Hoe muziek goedkoop registreren (auteursrecht)

Unic

El Musica
Hallo!

Binnenkort ga ik een cd laten persen is nu de bedoeling. Ik krijg namelijk enige media aandacht bij de start van de cd.
Een en ander, mits het door gaat, laat ik nog even weten natuurlijk ;)

Maar voordat het zover is, en met het in het oog houden van enig succes.:D Tja, misschien wordt het een flop, niks mis mee natuurlijk. ;) Maar bij wel een succes wil ik er op voorbereidt zijn.

Ik heb al het een en ander zitten zoeken op deze site en ook anderen.
Het eenvoudig bewijsen/registreren van eigenaarschap van muziek kan ik via de belastinddienst regelen. Advies van Buma Stemra bijv.

Maar hoe doe ik dit? Ik moet volgens de belastingdienst een onderhandseacte laten opstellen, bij een notaris bijv, en deze opsturen naar de belastingdienst. Nou, dat gaat me denk ik veels te veel kosten...

Is er geen ander goedkopere manier.

Help? :D

greetz Arnaud

Ik had denk ik niet goed gekeken. De envelop truuk spreekt mij ook wel aan.

Dan wel een andere vraag:

Inschrijven bij kamer van koophandel en btw gaan afdragen of gewoon alles via eigen banknummer doen en dus alles "grijs"doen ?

ervaringen??:)

Origineel geplaatst door Camiel Toe
Heb je hier al eens naar gekeken?

HE!:eureka: :eureka: :eureka:

dank!

@Niel:

Dit is alleen interesant als andere media mijn muziek veel gaat gebruiken, bijvoorbeeld op een cd of radio. En daar ben ik nog niet zo bang voor. Is het de muziek niet voor.
Anders kost het mij geld om mijn muziek te verkopen. NOT!

Zoals aangeraden door Buma themself ;)

Heel toevallig heb ik in een ver grijs verleden op de afdeling Registratie en Successie gewerkt.
Heb hierdoor heel toevallig de notariele akte met verzegelde DAT-tape van de jongens van POING in mn handen gehad :D

Afd. Registratie houdt zich bezig met het registreren van notariale en onderhandse aktes. Het voordeel van een notariele akte is dat het een officieel document is maar de kosten zijn er ook naar.

Het voordeel van een onderhandse akte is dat deze door een ieder opgestelt kan worden en dus niets kost ivm notariskosten.

Wat kan je het beste doen:
Een onderhandse verklaring opstellen met bijv. specificaties van gebruikte gear per track,je melodielijntjes in muzieknoten uitdraaien, deze als bijlage aan de onderhandse akte hangen en in een verzegelde enveloppe je cd inpakken.

Hou wel rekening ermee dat je met een geregistreerde akte uitsluitend juridisch kan aantonen dat jouw muziek op de registratiedatum bestond. Verdere juridische aspecten zijn er aan een geregistreerde akte niet te verlenen.

Mocht je de wettelijke tekst inhoudelijk willen lezen zoek op www.belastingdienst.nl zoekterm: regitratiewet 1956 (tenzij ie tussentijds is gewijzigd)

Al met al wel een aanrader en voor de kosten hoef je geen honger te lijden!

Succes ermee! :okdan:

Super info!

Ik kan dus ZELF een akte opstellen (onderhands) met een duidelijke beschrijving etc. De belastingdienst vertelde mij dat ik geen cd hoefde/moest opsturen. Nou lijkt mij dit wel dus wel handig toch??? verzegelt uiteraard of ingesealed.
quote:
...met verzegelde DAT-tape van de jongens van POING...

Heb je hier nog een tip over misschien? wel of niet doen?

greetz Arnaud

ps: al deze mooite voor een flop waarbij ik wel 10 cd's verkoop!! en een illusie armer ben. LOL :D

Origineel geplaatst door sms303
Heel toevallig heb ik in een ver grijs verleden op de afdeling Registratie en Successie gewerkt.
Heb hierdoor heel toevallig de notariele akte met verzegelde DAT-tape van de jongens van POING in mn handen gehad :D

Afd. Registratie houdt zich bezig met het registreren van notariale en onderhandse aktes. Het voordeel van een notariele akte is dat het een officieel document is maar de kosten zijn er ook naar.

Het voordeel van een onderhandse akte is dat deze door een ieder opgestelt kan worden en dus niets kost ivm notariskosten.

Wat kan je het beste doen:
Een onderhandse verklaring opstellen met bijv. specificaties van gebruikte gear per track,je melodielijntjes in muzieknoten uitdraaien, deze als bijlage aan de onderhandse akte hangen en in een verzegelde enveloppe je cd inpakken.

Hou wel rekening ermee dat je met een geregistreerde akte uitsluitend juridisch kan aantonen dat jouw muziek op de registratiedatum bestond. Verdere juridische aspecten zijn er aan een geregistreerde akte niet te verlenen.

Mocht je de wettelijke tekst inhoudelijk willen lezen zoek op www.belastingdienst.nl zoekterm: regitratiewet 1956 (tenzij ie tussentijds is gewijzigd)

Al met al wel een aanrader en voor de kosten hoef je geen honger te lijden!

Succes ermee! :okdan:

je cd wel bijvoegen....het kost niets extra's

in een verzegelde enveloppe.. gaatjes in maken en met een touwtje aan je onderhandse akte met bladmuziek als bijlage hangen.

Je onderhandse akte wordt wsl. als volgt geregistreerd:
Datum registratie, omschrijving (onderhandse akte, muziekstukken, bladmuziek en cd) + je naam natuurlijk.

De aanbiedingsdatum is de registratiedatum..registreren in het verleden is niet mogelijk. Er wordt een sticker op je akte geplakt met de registratiedatum en uniek registratienummer.

De kosten zijn +/- 6eur.
(ik werk er al meer dan 10jr niet meer.. dus kosten kunnen iets hoger zijn dan de 6 eur die ik net typte)

Zoek wel ff op naar welk regiokantoor je voor afd. R&S moet (als deze afdeling nog bestaat)..
mssn zijn ze ondergebracht op een andere afdeling

Het komt helemaal goed :D

Origineel geplaatst door sms303
je cd wel bijvoegen....het kost niets extra's

in een verzegelde enveloppe.. gaatjes in maken en met een touwtje aan je onderhandse akte met bladmuziek als bijlage hangen.

Je onderhandse akte wordt wsl. als volgt geregistreerd:
Datum registratie, omschrijving (onderhandse akte, muziekstukken, bladmuziek en cd) + je naam natuurlijk.

De aanbiedingsdatum is de registratiedatum..registreren in het verleden is niet mogelijk. Er wordt een sticker op je akte geplakt met de registratiedatum en uniek registratienummer.

De kosten zijn +/- 6eur.
(ik werk er al meer dan 10jr niet meer.. dus kosten kunnen iets hoger zijn dan de 6 eur die ik net typte)

Zoek wel ff op naar welk regiokantoor je voor afd. R&S moet (als deze afdeling nog bestaat)..
mssn zijn ze ondergebracht op een andere afdeling

Het komt helemaal goed :D

Nou, ik ben helemaal bij! :)

Dank!!! :eureka:

Back