Midicontroller aanschaffen

Arrie

Ingeburgerd
Beste mensen! Ik ben Armando en ik ben sinds kort een beetje begonnen met het produceren van muziek. Ik wil me dan voornamelijk richter op house muziek. Ik werk met Reason 3.0, maar omdat ik het intekenen met de muis of werken met het toetsenbord niet echt lekker vind ben ik van plan om een midicontroller aan te schaffen.

Maar omdat ik mij voornamelijk wil gaan richter op house muziek is het volgens mij niet noodzakelijk om veel toetsen te hebben? Ik weet het zelf niet omdat ik nog nooit met een controller gewerkt heb en zo ook niemand die ik ken. Nu heb ik wel wat dingetjes gezien maar ik vraag me toch af wat ik nou beter zou kunnen nemen:

maudio-axiom25_350_fffef1_75.jpg

M Audio Axiom 25

Een USB/MIDI controller met, naast een semi-gewogen keyboard met 25, 49 of 61 toetsen en in te stellen aftertouch, ook nog 8 aanslaggevoelige rubberen triggerpads, die hem perfect maken voor het progranmmeren van drumpartijen. Verder uitgevoerd met 8 encoders en 6 vrij toewijsbare knoppen.

van 239,- voor 189,-

maudio-keystation61es_350_fffef1_75.jpg

M Audio Keystation 61 es

Zeer betaalbare controller met 61 semi-gewogen toetsen, modulation- en pitchwheel, een volume/control slider en een ingebouwde USB/MIDI interface.

van 199,- voor 179,-

Hebben jullie misschien tips?
Bij voorbaat dank!

Die Axiom 25 heb ik zelf ook. Is zeker een aanrader. Alleen zijn de draaiknoppen even wennen, omdat ze niet zo smooth aanvoelen bij het verdraaien als bij de meeste controllers.

Op zich, als je maar 1 controller hebt, is wat meer toetsen wel prettig denk ik. Aan de andere kant is het ook wel erg fijn om een paar pads en knoppen te hebben zoals de axiom. Misschien dat als je nog een beetje doorspaart dat je bv. een axiom 49 of 61 zou kunnen nemen. Dan heb je toch wat meer toetsen zoals de keystation, maar ook de (transport)knoppen en pads (en bij de grotere axiom modellen ook nog sliders).

Ik zou wel in de winkel de controllers ook eens uitproberen. Het kan zijn dat sommige controllers er op het plaatje heel degelijk uitzien, maar in de praktijk een stuk minder fijn spelen. Lijkt me toch ook niet onbelangrijk :eureka:

Als je de pads niet zo belangrijk vind, zou je ook nog kunnen kijken naar bv de PCR-M serie van Edirol. Persoonlijk vindt ik die erg fijne toetsen hebben. Alleen zitten daar dus geen pads op.

Ja daar heb je inderdaad gelijk mee Flying Panter, maar ik wil voor mijn eerste midicontroller het liefst niet meer uitgeven dan €200. Ja ik ga zo eventjes naar feedback Utrecht, hoop dat ze daar wat hebben staan.. Die pads lijken me toch wel lekker om de drums erin te knallen maarja het is natuurlijk niet noodzakelijk. Ik zal eens even op zoek gaan naar die PCR-M serie van Edirol. Maar omdat ik me op house wil gaan richter lijken mij veel toetsen niet echt noodzakelijk aangezien je bij deze muziekstijl niet hele akkoorden erin knalt:P Maar het is altijd handig natuurlijk want je weet maar nooit..

Lotuz, check je inbox!

Origineel geplaatst door Aravath
Die pads lijken me toch wel lekker om de drums erin te knallen maarja het is natuurlijk niet noodzakelijk.

Nee, noodzakelijk zijn ze niet, want je kunt je drums ook met de gewone toetsen inspelen zoals ik zelf ook jarenlang heb gedaan. Met Reason heb je voor de drumpartijen zelfs niet eens toetsen/pads nodig, want je kunt de patterns zo inprogrammeren, maar het is een heel andere sensatie als je ze met de pads inspeelt.

Heb zelf een tijdje geleden een x-board van 49 van EMU gekocht en ben hier erg tevreden over.

Toetsen voelen goed aan, genoeg controllers en niet al te duur.

Ik zou wel voor de 49 gaan ipv 25. Denk dat je op den duur toch meer behoefte gaat krijgen aan meer toetsen.

Succes!

effe wat schaamteloze reclame; ik heb een mooie edirol pcr-m30 te koop staan, volgens mij wel ongeveer wat je zoekt, 2 1/2 octaaf, 8 draaiknoppen, 8 schuifjes en een zooi drukknopjes, heel makkelijk te programmeren met software en zo met usb je pc in :-)

2673_gd.jpg

zie hier

Haal iig nooit iets van Evolution, daar blijf je octaven vervangen uit eigen ervaring.

Ik gebruik nu momenteel BCF2000 met Roland pc180a.. dat werkt best goed!!!

Al kan ik helaas de BCF2000 niet voor ProTools gebruiken.

Heb al besteld! De M Audio Axiom 49 (jaja toch maar wel de 49), kan hem morgenavond ophalen bij feedback apeldoorn want ik was net in utrecht maar daar hadden ze hem niet meer:(

Heb hem net binnen en natuurlijk zijn er alweer de nodige problemen.. :D

Installatie cd-tje in de computer maar die pakt hij niet, ook niet met verkennen.
Is dit vaker gebeurt bij mensen hier?

Als ik hem in Reason wil gebruiken ga ik naar edit en dan preferences -> advanced midi en dan instellen maar hij staat er niet tussen dus dat installatie cd-tje is wel noodzakelijk.. Hoe ga ik dit op lossen? Opnieuw opstarten etc. heb ik allemaal al geprobeerd.

Misschien even de drivers van de website halen? Moeten daar ook wel te vinden zijn lijkt me.

Back