voor die 2000 euro extra had ik nu een op maat gemaakte muziek pc er bij...;)

Wat Tactic zegt is dus denk ik wel op z'n plaats...laat je niet gek maken door al die verhalen op het net,de meesten die met die peperdure converters werken zijn mensen die heel andere muziek maken....in de dance-muziek denk ik dat 80% van alles wat je hoort is opgenomen met RME of Motu...en klinkt dat zo slecht ?

Je speakers beter plaatsen en/of je luisterruimte eventueel akoestisch aanpassen...daar ga je van schrikken hoe veel dat helpt,zelfs met je Edirol...want dat je laag zompig gaat klinken is typisch een voorbeeld van dat je luisterruimte niet goed is,dat probleem blijf je dan ook houden met duurdere speakers of ADDA...op dit forum en op het net is veel te lezen over de plaatsing van speakers e.d....een middagje experimenteren gaat je dan een hoop opleveren...suc6

de discussie gaat een beetje een kant op die ik niet voor ogen had, voor alle duidelijkheid ik vraag me niet af of ik die mytek wil maar hoe ik de D stroom in mijn PC krijg

bedankt fuse voor het reageren op mijn vraag, ik zat zelf ook aan die mackies te denken, ik ga eerst die mfb's proberen en als me dat niet bevalt ga ik denk ik voor die mackies

Men heeft hier het beste met je voor...:D

De Mackies kan ik je aanraden,staan hier ook...andere aanraders zijn Dynaudio en PMC...

Origineel geplaatst door dione
Laat Lavry dat niet horen...:D

te laat ik kreeg net een boos briefje van m :o: typisch geval van klepel enzo, DA heb ik niet echt nodig want ik monitor toch gewoon wat uit mijn mengpaneel komt, en in de auto en huiskamer heb ik niks aan die DA maar wel aan de AD die daaraan vooraf is gegaan, waarom doen jullie zo moeilijk over die louzy 300 euro extra , laat mij dat toch lekker uitgeven verdikkeme, het is zon beetje het laatste wat ik nog wil spenderen aan deze uit de hand gelopen bezigheid en dan heb ik daar een fijn gevoel over en dat is toch ook wat waard ? Slecht zal het in ieder geval niet zijn lijkt me.

Ik heb helaas nog geen sluitend antwoord of er een behalve de lynx two nog een betaalbare optie is mbt ebu in pc, anyone?

De akoestiek tip neem ik ter harte , daar zal ik eens flink induiken.

Origineel geplaatst door dione
Men heeft hier het beste met je voor...:D

De Mackies kan ik je aanraden,staan hier ook...andere aanraders zijn Dynaudio en PMC...

dat weet ik en waardeer ik ook maar ik heb gewoon niet zoveel aan dat soort antwoorden als ik andere gerichtte vragen stel

Ik heb zelf ook de krk rp8's en ze moeten idd. hard om het laag goed te horen. Ik denk dat dat met bijna alle 8" speakers het geval is, dus ook met de 824's van Mackie. Misschien kun je beter naar 6" speakers kijken, de 624's? De Mackies vond ik zelf te mooi klinken (wat misschien weer niet zo eerlijk is). Bij de krk's moet je echt werken voor een mooi geluid. Misschien is de V serie van KRK iets voor je, V6?

En ik denk dat Prism's en super audiofiele geluidskaarten vooral interessant zijn als je akoestische instrumenten en orkesten wilt opnemen, waarbij het echt belangrijk is dat het harmonisch helemaal goed in je digitale omgeving komt. Maar misschien is dat ook wel weer interessant bij synths enzo... ik heb ze nog nooit gehoord. :)

Zoals met bijna alles gaat het gewoon om de zwakste schakel(s) in je keten.
Onderschat iig niet goede monitoring en vooral akoustiek idd.
Dan kun je die analoogjes het fijnste horen tijdens het kietelen.
En als paar hondertjes voor je toch 'change' is dan kan zo'n akoestische knakker je vast wel een keer komen helpen die boel daar op orde te krijgen. Als dat geen goeie return on investment oplevert dan eet jij je hoed op. ;)

Origineel geplaatst door GnarlyBarf
Ik heb zelf ook de krk rp8's en ze moeten idd. hard om het laag goed te horen. Ik denk dat dat met bijna alle 8" speakers het geval is, dus ook met de 824's van Mackie. Misschien kun je beter naar 6" speakers kijken, de 624's? De Mackies vond ik zelf te mooi klinken (wat misschien weer niet zo eerlijk is). Bij de krk's moet je echt werken voor een mooi geluid. Misschien is de V serie van KRK iets voor je, V6?

En ik denk dat Prism's en super audiofiele geluidskaarten vooral interessant zijn als je akoestische instrumenten en orkesten wilt opnemen, waarbij het echt belangrijk is dat het harmonisch helemaal goed in je digitale omgeving komt. Maar misschien is dat ook wel weer interessant bij synths enzo... ik heb ze nog nooit gehoord. :)

ah zie je ik ben niet helemaal gek, en het scheelt nog in aanschaf ook, ik ben inderdaad niet op zoek naar pristine geluid maar naar eerlijke weergave , vandaar ook wil ik die mfb's eens een keer proberen

Back