Schijven voor sample libraries

Groovedealer

Ingeburgerd
Hey,

vraagje:
Ik ben met mijn eerste filmscoring project bezig in Cubase, en ben aan het schrijven voor symfonisch orkest.
Ik gebruik Kontakt als player, met de meegeleverde Vienna library. Helaas heeft mijn IDE schijf het erg moeilijk als er meer dan 8 of 10 sporen tegelijk lopen, omdat hij die samples elke keer moet laden van de schijf.
Ik heb mijn libraries op een aparte schijf staan, maar zou het beter zijn om een Sata schijf hiervoor te gebruiken? Of heeft dat weinig zin?

Op zich niet zo heel vreemd. Hoogst waarschijnlijk maakt kontakt gebruik van DFD. De technologie van Native Instruments die hetzelfde doet als bijvoorbeeld Gigastudio. Het eerste deel van de samples zal in het werkgeheugen van je computer worden ingeladen. Wanneer je een noot speelt, zal Kontakt eerst het deel uit het werkgeheugen afspelen om vervolgens de hardeschijven te gaan benaderen. De rest van de sample wordt gestreamd vanaf de hardeschijf.

Een IDE schijf is eigenlijk niet geschikt voor zulke libraries. S-ATA zal sowieso een stuk beter werken. Maar nog beter zijn een aantal S-ATA schijven in RAID 0. En dat dan liefst dedicated per library. Dus 2 schijven in Raid 0 voor Strings, 2 voor brass etc...

Je zou om te beginnen de grootte van het deel van de sample dat in het werkgeheugen wordt ingeladen aan kunnen passen. Dit kun je bij de DFD opties van kontakt instellen.

Waar je ook eens naar zou kunnen kijken is FxTeleport. Met deze tool kun je plugins op een andere computer draaien. De midi en audio verloopt via het netwerk.

Hoe dan ook... Midi orchestration vraagt een hoop geheugen capaciteit en snelle hardeschijven. Windows XP heeft net als alle andere 32 bit operation systems, een maximale hoeveelheid werkgeheugen dat kan worden ondersteund. Volgens mij is dat 4 GB. Dit is te weinig voor midi orchestration in real-time. Dus je gaat of naar een setup van meerdere pc's of je zal dingen audio moeten opnemen.

hmmmm... interessant!

Stel dat ik extra sata schijven haal, kan ik die later ook draaien op mac? Ben van plan om binnen een jaartje over te schakelen, en zou anders wel zonde zijn van het geld als het niet compatibel is.

En ik zie dat mijn moederbord maar 2 sata schijven aankan...
En wat is juist de bedoeling van de RAID opstelling? Ik ken raid alleen maar als een backup systeem :-)

bedankt voor de tips in elk geval!!

Ik weet niet zeker hoe het zit met die S-ATA schijven en een MAC.

Wat ik wel weet is dat een aantal composers de Mac gebruiken als master systeem en daar een aantal PC's aan hangen met daarop Gigastudio. Als je voor zo'n zelfde opstelling gaat, kun je daar dus altijd die S-ATA schijven in gebruiken.

Nadeel van deze oplossing is dat je in iedere PC een geluidskaart moet hebben met digitaal uit. FxTeleport daarentegen verzorgd zelf de audio overdracht.

Verder moet je de midi tussen de verschillende systemen met midi interfaces oplossen. FxTeleport doet dit ook voor je.

Je zal op iedere PC een template moeten hebben die je kunt inladen. FxTeleport zorgt ervoor dat de samples op alle PC's in je netwerk automatisch ingeladen worden wanneer je een nummer in je VST host inlaadt. Met andere woorden: Total Recall.

Daarnaast moet je er voor zorgen dat je de pc's dus ook kan bedienen met toetsenboard, muis, monitors. Wanneer je een programma als KaVooM gebruikt, kun je alles vanaf je hoofdcomputer besturen via het netwerk. Deze tool werkt echter niet over verschillende operating systems.

Enige nadeel van FxTeleport is de latency. Maar deze is op een snel netwerk lager dan de latency van je geluidskaart. Dus verwaarloosbaar.

RAID heeft een aantal opties. RAID 0 is uitermate geschikt voor grote libraries. RAID 0 verdeeld een bestand grofweg over 2 of meerdere schijven, dus parallel. Hierdoor ziet je operating system de meerdere hardeschijven als 1 enkele schijf. Maar die is dan wel rete snel. Nadeel van deze RAID oplossing is dat je al je data kwijt bent wanneer er 1 hardeschijf in het raid-volume crasht. Maar aangezien je alle libraries op DVD hebt staan, gaat er geen belangrijke data verloren. Vergeet alle andere RAID opties voor snelle toegang van libraries. Gebruik een RAID 0 volume nooit om je projecten op op te slaan.

En wat is juist de bedoeling van de RAID opstelling?

