Schijven voor sample libraries

Origineel geplaatst door Groovedealer
Ik gebruik de kleine vienna versie, en bij mijn mentor kan ik eventueel later wat verbeteringen aanbrengen, omdat hij de grote versie heeft thuis. Maar dan moet ik naar wallonie crossen...
Hij heeft de nieuwe 8-core mac met massa's ram, en heeft dus geen multi-pc setup. Mobiel gebruikt hij de macbook pro, externe schijf, en als library weet ik het eerlijk gezegd niet.

Hello Glenn, wie is die mentor van je?

Ter info, wij gebruiken de Vienna VI Symphonic Cube plug-ins (de grote versie dus) op een externe FW800 schijf, aangesloten op een PowerMac G5/dual 2Ghz met 2GB ram. Daarnaast GigaStudio op PC. Vienna VI loopt prima in Logic op de G5, maar je loopt idd vroeg of laat tegen z'n limieten aan. Het is ondoenbaar om alles vanop 1 Mac of PC te laten lopen. Ben wel heel erg geïnteresseerd in hoeverre de 8-core MacPro deze situatie kan veranderen. Logic 7.2.3 ondersteunt voorlopig wel slechts 4 cores, dus die kan maar de helft van een 8-core benutten tot er een update komt. Ondersteunt Cubase 4 al wel 8 cores? Ook is het wachten op 64bits Leopard vooraleer een individuele applicatie beduidend meer RAM zal kunnen adresseren.

Aangezien het vrijwel onmogelijk is om zulke libraries volledig in het werkgeheugen in te laden, zul je altijd geconfronteerd worden met oplossingen die samples vanaf de harde schijf streamen. De snelheid van je processor maakt dan gewoon weg niks uit omdat de I/O naar de harde schijf de bottleneck vormt. Een snelle processor is alleen interessant voor plugins die een hoop rekenkracht vragen.

Hey David,

mijn mentor is Francois Descamps, jazz gitarist en mijn leraar op het conservatorium in Antwerpen. Hij doet veel scoring in Frankrijk & Wallonië, maar ik moet je titels schuldig blijven
:confused:

Hij gebruikt ook logic, en ik zit nog op Cubase SX2, en mijn collega gebruikt de cubase 4 op macbook pro, dus weet niet hoe dat zit met die grote multicores. Francois vertelde me wel dat het een zaligheid was om video te importeren etc, omdt hij nu niet meer hoeft te downrenderen, maar onmiddellijk kan importeren in VOB etc...

Loopt dat goed op de FW800? en is dat een bewuste keuze geweest tov SATA intern?

Hey David, mijn mentor is Francois Descamps, jazz gitarist en mijn leraar op het conservatorium in Antwerpen. Hij doet veel scoring in Frankrijk & Wallonië, maar ik moet je titels schuldig blijven

Loopt dat goed op de FW800? en is dat een bewuste keuze geweest tov SATA intern?

FW800 was idd een bewuste keuze om op een vlotte manier de VSL library op onze andere Macs te kunnen draaien.
Geeft François niet een cursus filmscoring op het conservatorium? Ik heb zelf in maart hierover een masterclass gegeven op conservatorium. Zou je me eventueel met François in contact kunnen brengen? Misschien is het interessant als we samen met hem enkele ervaringen met VSL kunnen bespreken. Het is toch wel degelijk de VI plugin versie die hij gebruikt, en niet de oudere EXS24 of giga versie?

Starting to get off topic

Starting to get off topic

Hey David, nu valt mijn frank!
Heb er spijt van dat ik daar niet van op de hoogte was.
Ik had me ook ingeschreven voor de rondleiding in de brt studios met mijn kameraad, en we waren op het laatste moment belet... Zou tof zijn moesten we toch nog eens in de mogelijkheid zijn om dat goed te maken!

Francois geeft idd die cursus, en bij hem volg ik les. Ik denk dat het idd de nieuwe versie is die hij gebruikt, maar ik ken zijn setup niet zo goed:o:

Heb normaal morgen les van hem, maar kreeg net bericht dat hij er niet is tot de 24e mei. Maar we kunnen zeker afspreken, vindt hij ook zeker tof!

Euhm, en welk merk is ok voor de sata's? Maxtor, samsung, western digital?

Euhm, en welk merk is ok voor de sata's? Maxtor, samsung, western digital?

allemaal goed , klein verschil in prijs per gb ,sommige zijn iets sneller en de garantie is bij de ene langer als bij de ander .
in de compturtotaal van febraurie kwam de seagate baracuda 320 gb , er als beste koop uit ?
±100euro kost die

even de wd rapor daargelate , is snel maar prijzig per gb , toch een goede koop omdat die zo snel is:)

ok.
Had ooit een maxtor onetouch 2 en had daar heel wat problemen mee (crash, en daardoor data die op partities uitliep bij resizen partities) en heb nu een 600gb Lacie extern, en die loopt zalig.
Kan ook gewoon pech zijn, maar is toch een heel pijnlijke zaak als dat gebeurt :-)

Had de raptor ook gezien, maar zit nog een beetje met de vraag of de schijven later implementeerbaar zijn in de macpro, omdat ik binnen een jaar wil overschakelen... op de site vertellen ze dat ze een clicksysteem hebben, zonder draden, dus weet niet of je ze toch kan aansluiten...

ben net naar de pc beurs in antwerpen geweest.
Heb 2 sata's van 250 gb elk met 16mb cache gehaald, en in raid 0 gezet op moederbord.
Sample libraries gekopieerd, en heb alles omgezet.

Resultaat: ongelooflijk :-)
geen drop outs, mijn disk performance in cubase komt niet boven 2% uit, waar hij tot gisteren clipte en drop-outs veroorzaakte!

Voor David: heb nagevraagd, en als je de sata ii in een fw800 behuizing steekt, heb je idd geen snelheidsverlies, fw800 kan dit probleemloos aan.
Dus ook voor mij, als ik naar mac zou overstappen, gewoon een externe behuizing halen ala bigger disk extreme van lacie, gestripte hds insteken, en volledige bandbreedte ter beschikking :-)

Bedankt voor jullie info allemaal!

Mooi man! :okdan:

Laat eens maar wat horen dan als je een nummertje af hebt. :)

Back