GPU voor DSP synths?

Domino

Ingeburgerd
Hoi,

Ik las dit van de week en misschien is het wel interessant voor de plug-ins die
veel DSP power vragen, of die nog in de toekomst gaan komen.

GPGPU.

nVidia wil een nieuw merk in de markt zetten waar het zijn gpgpu-oplossingen onder kwijt kan. Gpgpu staat voor het uitvoeren van niet-videogerelateerde taken op de grafische processor in plaats van op de cpu. ATI gebruikt de term 'Stream Computing' voor hun gpgpu-oplossingen.

nVidia maakt vooralsnog gebruik van de codenaam Cuda om gpgpu aan te duiden. Het bedrijf hoopt deze techniek in de lucratieve high-performance computing-markt te introduceren; deze markt zou goed kunnen zijn voor zo'n slordige 1 miljard dollar per jaar. Dat is een verdubbeling van het huidige wat nVidia met hun Quadro-producten uit dit segment weet te halen.

wiki:
GPGPU stands for General-Purpose computation on GPUs. With the increasing programmability of commodity graphics processing units (GPUs), these chips are capable of performing more than the specific graphics computations for which they were designed. They are now capable coprocessors, and their high speed makes them useful for a variety of applications. The goal of this page is to catalog the current and historical use of GPUs for general-purpose computation.

Groetjes,
Angelo

Mmm das synthtresant.
Er zijn al twee eerdere projecten geweest waar een programma werd ontwikkeld om je videokaart te benutten voor audio processing.
1 van die projecten is zoiezo gestopt.

Ik vind een goed idee iedergeval.
Het toch zonde dat je videokaart maar een beetje niks staat te doen terwijl jij muziek maakt, alle hulp is welkom :)

het gaat hier om een "nieuwe" techniek
je videokaart als audio fx processor gebruiken

Ik bedoelde eigenlijk dat het gebruik van een gpu voor audio niet echt iets nieuws is.
Nu is het gewoon hopen dat de grote plugin ontwerpers deze techniek gaan toepassen.

Origineel geplaatst door michiel blanken
De UAD kaarten werken toch ook met een GPU??

Klopt, maar het is wel een zwaar verouderde trage GPU. Zover ik weet is het in alle opzichten trager dan een Geforce 3 GPU. (en dan te bedenken dat we nu al aanbeland zijn bij de Geforce 8, welke mega extreem veel sneller is natuurlijk..)

En toch vragen ze er nog flink wat geld voor. Upgraden?? Doen ze niet aan bij UAD. Ze hebben plugins waar je slechts 2 instances van kunt draaien omdat die chippie niet meer aan kan.. dat is te gek voor woorden.. dat is dan ook de reden dat ik niet voor UAD ga.

Kwam er maar iemand met een proggie waarmee je efficiƫnt alle VST plugins kan draaien op een moderne videokaart. Dat zou mega zijn!!

Back