RAID-0 is striping. Dan staat de data verdeeld over meerdere harddisks en kan zodoende dus (in principe) sneller ingelezen worden

Ik ken raid alleen maar als een backup systeem :-)

Redundancy bedoel je denk ik. Met backup heeft het weinig te maken, als je iets in een gemirrorde RAID per ongeluk overschrijft is het op alle disks weg en als je RAID in de fik vliegt ben je nog steeds alles kwijt. Je moet een RAID dus ook gewoon backuppen net als elke andere disk. Een disk-crash kan minder erg zijn, maar dat is afhankelijk van de configuratie van de RAID.

De belangrijkste voordelen van RAID zijn, afhankelijk van het type:
- Redundancy: er kan een disk uit knallen zonder dat je systeem plat gaat en je data weg is (dat heb je dus niet met RAID-0)
- Verhoogde leessnelheid; data staat op meerdere disks
- Grote virtuele disks. Veel disks maken samen een veel grotere.

Laatst gewijzigd:
ok ok, tof

Ik ga voorlopig niet overschakelen op meedere pcs helaas.
Dus best 2 grote S-ATA's inbuowen op moederbord? En mijn projecten staan altijd op een aparte IDE schijf.

Opstelling:
c partitie= windows alleen + program files
andere partitie = application files + saves/templates etc
andere schijf= libraries

Ik heb ook een Big disk lacie 600gb die gestriped is en op FW 800 staat, maar gebruik ik niet voor studio doeleinden.

Verlies ik snelheid van de sata als die extern is? of ben ik nu aan het b*ll$h*tten?

bedankt voor jullie hulp!

Ja 2 S-ATA schijven in Raid 0 zal een stuk beter werken dan die enkele IDE schuif. Verwacht echter geen wonderen wanneer je een volledige compositie gaat maken. Er zitten gewoon grenzen aan je setup. Ik loop namelijk tegen hetzelfde aan en ben daarom nu aan het testen met meerdere pc's en FxTeleport. Tot nu toe niks dan lof. Zelfs op een 10 Mbps netwerkkaartje krijg ik nog 2 a 3 plugins aangestuurd. Dan wel met een latency van 1024 samples, maar das op zich goed te doen. Een 1000 Mbps netwerk zal een stuk beter werken!

Je kan je hardware tot bijna oneindigheid opwaarderen naar raid0, SCSI tot en met solid state harde schijven aan toe. En dan kan flink duur worden. Hangt er sterk vanaf hoeveel je wilt spenderen aan de hardware.

Denk dat je beter wat slimmer met je resources om zal moeten gaan en de freeze (bounce) optie van Cubase maar eens wat meer kan gebruiken. Voordeel van freeze is dat je het later alsnog toch nog aan kan passen.
Het punt is dat als je vienna gebruikt je per noot (range) een sample gebruikt maar als je het freezed (bounced) dan wordt dat tot een (tijdelijke) mix gemaakt en heb je weer meer ruimte voor je HD.

Ja Freeze is inderdaad een optie. Maar ik heb zelf geen zin om in een situatie terecht te komen, dat ik de ene partij moet freezen om een andere freeze aan te passen. Ik wil gewoon realtime kunnen werken en zal daarom zoeken naar een oplossing met meerdere systemen.

En kan ik de sata's extern gebruiken via FW800? of alleen intern?
Als het extern is kan ik eventueel meerdere schijven gebruiken om idd mijn bank te splitsen...

Ik denk het haast wel, maar durf het niet zeker te zeggen. Denk dat je daar even voor moet google, wat het betreft snelheid zal doen...

Wat me zowieso slim lijkt is om te kijken hoever je nu kan gaan met wat je hebt.
Dus hoeveel sporen je kan gebruiken zonder dat je in de problemen komt.
En dan weet je ook ongeveer je nodig hebt als je het aantal sporen wilt gebruiken wat je in je gedachten hebt.

Ja het ljkt een beetje raar, maar als ik de DFD in Kontakt omlaag haal, gaat het beter (moet dat niet omgekeerd zijn?)
en het lijkt ook alsof hij het moeilijker krijgt als het project langer open staat (alsof hij moe wordt van het werk)
Dit is niet echt wetenschappelijk :-) maar zo lijkt het op het moment wel te gaan.

Zag ook op musicstore in keulen de sata's 320gb 16mb cache voor 110€. Ik krijg daar ook wat korting, dus 2x intern is nog wel te overwegen denk ik... Ik denk niet dat ik me verbrand dan.

Jammer is wel dat ik sowieso een laptop oplossing voor mijn libraries moet zoeken. Ik ben namelijk redelijk wat onderweg met spelen, en dan kan ik in de bus doorwerken, maar ook een externe schijf is zelfs een belasting (extra stroom)

Ja het ljkt een beetje raar, maar als ik de DFD in Kontakt omlaag haal, gaat het beter (moet dat niet omgekeerd zijn?)
en het lijkt ook alsof hij het moeilijker krijgt als het project langer open staat (alsof hij moe wordt van het werk)
Dit is niet echt wetenschappelijk :-) maar zo lijkt het op het moment wel te gaan.

