minimoog pitchbend-range afwijking

wouw

Ouwe rot
Op mijn minimoog (oude oscillatorboards) heeft de pitchbender op osc 2 een andere uitwerking dan op osc 1 en 3. Ik zie in het schema geen trimmer zitten. Weet iemand hoe dit gecorrigeerd kan worden ?

En nog een verzoekje: ik ben op zoek naar 2 goose-neck-knoppen (heet dat zo?) voor dezelfde mini. Die knoppen worden gebruikt om de octaaf-en golfvorm-selectie van de oscillator te maken. Iemand een tip ?

hm, het loopt niet storm met technisch advies :gaap:

ff een foto. Voor wat betreft die goose-neck-knoppen, misschien heeft iemand juist 2 tune-knoppen nodig en kunnen we ruilen. Zie foto.

Attachments

• mini.jpg
    mini.jpg
    59,3 KB · Bekeken: 103
Knoppen

Knoppen

Volgens mij heeft die knop een andere vorm dan een ganzennek, maar hoe dan ook, je kunt hem bestellen bij Mike Bucki van moogce.com
mbucki@moogce.com
Ik heb er ook een bij hem besteld. Kijk zelf even op zijn webstek voor de actuele prijs. Hou er rekening mee dat zo'n schakelaar niet goedkoop is (al is de dollarkoers nu gunstiger dan in maart 2004).
Bij analoguesystems.co.uk verkopen ze ze misschien ook nog.
Succes ermee.

Die knoppen heten chickenheads

Voor het geval dat:

Een gans is een grote vogel met een lange nek, een platte snaven en soms een bult op de kop.
Vroeger werden ze veel gebruik als "waakhonden", maar dan ganzen.

Een kip is kleiner, iets ronder van vorm, heeft een spitse snavel en heeft doorgaans een kam op zijn kop.
Kippen worden doorgaans gehouden vanwege de eieren of het kippenvlees.

8o)

:halleluja
Bonusvraag: wat zit er in een Chicken McNugget?

(gooseneck is een soort micstand, bijv. op een Korg VC-10)

Re: minimoog pitchbend-range afwijking

Origineel geplaatst door wouw

En nog een verzoekje: ik ben op zoek naar 2 goose-neck-knoppen (heet dat zo?) voor dezelfde mini. Die knoppen worden gebruikt om de octaaf-en golfvorm-selectie van de oscillator te maken. Iemand een tip ?

Ik denk dat je zo'n knoppen in elke winke lvan electronische onderdelen kan vinden.

ok, chicken-head dan ;)
of pointer knob.

Ik heb een adresje gevonden in de US denk ik, even een mailtje met foto sturen.
Zeg, zitten er op de Voyager niet zulke knoppen ?

Wat betreft de pitchbender:
Volgens de schema's zit er alleen een weerstand tussen de pitchbender en iedere oscillator, zou de weerstand van osc 2 teveel afwijken van specificatie ?

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Patat Met
Wat, Wouw heeft een monofone synth!
Ik moet mijn wereldbeeld nu helemaal bijstellen.:D

Tja, één van de weinige monofone synths waar ik voor zondig. Ik moet natuurlijk erg wennen: eerste vingertje los voordat je het tweede vingertje gebruikt, alhoewel, soms wel mooi effect dat triggerloos overschieten.
Ik ben dus echt een leek op monosynth gebied. Hoe laat je een mini meelopen op een sequencer ?

Maar wat een bereik: voor het eerst gaan diverse spulletjes op m'n zoldertje mee-resoneren.
Bassen komen er met gemak uit, dat was oefening één. Tweede oefening is leadsounds. De geluiden met resonantie vlak voor zelf-oscillatie spreken me erg aan.

Ik heb de knoppen besteld bij synthesizer.com a 4 dollar per stuk. Volgens hen zouden ze op de minimoog moeten passen...Dus nu maar hopen dat die knoppen inderdaad passen op ronde potmeter-assen.

Wat de pitchbender betreft: ik heb de mini nog niet open gemaakt, dus geen nieuws op dat front. Iemand een openmaak-tip ?

ff off-topic:
Ik ben de mini 1 op 1 aan het vergelijken met de memorymoog. Ik merk dat ze nauwelijks verschillen (ben vooral met zaagtanden bezig), de cem oscillatoren van de memorymoog doen niet onder voor de oude oscillatorboards van de mini. Er is wel een verschil merkbaar qua filter-keyboardtracking. Die wijkt iets af tussen beide synths waardoor je niet over het hele klavier dezelfde respons hebt. Klein verschil lijkt wel dat de memorymoogfilters wat meer laag doorlaten dan de mini-filters, de memory klinkt daardoor wat zwaarder. Ook met hoge resonantie is het geluid in mijn oren gelijk.

Nu ontstaat de vraag of de mini voor mij iets toevoegt. Antwoord is ja, hij is erg mooi en ergonomisch. :{

Om de minimoog met de sequencer mee te laten lopen zoals jij vroeg, heb je daar niet iets van Kenton voor nodig? Ik weet het niet hoor, ik heb zelf geen idee wat voor inputs een Minimoog heeft, maar ik dacht zoiets gelezen te hebben.

Aha... Je hebt dus toch besloten een MiniMoog erbij te kopen. Wat betreft het pitchbend probleem. Daar heb ik zo ook even geen antwoord op. Aansturing moet kunnen met een MIDI naar CV/GATE converter. De Minimoog werkt met 1V/Oktaaf. Vrijwel alle MIDI naar CV/Gate converters ondersteunen dat. Mogelijk maakt de Minimoog gebruik van S-Trig ipv het GATE signaal dat de MIDI naar CV/GATE converter uitstuurt. Daarvoor heb je dan nog een GATE naar S-Trig kabel nodig.

Groeten,

Mark

De pitchbend-afwijking lijkt inderdaad veroorzaakt te worden door een foute weerstand. Ipv 150k Ohm meet ik bij osc2 een waarde van 170k. Staat toch 150 op dat ding, kwestie van leeftijd blijkbaar :confused:

Inderdaad, maar ik had ze al uit de usa laten komen (en ze pasten).
De defecte weerstand is ook vervangen, dus de pitchbender doet het weer volgens het boekje. Deze mini is dus weer helemaal beter.

Back