Klinkt alsof je niet genoeg geheugen hebt...

http://tweakers.net/pricewatch/cat/333

En wat jij wilt qua samplelibraries op een laptop is nogal onrealistisch. Al helemaal als je denkt dat je in batterij mode denkt om maar in de buurt te komen qua mogelijkheden van snelle (desktop) HD's dan is dat een utopie.

Als je project trager wordt als die langer openstaat betekend dat je software bugs bevat. (Memory leakage)

Het is allemaal leuk en aardig wat je wilt alleen vraag ik me af of je wel stil staat bij het feit dat je niet echt goed inschat wat je mogelijkheden zijn en hoeveel kosten hieraan verbonden zijn.
Als blijkt dat achteraf je geld in de sloot hebt gegooit en je nog steeds met de gebakken peren zit zou ik persoonlijk zonde vinden.

Origineel geplaatst door fuse
http://tweakers.net/pricewatch/cat/333

En wat jij wilt qua samplelibraries op een laptop is nogal onrealistisch. Al helemaal als je denkt dat je in batterij mode denkt om maar in de buurt te komen qua mogelijkheden van snelle (desktop) HD's dan is dat een utopie.

Ik wil natuurlijk niet dezelfde mogelijkheden op battery laptop, maar eventueel wel een alternatieve samplebank waar ik onderweg mee verder kan die wel de moeite is.

Het is allemaal leuk en aardig wat je wilt alleen vraag ik me af of je wel stil staat bij het feit dat je niet echt goed inschat wat je mogelijkheden zijn en hoeveel kosten hieraan verbonden zijn.
Als blijkt dat achteraf je geld in de sloot hebt gegooit en je nog steeds met de gebakken peren zit zou ik persoonlijk zonde vinden.

Je hebt gelijk, daarom wilde ik eens kijken wat de mogelijkheden zijn om mijn probleem op te lossen. Ik heb nog niets besloten. Als ik eventueel dan 2 extra sata schijven aanschaf, zou het dus ook handig zijn moest ik ze op mac kunnen draaien ook...
Ik heb trouwens een probleem met de freeze functie: als ik kontakt wil freezen, zegt hij 'not enough disk space' terwijl dat echt het probleem niet kan zijn, al slaat hij alle samples nog eens apart op?

Ps: bedankt voor de link! is idd gioedkoper :-)

Vroeg of laat zul je tegen je je limieten aan gaan lopen met de Vienna library tenzij je een array van computers hebt staan als Hans Zimmer en consorten. Als je alles realtime aan wilt kunnen blijven passen, dan is het een aardige oplossing om een pakketje als Garritan Personal Orchestra aan te schaffen. Je hebt dan wel niet dezelfde hoeveelheid articulaties/dynamiek etc. maar je kunt dan daarmee eerst in grote lijnen de compositie neerleggen en later de individuele partijen inwisselen voor Vienna samples en articulaties toevoegen e.d.

Ik neem aan dat als je de Vienna library hebt dat je redelijk serieus met filmscoring bezig bent en dat zou waarschijnlijk betekenen dat je wel door de beperkingen van Garritan heen kan luisteren.

Ik gebruik de kleine vienna versie, en bij mijn mentor kan ik eventueel later wat verbeteringen aanbrengen, omdat hij de grote versie heeft thuis. Maar dan moet ik naar wallonie crossen...
Hij heeft de nieuwe 8-core mac met massa's ram, en heeft dus geen multi-pc setup. Mobiel gebruikt hij de macbook pro, externe schijf, en als library weet ik het eerlijk gezegd niet.

Is die Garritan een beetje ok? Heb er ook eens aan gedacht om die Bigband aan te schaffen, want schrijf ook regelmatig voor bigband, en finale standaard is toch niet echt 'yihaa' :-)

Blijven zoeken :-)

die garritan is oke,
heb zelf een (oude) imac g5, loopt prima met kontakt, heeft wel meer dan 1,5gb ram, naast de dfd en de laatste versie van kontakt

Origineel geplaatst door Groovedealer
hmmmm... interessant!

Stel dat ik extra sata schijven haal, kan ik die later ook draaien op mac? Ben van plan om binnen een jaartje over te schakelen, en zou anders wel zonde zijn van het geld als het niet compatibel is.

En ik zie dat mijn moederbord maar 2 sata schijven aankan...
En wat is juist de bedoeling van de RAID opstelling? Ik ken raid alleen maar als een backup systeem :-)

bedankt voor de tips in elk geval!!

Vindt die raid op de moederborden niet de beste oplossing , kan je better een aparte kaart voor nemen van bv adaptec of Promise

rond de 100 euro heb je een raid kaart voor 2 schijven sata , schijven kunnen het best tegelijk gekocht worden van dezelfde batch en zelfde firmware. meer dan twee schijven is bij een goedkope raid kaarten niet sneller .

voordeel is dat al je onboard controllers vrij zijn ,en een nieuwe schijf heeft 16 mb dus een raid schijf heeft 32 mb cache geheugen , verdubbeling . snelste is dacht ik ultra 320 scci raid

vreemd genoeg staan er geen mac drivers bij , wel vreemd :)

Back